کابل: ایجاد ورودی جدید در "گذرگاه تورخم" تأسف‌بار است

12:53 - 12 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۶۷۲
وزارت خارجه افغانستان ایجاد وردوی جدید در گذرگاه تورخم را به شدت محکوم و اعلام کرد: این اقدام بسیار تأسف‌بار است.
کابل: ایجاد ورودی جدید در به گزارش سرویس بین الملل به نقل از بی بی سی، وزارت خارجه افغانستان از اقدام پاکستان در ایجاد ورودی جدید در گذرگاه مرزی تورخم ابراز تأسف کرد و آن را برخلاف اصول همجواری خواند.
 
این وزارتخانه طی خبری اعلام کرد که دولت افغانستان این اقدام پاکستان را شدیدا محکوم کرده و آن را خلاف تعهدات طرفین و یک اقدام نامناسب می داند.
 
در این خبر همچنین آمده است که دولت افغانستان گزینه‌های مختلف را برای جلوگیری از این نوع اقدامات از سوی پاکستان به طور جدی مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
 لازم به ذکر است که چندی قبل  وزارت کشور افغانستان اعلام کرده بود که مرزبانان پاکستانی کار ساخت تأسیسات مرزی از جمله یک ورودی جدید را در گذرگاه تورخم در نزدیکی خط صفر آغاز کردند ولی مرزبان‌های افغان مانع آن شدند واین حادثه موجب درگیری میان نیروهای مرزی دو کشور شد و در اثر آن سه سرباز افغانستان و یک افسر ارشد ارتش پاکستان کشته شدند و ۲۰ سرباز دیگر هم زخمی شدند.
 
دولت پاکستان اما اعلام کرد که ایجاد تاسیسات مرزی به منظور کنترل تحرکات تروریست‌ها در مرز تورخم است.
 
همچنین مقامات پاکستانی اعلام کردند که به منظور کنترل تحرکات تروریستها در مرز تورخم، پاکستان دروازه‌ای را در داخل خاک خود و به عنوان ضرورتی برای کنترل رفت و آمدهای غیرقانونی، احداث کرده است.
 
هفته گذشته نیزیک هیئت نظامی پاکستان که شامل  نه ژنرال ارتش این کشور بود برای گفتگو با همتایان افغان خود وارد کابل شد.
 
وزارت دفاع افغانستان هدف از این دیدار را بحث و تبادل نظر برای مبارزه با تروریسم و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات نظامی در دو سوی خط دیورند خواند.
 
 لازم به ذکر است که دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان پادشاه وقت افغانستان و «سرمورتیمر دیورند»، وزیر خارجه وقت هند دوران بریتانیا امضا شده، اعتبار ندارد.
 
این درحالی است که دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *