رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سیاست‌ها و اولویت‌های قوه قضائیه باید مورد اهتمام باشد

12:42 - 16 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۶۲۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حبیبی گفت: کاهش جمعیت کیفری و پیشگیری از وقوع جرم از جمله سیاست‌ها و اولویت‌های قوه قضائیه است که باید مود اهتمام کارکنان دستگاه قضایی باشد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان یزد، محمدرضا حبیبی در مراسم جشن آغاز دهه کرامت و آیین تجلیل از قضات و کارکنان اداری نمونه دادگستری استان یزد افزود: باید از ظرفیت‌های بومی و محلی برای پیشبرد اهداف پیشگیری از وقوع جرم بهره گرفت و از نفوذ و جایگاه ائمه جمعه و روحانیون در بین مردم و اساتید دانشگاه‌ها و معلمان در بین جوانان و نوجوانان استفاده کرد.

وی تحقق اهداف پیشگیری از وقوع جرم را مستلزم مشارکت آحاد جامعه و به ویژه اقشار فرهیخته دانست و تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت و مدیریت فرصت‌های اثرگذار باید سرلوحه امور مقام‌های قضایی در سراسر استان یزد در این موضوع باشد.

این مقام قضایی بر ضرورت کاهش جمعیت کیفری تأکید کرده و اظهار داشت: اصل تناسب جرم و مجازات باید مورد مداقه قضات باشد، گرچه این اصل مهم همیشه مورد دقت بوده، اما در راستای سیاست مهم کاهش جمعیت کیفری باید بیش از پیش مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در جرایم خرد و کوچک و جرایمی که مجرم بدون سابقه کیفری و از روی تغافل و یا جو حاکم مرتکب شده است نباید اصرار به مجازات زندان داشت، بلکه باید از مجازات‌های جایگزین زندان که جنبه تأدیبی و تربیتی داشته باشد استفاده شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد بر برخورد قاطع با کسانی که امنیت و آرامش جامعه را به هم می‌زنند، ابراز داشت: جرایم باندی، سازمان یافته و خشن شامل رأفت نظام اسلامی و دستگاه قضایی نمی شود و مرتکبین به اشد مجازات محکوم خواهند شد.

وی با اشاره به جذب قضات جدیدبرای استان یزد در یک سال گذشته گفت: مردم باید طعم شیرین سرعت و دقت در عدالت و دادرسی را با اضافه شدن کادر قضایی در استان حس کنند.

حبیبی فرصت خدمت به مردم در نظام اسلامی را فرصتی زود گذر و غنیمتی گرانبها برشمرد و افزود: فرصت خدمت به مردم در نظام اسلامی با هیچ چیز از جمله فیش حقوقی، میزان اضافه کار و پاداش‌های مالی قابل مقایسه نیست و کارکنان باید بدانند این 30سال که در چشم به هم زدنی تمام می‌شود فرصتی است که از سوی خداوند برای خدمت به مردم به رسم امانت به ما اعطاء شده است.

وی بر برخورد خوب و مبتنی بر آرامش و احترام با ارباب رجوع دستگاه قضایی تأکید کرد و اظهار داشت: مراجعه کننده به دستگاه قضایی به طور معمول با اعصاب و حالت روحی نا متعادل به دستگاه قضایی وارد می‌شوند و این شرایط اگر بخواهد با برخورد نامناسب کارکنان نیز همراه شود علاوه بر ارباب رجوع ، فرسایش روان خود کارمند و یا قاضی را در پی خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان یزد یادآور شد: مردم حکم بد را فراموش می کنند اما برخورد بد را هرگز از یاد نخواهند برد، لذا باید برخورد قاضی و کارمند دادگستری در همه موارد همراه با وقار، متانت، خوش رویی و مبتنی بر احترام باشد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از قضات و کارمندان نمونه دادگستری در یک سال گذشته و همچنین قضات و کارکنان دادگستری که دارای بالاترین امتیاز در سیستم مدیریت پرونده (CMS) بودند با اعطا الواح و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *