نقش زندگی بر تار و پود فرش ترکمن + تصاویر

18:03 - 31 تير 1395
کد خبر: ۲۰۰۱۵۷
فرش ترکمن میراثی کهن و از محدود کالاهایی است که هم در بین خود مردم این خطه و هم دیگر جاها از محبوبیت و معروفیت خاصی حتی در آن سوی مرزها برخوردار است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از مهر، ترکمن ها فرش را به شکل و اندازه های گوناگون می بافند تا نیازهای متنوع زندگی خود را مرتفع کنند. تصاویر بافته شده ذهنی هستند و همه آنها نشان دهنده نمادهایی از زندگی این مردمان هنرمند است.

بانوان و دختران ترکمن این اصلی ترین عناصری که فرش ترکمن با آنها معنا پیدا می کند، خیال را به واقعیت تبدیل می کنند و با این معجزه استعداد – لیاقت و علاقه خود را به نمایش می گذارند. (بسیاری از دختران فرش زیر پای خود و همسر آینده شان را خود می بافند و به عنوان هنر دستی به خانه بخت می برند) تار و پود قالی های ترکمن از پشم یا ابریشم است. دار این نوع قالی بصورت افقی است و می توان گفت بانوی ترکمن خود اولین فردی است که بر فرش خود پا می گذارد.

در دورانهای گذشته برای رنگ آمیزی از رنگهای گیاهی و سنتی استفاده می کردند اما متاسفانه  امروزه از رنگهای شیمیایی بهره برده و کمتر میل به استفاده از رنگهای طبیعی دیده می شود. در قالی ترکمن تنوع رنگی که در قالی دیگر نقاط کشور شاهد هستیم را نمی بینیم اما برای آنکه در بازار رقابت همچنان باقی بماند سعی شده است که تنوع رنگ آن کمی بیشتر شده و از پنج رنگ به دوازده رنگ ارتقاع یابد. زیبایی – کیفیت و اصالت رنگ و نقش این آثار هنری باعث شده است که از اروپا و آمریکا مخاطبین زیادی را به خود معطوف کند و اگر هوشیاری و توجه مسئولین  به این هنر و هنرمندان این رشته که بانوان هستند بیشتر شود می تواند ارز آوری بسیار مناسبی برای استان گلستان و مردم این خطه به همراه داشته باشد و در جهت احقاق کلام مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی قدم های بسیار بزرگ و مفیدی برداشته شود.


/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *