شاهکار قرن 17 در «بخارا» + تصاویر

0:50 - 11 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۳۹۲۹
مدرسه «عبدالعزیزخان» یکی از زیباترین یادگاری‌های معماری شهر بخاراست که در سال 1652 میلادی ساخته شده است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از فارس، مدرسه «عبدالعزیزخان» یکی از زیباترین یادگاری‌های معماری شهر بخاراست که در سال 1652 میلادی به دستور وی توسط معمار «میم‌خاقان ابن خواجه محمدامین» ساخته است.

مدرسه عبدالعزیزخان هم در جزئیات داخلی و هم در تزئینات نما با دیگر مدارس بخارا تفاوت دارد. پیشطاق بزرگ مدرسه با نقوش کاشی‌کاری زیبا و نادر تزئین شده است.

مدرسه همزمان با نقش و نگارهای اسلیمی همچنین تصاویر حیوانات افسانه‌ای نیز دارد. حجره‌های مدرسه به خصوص پیشطاق ایوان جنوبی با نقوش مختلف تزئین شده است.

در بین مقرنس‌های گچی سقف گنبد نقش و نگارهای اسلیمی و طلایی موجود است. نقش‌ها اساساً با رنگ‌های آبی آسمانی کشیده است. توام شدن سبک‌های شرق و هند بر زیبایی مدرسه افزوده است.

عرض مدرسه 50 متر در 67 متر، اندازه حیاط آن 28 در 35 متر است. مدرسه عبدالعزیزخان یک نمونه منحصر بفرد معماری در قرن هفدهم در شهر بخاراست. مدرسه اساساً مورد تعمیر جزئی قرار گرفته است. مقرنس پیشطاق‌را استاد «شیرین مراداف» تعمیر کرده است.    

هم اکنون در حیاط مدرسه برای گردشگران برنامه موسیقی ملی و فلکلوری نمایش داده می‌شود. در گوشه شمال شرقی حیاط مدرسه نمایشگاه نمونه‌های کنده‌کاری روی چوب بخارا ایجاد شده است.

در سال 1997 میلادی به مناسبت دو هزار و پانصدمین سالگرد شهر بخارا همزمان با تمام آثار معماری در بخارا مدرسه عبدالعزیزخان نیز مورد تعمیر قرار گرفته است.

مدرسه عبدالعزیزخان در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار گرفته است.


/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *