رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بی اعتنائی حکومت افغانستان باعث "سقوط قلعه زال" قندوز شد

15:05 - 03 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۱۱۱۷
یک نماینده مجلس سنای افغانستان گفت که بی اعتنائی حکومت وحدت ملی موجب سقوط شهرستان قلعه زال استان قندوز واقع در شمال شرق این کشور شده است.
بی اعتنائی حکومت افغانستان باعث به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری پژواک ، عبدالله قرلق تصریح کرد: نبرد میان نظامیان افغان و طالبان در شهرستان دشت ارچی قندوز هم اکنون ادامه دارد و نیروهای این گروه توانسته اند اغلب نقاط این شهرستان را هم به تصرف خود درآورند.

این نماینده مجلس تصریح کرده است که 70 درصد استان قندوز هم اینک در کنترل نیروهای طالبان قرار دارد و اگر روند فعلی ادامه یابد، این استان بار دیگر سقوط خواهد کرد.

گروه طالبان اعلام کرده است که در یک هفته گذشته شهرستان های قلعه زال و دشت ارچی استان قندوز و شهرستان سنگین استان هلمند در جنوب افغانستان را به کنترل خود درآورده است.

شهر قندوز مرکز استانی به همین نام همجوار با تاجیکستان مهر ماه سال گذشته در کمتر از یک روز به دست طالبان سقوط کرد، اما نیروهای ویژه ارتش توانستند آن را پس بگیرند.

با گسترش حملات طالبان در شمال افغانستان، بیم آن می رود که این گروه پایگاهی مانند وزیرستان در مناطق مرکزی با تاجیسکتان ایجاد کند. به ویژه آن که طالبان در استان های بدخشان و تخار در شمال شرق سرگرم نبرد با نظامیان افغان هستند و توانسته اند مناطقی را به کنترل خود درآورند.

ذبیح الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان دیروز با انتشار بیانیه ای مدعی شد که در 14 منطقه و 10 روستای استان تخار توانسته اند نظامیان افغان را بیرون کنند و بر این مناطق تسلط یابند.
منابع رسمی افغانستان این ادعای طالبان را تائید نمی کنند.

از سوئی دیگر خبرگزاری اسپوتینگ روسیه در این باره نقل از عبدالله رهنما کارشناس سیاسی مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری تاجیکستان گزارش داد که گروههای تروریستی از ضعف دولت کابل سود جسته و می کوشند تا دولت در دولت در افغانستان ایجاد کنند.

به گفته وی، تروریست ها با فراهم ساختن زیرساخت ها برای خود در این مناطق، چیزی شبیه وزیرستان را در نزدیکی مرزهای افغانستان و تاجیکستان رقم خواهند زد. منطقه ای در جوار مرزهای افغانستان و پاکستان که در 10 سال گذشته، یکی از بزرگترین مراکز پرورش تروریست بین المللی در آسیا به حساب می آید.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *