افزایش طول قد مردان ایرانی در یک قرن اخیر

21:50 - 05 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۲۱۴۹
نتیجه یک مطالعه نشان می دهد مردان ایرانی بیشترین افزایش طول قد را در دنیا در 100 سال اخیر داشته اند.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایرنا، بر اساس تحقیقی که به سرپرستی پروفسور مجید عزتی استاد امپریال کالج لندن انجام و در نشریه لایف منتشر شد، مردان ایرانی بین سال های 1914 تا 2014 به طور متوسط 16.5 سانتی متر افزایش قد داشته اند که بیشترین افزایش قد مردان در دنیا محسوب می شود و رتبه جهانی ایران را از 181 به 67 ارتقاء داده است.

زنان کره جنوبی با 20.2 سانتی متر بیشترین میزان افزایش قد را در دنیا در این 100 سال داشته اند. در همین مدت، زنان ایرانی نیز از رتبه 159 به رتبه 88 صعود کرده اند.

بر اساس این تحقیق، مردان هلندی (با میانگین 182.5 سانتی متر) و زنان لتونیایی (با میانگین 170 سانتی متر) بلندقردترین مردان و زنان دنیا در حال حاضر هستند.

این تحقیق، بزرگترین پژوهش جهانی است که در زمینه قد انسان ها انجام شده است. در جریان آن، هشتصد دانشمند با همکاری سازمان جهانی بهداشت، اطلاعاتی را از منابع مختلف، اعم از اطلاعات سربازگیری، تحقیقات ملی در مورد تغذیه و سلامت و مطالعات جمعیت شناسی در سراسر دنیا گردآوری کرده و از این اطلاعات برای مقایسه روند تغییر قد افراد 18 ساله در سال 1914 (یعنی متولد 1896) و سال 2014 (یعنی متولد 1996) استفاده کردند.

پروفسور عزتی می گوید: 'این مطالعه تصویری از سلامت ملل در قرن گذشته ارائه می کند. قد بعضی ملل ممکن است کوتاهتر شده باشد در حالی که افزایش قد ملل دیگری هنوز ادامه دارد. این نشان می دهد باید فورا به محیط زیست و تغذیه کودکان و نوجوانان در سطح دنیا رسیدگی کنیم و مطمئن شویم که برای آنها بهترین شروع زندگی را رقم می زنیم.'

به گفته عزتی، 'تحقیق ما نشان می دهد کشورهای انگلیسی زبان، به خصوص آمریکا، از دیگر کشورهای ثروتمند اروپا و آسیا و اقیانوسیه عقب افتاده اند. با در نطر گرفتن وضعیت بد این کشورها در زمینه چاقی، نیاز به سیاست گذاری های موثرتر در زمینه تغذیه سالم در طول زندگی مشخص تر می شود.'

تحقیق اخیر نشان می دهد طول قد مردان و زنان در آمریکا به ترتیب 5 و 6 سانتی متر و در انگلستان حدود 11 سانتی متر افزایش یافته است. در مقایسه، این ارقام برای چین به ترتیب 11 و 10 سانتی متر بوده است.

اما آمریکا که در سال 1914، از نظر قد مردان سومین کشور و از نظر قد زنان چهارمین کشور دنیا بود، صد سال بعد به ترتیب به رتبه های 37 و 42 تنزل کرده است.

این تحقیق نشان می دهد در 30 الی 40 سال اخیر افزایش قد در برخی کشورهای دنیا متوقف شده است. آمریکا یکی از اولین کشورهای پردرآمد دنیاست که این افزایش قد در آن متوقف شده و الگوی مشابهی هم در انگلستان، فنلاند و ژاپن دیده می شود، اما در کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و شرق آسیا افزایش قد همچنان ادامه دارد.
در برخی کشورهای دنیا در جنوب صحرای آفریقا، شمال آفریقا و خاورمیانه در 30 الی 40 سال اخیر حتی کاهش قد دیده می شود.

در عین حال، چیزی که در این صد سال تقریباً تغییر نکرده تفاوت قد زنان و مردان است: این تفاوت در سال 1914 معادل 11 سانتی متر و در سال 2014 معادل 12 سانتی متر بوده است.

به گفته محققان، بلندی قد به میزان زیادی تحت تاثیر تغذیه و عوامل محیطی است، هرچند ژنتیک افراد هم در آن نقش دارد. کودکان و نوجوانانی که تغذیه بهتری دارند و در محیط بهتری بزرگ می شوند قد بلندتر می شوند. سلامت مادر و تغذیه او در دوران بارداری هم در بلندی قد کودکان موثر است.

برخی محققان معتقدند افراد قد بلندتر به طور متوسط عمر طولانی تر، تحصیلات و درآمد بیشتری دارند. با این حال قد بلند ممکن است تاثیر منفی بر سلامتی داشته باشد و احتمال سرطان پروستات و تخمدان را افزایش بدهد.

برخی نکات دیگر این تحقیق:

چهار کشور اول دنیا از نظر قد مردان: هلند، بلژیک، استونی، لتونی

چهار کشور اول دنیا از نظر قد زنان: لتونی، هلند، استونی، جمهوری چک

کوتاه قدترین مردان در سال 1914 مردان لائوسی بودند (متوسط قد 153 سانتی متر) که معادل قد یک پسر 12 ساله امروزی با تغذیه مناسب است.

10 کشور اول دنیا از نظر بلندی قد، همگی اروپایی هستند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *