رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دولت تصمیم‌های عجیب و غریبی می‌گیرد/ آتش‌سوزی در پتروشیمی‌ها یا از بی‌تدبیری است یا بی‌سروسامانی/ بخشی از ماجرای "فیش‌های حقوقی" به خود دولت برمی‌گردد

9:24 - 20 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۷۹۰۳
دبیركل حزب كارگزاران در گفت‌وگویی تفصیلی، درباره شرایط حاكم بر اصلاح‌طلبان، وضعیت دولت یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری 1396 سخن گفت.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی، بخش هایی از گفت وگوی غلامحسین كرباسچی، دبیركل حزب كارگزاران با روزنامه اعتماد را در ادامه می خوانید.





جدی‌ترین رقیب اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در انتخابات ٩٦

*شرایط تا ١٠ ماه آینده قابل تغییر است و من نمی‌توانم پیش‌بینی صددرصدی داشته باشم. اگر ١٠ ماه آینده وضعیت كشور چه از لحاظ داخلی و چه بیرونی و چه اقتصادی و اجتماعی همین شرایط امروز باشد تصور می‌كنم مجموعه نیروهای طرفدار دولت رقیب جدی نداشته باشند. ولی اگر شرایط تغییر كند یعنی چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ اجرایی تغییراتی اتفاق بیفتد یا مشكلاتی كه رقبای سیاسی دولت برای آن ایجاد می‌كنند، بتواند وضعیت دیگری را رقم بزند، آن وقت شاید شرایط برای اصلاح‌طلبان و نیروهای حامی دولت دشوار شود.

*الان نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل به نظر می‌رسد رقیب سیاسی جدی كه بتواند خود را مطرح كند، نداشته باشند. اما اینكه در آینده چه اتفاقی بیفتد و چه موانعی پیش بیاید را نمی‌توانم از الان صددرصد پیش‌بینی كنم.

*این نكته بسیار مهم را هم نمی‌توان نادیده گرفت كه مجوزات تغییر الگوهای فرهنگی و سیاسی و نظام‌های اطلاع‌رسانی و رسانه‌های نو واقعا نوعی دگرگونی جدی در پسندهای سیاسی جامعه به چشم می‌خورد كه باید فعالان سیاسی به آن توجه كنند طرح شعارهای تكراری چه اصلاح‌طلبانه چه اصولگرایانه معلوم نیست در تحولات آتی قدرت انگیزش سابق را داشته باشد.

تصمیم‌های عجیب و غریب در دولت

*بخشی از این اتفاق‌ها (فیش‌های حقوقی، جریان‌سازی‌های رسانه‌ای و حسین فریدون) اصلا به خود دولت برمی‌گردد. ما با همه توانمندی‌ای كه در مدیران سراغ داریم و ارادت و حمایتی كه از دولت داریم ولی باید بگویم كه بالاخره در این دولت هم مثل همه دولت‌ها ضعف‌هایی وجود دارد.
*گرچه آقای رییس‌جمهور گفتند ما زبان‌مان در عذرخواهی از مردم لكنت نمی‌گیرد و هرجا لازم باشد به اشتباهات‌مان اعتراف می‌كنیم اما در برخورد با این اشتباهات دولت باید خیلی دقت كند.
*به فرض در موضوع فیش‌های حقوقی (صرف‌نظر از اینكه این موضوع در گذشته چگونه بوده در چه شرایطی به وجود آمده) اینكه وزیری در این زمینه احیانا به اشتباه خودش اعتراف كند و كار خودش را نقد كند و حتی دراین‌باره متاثر شود و در جلسه خصوصی گریه كند، كافی نیست.

*به اعتقاد من آقای رییس‌جمهور در برخورد با مشكلات و ایجاد تغییر و تحولاتی كه برای كشور لازم است باید قاطع‌تر باشد. به خصوص كه الان مجلس با این دولت همراه است و ترس و واهمه‌ای از اینكه اگر یك نیروی اجرایی حذف شود جایگزین بهتری خواهد داشت یا نه، وجود ندارد؛ اگر آقای رییس جمهور به نتیجه‌ای می‌رسد باید با همكاری و هماهنگی مجلس اقدام كند. اگر نیرویی توانمندی لازم برای حل مسائل كشور را ندارد از هر كجا كه تغییر كند به نفع كشور است.

*بخشی دیگر از مسائل هم به تصمیمات عجیب و غریبی در دولت بر می‌گردد كه من نمی‌دانم چرا در این شرایط و ركود و گرفتاری‌های اقتصادی گرفته می‌شود. اینكه دولت آن هم در شرایطی كه سال‌های سال است می‌گوییم باید به سمت بازار آزاد برویم و می‌گوییم درها باید باز باشد و تجارت باید آزاد باشد و... یك مرتبه می‌آید با مساله‌ای جزئی مانند فلان نوع موبایل كه با نیازمندی عمومی مردم هم سروكار دارد این‌گونه برخورد می‌كند، نمی‌دانم یعنی چه؟

*قطعا قاچاق و كار خلاف باید از مبادی اصلی جلوی‌شان گرفته شود اما اینكه یك‌باره در یك بازار بریزیم و موبایل‌ها را بخواهیم جمع كنیم این از اشتباهاتی است كه مربوط به دستگاه‌های اجرایی است. این اقدامات چه معنایی دارد. جز اینكه هر روز یا به دست خود عوامل دولت یا عوامل دیگری مسائلی درست كنیم نتیجه دیگری ندارد. یك روز این پتروشیمی آتش می‌گیرد، روز بعد پتروشیمی دیگری آتش می‌گیرد یك روز یك‌باره یورش می‌بریم به بازار موبایل تا موبایل‌ها را جمع كنیم و... اینها چه اقداماتی است برای دولتی كه می‌خواهد به توسعه و بازار جهانی و اقتصاد بین‌الملل فكر كند.

بروز بی‌تدبیری یا بی‌سروسامانی در دولت

*(آتش‌سوزی‌ها در پتروشیمی یا اتفاقات بازار موبایل) یا ناشی از بی‌تدبیری یا ناشی از بی‌سروسامانی در دولت است. من نمی‌دانم مسوولان اجرایی اقتصادی و گمرك و صنعت این كار را عامدانه و با تحلیل انجام می‌دهند یا ناشی از پراكنده‌كاری‌هایی است كه وجود دارد و هر بخشی یكباره برای خودش تصمیمی می‌گیرد. اینها مسائل جزئی است كه وقتی روی هم انباشته می‌شود نتیجه‌اش این است كه هر روز در گوشه‌ای برای دولت یك مساله‌ای پیش می‌آید.

*از یك طرف عده‌ای هر روز درباره یك وزیر یا معاون وزیر یا برادر رییس‌جمهور انواع شایعات را در بوق و كرنا بكنند و از این طرف هم تصمیماتی گرفته می‌شود كه مدبرانه نیست. این یك مورد جزئی است كه آن را مثال می‌زنم. ولی بالاخره همین موارد است كه آدم احساس می‌كند عده‌ای در داخل و یا خارج مایل هستند جو ذهنیتی در میان مردم ایجاد كنند كه بی‌انسجامی و هرج و مرج و بی توجهی در كار دولت وجود دارد. این‌طور مسائل برای دولت دست كم به لحاظ تبلیغاتی اثر منفی دارد. این اقدامات یكپارچه و فكر شده به نظر نمی‌آیند.

رییس‌جمهور از بخشی از دستگاه‌های اجرایی ناراضی هستند

*من اطلاع دارم شخص آقای رییس‌جمهور از بخشی از دستگاه‌های اجرایی ناراضی هستند. اما نگرانی كه رییس‌جمهور دارند این است كه اگر بخواهد تغییری در این مجموعه‌ها انجام شود آیا توانمندی این را دارند كه جایگزین بهتر و تبدیل به احسنی را انجام بدهند یا خیر. من می‌خواهم بگویم كه به هر حال رفع یك نقص در سیستم اجرایی دو بخش دارد. یكی اینكه آن نقص برطرف شود و دیگر اینكه جایگزین بهتری بیاید. اگر مردم احساس كنند آقای رییس‌جمهور خواسته آن نقص را برطرف كند این خودش اقدام مثبتی است. البته من فكر می‌كنم با شرایط فعلی مجلس امكان جایگزینی احسن و بهتر هم تا حد زیادی وجود دارد. اما اگر به هر دلیلی هم این اتفاق نیفتد به اعتقاد من ذهنیت مردم نسبت به اینكه رییس‌جمهور این اراده را داشته و خواسته تا مشكل را برطرف كند مثبت خواهد بود و نتیجه كار هم به لحاظ عملی و هم به لحاظ تبلیغاتی منفی نیست.

*خود آقای رییس‌جمهور در بخش‌های مختلف نارسایی‌ها را می‌بینند و می‌دانند بخش‌هایی بسیار در دولت موفق بوده و كارهای درخشانی داشته‌اند. بخش سیاست خارجی، بهداشت و درمان، نفت و صادرات و كشاورزی و تولید گندم در این دولت بسیار موفق عمل كرده‌اند. اما نارسایی‌هایی در سیستم اجرایی داریم كه باید ترمیم شود. بخش‌های اجرایی، اقتصادی و حتی سیاسی نیازمند ترمیم هستند. در بعضی استان‌ها اگرچه نگرانی از اینكه اگر فلان مدیر تغییر كند جایگزین او بهتر عمل خواهد كرد یا نه وجود دارد اما خود این تغییر اگر نارسایی در آن استان وجود داشته گام مثبتی است.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *