لزوم توجه سازمان یافته به پیشگیری رشدمدار/تشریح اقدامات قوه قضائیه در زمینه مهارت آموزی معلمان

17:02 - 12 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۸۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
زنگانه گفت: موضوع مهمی که در موضوع پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد توجه سازمان یافته بر پیشگیری رشد مدار است که در این خصوص معاونت اجتماعی قوه قضائیه قریب سه سال است که ضمن توجه عمیق به آن، یک راهبرد اساسی را مد نظر قرار داده است.
موضوع مهم در پیشگیری از وقوع جرم، توجه سازمان یافته بر پیشگیری رشدمدار استبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمدعلی زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در مراسم افتتاحیه دوره ملی ارتقا دانش و مهارت مربیان ضمن خدمت سراسر کشور گفت: این برنامه اولین دوره ارتقای دانش و مهارت مربیان ضمن خدمت فرهنگیان کشور در راستای چرخه کاملی که برای پیشگیری رشد مدار در معاونت اجتماعی طراحی شده است، قرار دارد.

وی گفت: تمرکز این برنامه بر ارتقای سطح دانش و مهارت معلمان کشور است. جامعه فرهنگی کشور به عنوان موثرترین افرادی هستند که در اولین فضای جدی اجتماعی‌ که کودک بعد از خانواده تجربه می‌کند، می‌توانند نقش بسیار موثری ایفا کنند و این افراد از تأثیرگذارترین کسانی هستند که در شکل گیری شخصیت کودک و نوجوان به عنوان سرمایه‌های آینده کشور نقش دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: نکته مهمی که در موضوع پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد توجه سازمان یافته بر پیشگیری رشد مدار است که در این خصوص معاونت اجتماعی قوه قضائیه قریب سه سال است که ضمن توجه عمیق به آن، یک راهبرد اساسی را مد نظر قرار داده است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار کرد: هدف ما در معاونت اجتماعی این است که  عناصر تربیتی که هرکدام می‌توانند در شکل گیری شخصیت کودک تأثیرگذار باشند را توانمند کنیم و به طور غیر مستقیم اثر آن را در تربیت نسل آینده ببینیم.

وی تصریح کرد: در معاونت اجتماعی قوه قضائیه گروه سنی 2 تا 7 سال کودکان را تحت عنوان کارگاه 20 مهارت، تحت پوشش قرار داده ایم.

زنگانه عنوان کرد: کارگاه 20 مهارت در واقع 20 مهارت پایه تربیت فرزند را به والدین و مربیان مهدهای کودک آموزش می‌دهد که این کارگاه به عنوان یک مرحله آغازین قبل از کارگاه امروز است.

این مقام مسئول افزود: کارگاه 20 مهارت حدود 2 سال است که در حال فعالیت می‌باشد و طیف وسیعی از مادران علاقمند را در مدارس، فرهنگسراها و کانون‌های مختلف اجتماعی درگیر کرده است، خوشبختانه بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.

وی به دلایل موفقیت این کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این کارگاه‌ها مهارت محور بوده و تکنیک‌های تربیت فرزند را به مادران آموزش می‌دهد. مهارت‌هایی همچون نحوه مدیریت استرس در کودک، نحوه پیروی از قوانین و هنجارها، نحوه شناسایی و کنترل و حذف رفتارها و زمینه‌های پرخاشگرایانه در کودک از نمونه مهارت‌هایی است که در این کارگاه‌ها به مادران علاقمند آموزش داده می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: بعد از اینکه گام اول زنجیره تربیتی نسل سالم در خانه انجام شد نیاز است که این زنجیره در مدرسه هم به نوعی ادامه پیدا کرده و تکمیل شود. بر اساس شواهد و تجربیات جهانی بهترین راه برای ادامه پیدا کردن این زنجیره آموزش‌های ارتقایی و مهارت آموزی برای گروه معلمین و فرهنگیان است.

زنگانه توضیح داد: از این جهت محتوایی برای این کار طراحی شد و در فاز اول در کل کشور یک فراخوان اعلام و از دادگستری‌های کل کشور خواسته شد که افرادی که برگزاری کننده دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان هستند را به ما معرفی کنند.

وی گفت: این افراد سرشاخه‌هایی هستند که می‌توانند مفاهیم ضروری تربیتی و مهارت‌های موثر در شکل گیری شخصیت نوجوان را در تکمیل زنجیره تربیتی رشد مدار به معلمان عزیز انتقال دهند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ما چیزی در حدود یک میلیون نفر معلم درسراسر کشور داریم و اگر بخواهیم که به همه این معلمان آموزش دهیم شاید زمانی حدود 20 سال را نیاز داشته باشیم تا همگی طی یک فرآیند کارگاهی این مطالب را فرا گیرند.

زنگانه اظهار کرد: در واقع طی این فرایند بهترین‌های اجرا کننده دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان در سراسر کشور شناسایی شدند البته در سال گذشته یک دوره آزمایشی این کارگاه را برگزار کردیم و هر استان دو  کارگاه را برگزار کرد و چیزی حدود 40 ، 50 نفر از معلمین هر استان در این کارگاه‌ها آموزش دیدند که پس از آن درخواست‌های زیادی مبنی بر اینکه نرخ پوشش و تعداد این دوره‌ها را بیشتر کنیم وجود داشت.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: این موضوع به خاطر این بوده است که استقبال محتوایی که از این کارگاه‌ها شده بود بسیار زیاد بود. در سال گذشته تمرکز اجرایی و محتوایی بر مبنایی و کلیات پیشگیری رشدمدار بوده است و لیکن با تجربه سال قبل و درس‌های آموخته شده از نیاز جامعه فرهنگیان، سال جاری این دوره علاوه بر مبنا با تکیه بر آموزش تکنیک‌های ارتقایی پیشگیرانه که توسط تیم آموزش پروژه نماد برای معلمان و دانش آموزان تدوین شده تقویت شده است.

وی ادامه داد: کاری که در سال جاری اتفاق افتاده این است که ما در معاونت اجتماعی قصد داریم این برنامه را در کل کشور اجرا کرده و به همه استانها تسری دهیم و قصد داریم در یک برنامه 4 الی 5 ساله تا پایان سال 1400 این سیستم محتوایی را در کل کشور برای جامعه فرهنگیان پیاده کنیم.

زنگانه توضیح داد: راهکار ما برای این موضوع برگزاری این کارگاه است که از هر استان بهترین فرد اجرا کننده دوره های ضمن خدمت فرهنگیان انتخاب شده اند و این افراد منتخب در این کارگاه شرکت می‌کنند. در این کارگاه ارزیابی بسیار سختی انجام خواهد شد و اگر در این ارزیابی موفق شوند به استان خود بازگشته و در آنجا کارگاهی را تحت عنوان کارگاه تربیت مربی برگزار می‌کنند.

وی اظهار کرد: درواقع فرد منتخب در تهران دوره آموزشی را می‌گذارند و سپس به استان خود بازگشته و به تعداد شهرستان‌های استان خود افرادی را آموزش می‌دهند و به نوعی در هر شهرستان یک مربی آموزش دیده وجود خواهد داشت و در آنجا از میان ا جرا کننده‌های دوره‌های ضمن خدمت شهرستان متبوع خود، یار استراتژیک برای خود پیدا می‌کنند و ان شاء الله این مدل را از طریق کار کارگاهی بین جامعه فرهنگیان و معلمان در کل کشور تسری خواهند داد.

مدیر کل پیشگیری های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: در دوره اولی که محتوا را در سال گذشته تبیین کردیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در این کار به عنوان مرکزیت علمی که وظیفه تدوین دوره‌های ارتقایی پزشکان ضمن خدمت را بر عهده دارد با ما همکاری داشت و ما مبانی و مفاهیم و کلیات پیشگیری‌های رشد مدار را برای جامعه فرهنگیان آماده کردیم.

این مقام مسئول توضیح داد: در همان سال گذشته بعد از اینکه این دوره برگزار شد یکسری نکات را از استان‌ها بازخورد داشتیم و مصوب شده بود که برنامه کارگاه امروز در سال گذشته همزمان با کارگاه بیست مهارت اجرا شود،  ولی تصمیم گرفتیم که یک دوره اجرا شود تا بتوانیم کاستی‌ها و نقاط ضعف را شناسایی و اصلاح کنیم.

زنگانه اظهار کرد: البته در این فاصله یک اتفاق بزرگ در کشور افتاد و آن هم امضای ائتلاف سند نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با نام اختصاری نماد بود. در پروژه نماد قرار است با محوریت آموزش وپرورش به نفع دانش آموزان کشور دستگاه‌ها در کنار هم قرار گیرند و اقداماتی را انجام دهند که نهایتا منجر به نسل خود کنترل و اجتماعی شود.

وی افزود: در چارچوب پروژه ملی نماد یک تدبیر اساسی تحت عنوان آموزش‌های ارتقایی برای عموم دانش آموزان وجود دارد که قرار است در مدارس برای این دانش آموزان به سمت مفاهیم پیشگیرانه بروند از سه جهت برای آنها کار ارتقایی صورت گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: جهت اول توانمندسازی مادران بود که همان کارگاه 20 مهارت را در قالب نظام مراقبت ادغام کردیم. جهت دوم ارتقای دانش و مهارت جامعه فرهنگیان بود که کارگاه امروز قرار است همین کار را پیگیری کند و جهت سوم برای خود دانش آموزان است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: ما قصد داریم که برای خود دانش آموزان تکنیک‌ها و مهارت‌های مقابله با شرایط  آسیب زا را از طریق اسباب و لوازم روز مثل به کارگیری رسانه‌ها و فناوری‌های جدید به آنها آموزش دهیم. در نظام مراقبت دانش آموزان قرار است که صرفا متن خشک و بی روح به دانش آموز ارائه نشود. اگر قرار است به دانش آموزان مهارت آموزش دهیم باید این مهارت‌ها را در قالب فعالیت‌های ترویجی، بازی‌های مختلف و همچنین استفاده از ابزارهای نوین و بهره گیری از فضای مجازی و امثال آن آموزش دهیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید به نوعی محتوای خود را به شکل زیبا و شیوا در قالب مورد پسند دانش آموزان برای کودکان و نوجوانان آماده کنیم که در این مسیر دست یاری به سوی همه علاقمندان و مبتکران حوزه کودک و نوجوان دراز خواهیم کرد.

زنگانه در پایان گفت: این برنامه دو روز به طول خواهد انجامید و در پایان این کارگاه مربیان طی یک فرآیند علمی و اجرایی مورد ارزیابی دقیق قرار خواهند گرفت و به نفرات شرکت کننده گواهی‌هایی با سه سطح مناسب، خوب و عالی با امضای سه گانه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی قوه قضائیه و رئیس تیم آموزش پروژه ملی نماد اعطا خواهد شد که از این جهت و با امضای این گواهی سه جانبه پیام ائتلاف نماد مبنی بر شروع دوره جدید از تعامل به نفع دانش آموزان به سراسر کشور منتقل شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *