اجبار یا عدم اجبار در انتخاب رشته تحصیلی، واقعیت کدام است؟

8:15 - 13 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۵۰۷۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
اخبار متعددی در رابطه با حذف اجبار یا اجبار در انتخاب رشته تحصیلی منتشر می شود و حتی می توان مدعی شد که مسئولان آموزش و پرورش نیز در خصوص اجبار یا عدم اجبار در انتخاب رشته تحصیلی به اجماع نرسیده اند.
اجبار یا عدم اجبار در انتخاب رشته تحصیلی، واقعیت کدام است؟
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،در  هفته های اخیر اخبار مختلفی از اعتراضات دانش آموزان در سراسر کشور مبنی بر الزام آنها برای ثبت نام در رشته خاص به گوش رسید که گاه این رشته با استعداد و علاقه دانش آموز هم خوانی نداشت.

نخستین واکنش ها در رابطه با اعتراضات دانش آموزان از سوی حمیدرضا کفاش رئیس ستاد هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش بود به گونه ای بود که او صراحتا در بخش های مختلف خبری اعلام کرد: اجباری در بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد و در برگه هدایت تحصیلی 12 اولویت برای دانش آموزان مشخص شده است که این برگه صرفا توصیه ای بود و دانش آموزان می توانند هر رشته ای را که تمایل دارند انتخاب کنند.

از سوی دیگر ماجرا علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر رعایت توسعه متوازن در هدایت تحصیلی دانش آموزان تاکید می کند که در بحث هدایت تحصیلی نمی توان به نیازهای جامعه و امکانات آموزش وپرورش بی توجه بود و باید با توجه به این موضوع دانش آموزان را به شاخه ها و رشته های تحصیلی هدایت کرد، همین موضوع حکایت از اجبار در بحث انتخاب رشته تحصیلی دارد.

مسئولان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس در رابطه با نتایج جلسه مشترک میان این دو نهاد نیز توافق نظر ندارند به گونه ای که حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان می کند: در جلسه مشترکمان با وزیر آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم تا اجبار در هدایت تحصیلی دانش آموزان حذف شود و آموزش و پرورش برای جلب رضایت خانواده ها تلاش کند.

اما علی زرافشان معاون وزارت آموزش و پورش می گوید در این جلسه مقرر شد روند همانند گذشته ادامه یابد و بحث توسعه متوازن نیز تاکید شد اما در برخی استان ها در صورت فراهم بودن امکانات و داشتن ظرفیت از دانش آموزان در رشته های مورد علاقه آنها ثبت نام می کنیم.

به گزارش میزان، هم اکنون شاهد نظارات متعددی در بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان هستیم به گونه ای که قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی از حذف اجبار در هدایت تحصیلی دانش آموزان با توجه به جلسه مشترک میان مسئولان این سازمان و آموزش و پرورش خبر می دهد اما ساعاتی پس از اعلام نظر، سایت وزارت آموزش و پرورش خبری را به نقل از حمیدرضا کفاش رئیس ستاد هدایت تحصیلی این وزارتخانه منتشر می کند مبنی براینکه از ابتدای اجباری در هدایت تحصیلی دانش آموزان وجود نداشت که هم اکنون شاهد حذف آن باشیم.

به هر حال این اظهارات ضد و نقیض موجب سردرگمی خانواده ها، دانش آموزان، مدیران مدارس و حتی اصحاب رسانه شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *