90 درصد "شهروندان افغانستان" از فعالیت‌های شهرداری رضایت ندارند

6:20 - 13 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۷۹۳
اداره توسعه فوکس اخیراً و پس از یک نظر سنجی 6 ماهه اعلام کرده که بیش از ۹۰ درصد شهروندان افغانستانی از وضعیت و فعالیت کارمندان شهرداری‌ها رضایت ندارند.
90 درصد به گزارش سرویس بین الملل اداره توسعه فوکس اخیرا و پس از یک نظر سنجی 6 ماهه اعلام کرده که بیش از ۹۰ درصد شهروندان افغانستانی از وضعیت و فعالیت کارمندان شهرداری‌ها رضایت ندارند.

بر اساس این نظرسنجی، ۹۴ درصد شهروندان گفته‌اند که برای تنظیم شکایات و ۹۱ درصد نیز گفته‌اند که برای نظارت از فعالیت در شهرداری‌ها مکانیزمی وجود ندارد.

همچنان ۹۱ درصد از گفت‌وگو کنندگان از فساد گسترده در نهادهای شهرداری در سراسر افغانستان شکایت کرده‌اند.

در همین حال نجیب الله آزاد، رئیس نهاد فوکس گفت که شهرداری‌ها در افغانستان تاکنون بر اساس قوانین طالبان فعالیت می‌کنند که پاسخگوی نیازهای فعلی شهرها نیست.
 
آزاد همچنین گفت که برخی شهردارها از این قانون به عنوان "کتاب ملاعمر" یاد می‌کنند که فعالیت‌هایشان را محدود ساخته است.

به گفته رئیس نهاد فوکس، نتایج این نظرسنجی که در 6 ماه گذشته از ماه جدی ۹۴ تا جوزای ۹۵ در مرکز و ولایت‌های مختلف افغانستان انجام شده، نشان می‌دهد که ۹۹ درصد از شهروندان گفته‌اند که از بودجه و چگونگی مصرف آن در شهرداری‌ها بی‌خبر هستند.

بخدی نوشت: آزاد در مورد ارقام این نظرسنجی گفت که با ۹۱۰۰ نفر (۳۳درصد زنان و ۶۷درصد مردان) در ۳۳ شهر(مراکز ولایات) افغانستان به استثنای مرکز ولایت نورستان که فاقد سیستم شهرداری است بحث و گفت‌وگو شده است.

وی گفت که در این نظر سنجی شهروندان افغانستان به ۱۰مشکل اساسی شهرداری‌ها از جمله نداشتن آب آشامیدنی سالم، انباشت زباله در کوچه‌ها، نبود محلات تفریحی، نبود فروشگاه‌های ویژه زنان، مشخص نبود آدرس‌ها، نبود سیستم فاضلاب، نبود پارکینگ وسایل نقلیه، اشاره کرده‌اند.

همزمان عبدالنافع همت، مسوول مطبوعاتی فوکس گفت که  ۵۳ درصد شهروندان می‌خواهند تا شهردارها انتصابی باشند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده، ۱۹ درصد پاسخ دهندگان از بین ۱۵۷شهرداری که در 15 سال گذشته در شهرداری‌ها ایفای وظیفه کرده‌اند فقط به صورت نسبی از 10 شهردار ابراز رضایت کرده‌اند.

اداره فوکس از مجموع ۷۱ رسانه محلی و 4 نهاد بین‌المللی تشکیل شده و پیش از این از کارکردهای نمایندگان مجلس نیز نظرسنجی کرده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *