"طالبان": اقدام غیرمنطقی مرگ سرنشینان بالگرد پاکستانی را رقم می‌زند

18:00 - 18 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۷۱۴۰
مقامات افغانستان، پاکستان و روسیه در حالی تلاش‌هایی را برای آزادی سرنشینان بالگرد ساقط شده پاکستانی از چنگال طالبان آغاز کرده‌اند که طالبان پاکستان هر نوع گروگان‌گیری از سوی این گروه را رد کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل تلاش‌هایی برای بازگشت امن سرنشینان بالگرد دولت پنجاب پاکستان که هفته پیش در افغانستان زمین‌گیر شد، آغاز شده اما این اقدامات تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
 
نیشن نوشت: نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرده دولت از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی در تلاش برای آزادی این افراد است.
 
وزارت خارجه پاکستان نیز عنوان کرده که برای حل این مشکل با مقامات دولت افغانستان در تماس است.
 
به گفته برخی منابع در اسلام‌آباد، دولت روسیه نیز اقداماتی را برای بازگشت امن تبعه خود و سایر سرنشینان بالگرد آغاز کرده است.
 
در همین حال، دولت افغانستان هم با انتشار بیانیه‌ای از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع خبر داد.
 
به گفته مقامات ارشد پاکستان، گروهی از بزرگان متنفذ قبایلی و مذهبی و همچنین شماری از افسران سابق امنیتی و دیپلمات‌هایی که مراوداتی با گروه طالبان دارند، برای آزادی این افراد وارد عمل شده‌اند.
 
بالگرد دولت پنجاب که پنجشنبه هفته گذشته از مسیر ازبکستان عازم روسیه بود، به خاطر نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در ولایت «لوگر» افغانستان شد.
 
طالبان که کنترل بخش‌هایی از ولایت لوگر را در دست دارد، اعلام کرده بود 7 سرنشین این بالگرد شامل افسران بازنشسته ارتش پاکستان، شماری از اعضای دولت پنجاب و یک افسر نیروی دریایی روسیه در این بالگرد بوده‌اند.
 
گرچه مشخص نیست که گروگان‌گیری کار کدام یک از فرماندهان یا گروه‌های وابسته به طالبان است اما قاری سیف‌الله محسود سخنگوی گروه حکیم‌الله محسود در تماس با برخی رسانه‌ها، مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت و اعلام کرد که هر نوع اقدام برای آزادی این افراد منجر به مرگشان خواهد شد.
 
وی مدعی شد که به زودی فیلم ویدئویی از این گروگان‌ها منتشر خواهد کرد.
 
همچنین، برخی گزارشات دیگر حاکی از آن است که یک فرمانده «تحریک طالبان پاکستان» به نام «آدم خان کوچایی» سرنشینان این بالگرد را به اسارت گرفته است.
 
با این حال، محمد خراسانی سخنگوی تحریک طالبان پاکستان روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، اخبار منتشر شده درباره به گروگان گرفته شدن این افراد توسط آدم خان و گروه محسود را رد و تصریح کرد که گروهی به نام حکیم‌الله در داخل تحریک طالبان پاکستان وجود ندارد.  
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *