هند: "پاکستان" مسئول ناامنی‌های جامو و کشمیر است

15:40 - 30 تير 1395
کد خبر: ۱۹۹۷۹۱
وزیر کشور هند اعلام کرد که مسئول اصلی ناامنی‌های جامو و کشمیر که با ۴۵ کشته و بیش از 3 هزار زخمی تاکنون نیز ادامه دارد، پاکستان است.
هند:  به گزارش سرویس بین الملل راج نات سینگ وزیر کشور هند، پاکستان را مسئول اصلی ناامنی‌های کشمیر دانست و گفت: نقش پاکستان در جامو و کشمیر غیر مسئولانه است.
 
وی افزود: پاکستان نباید خود را محافظ مسلمانان در کشمیر بداند و این ادعای این کشور به طور کامل بی‌اساس است زیرا کشمیری‌ها از خودمان هستند و توسط پاکستان گمراه می‌شوند.
 
این در حالی است که نیروهای امنیتی هند در مدت 2 هفته گذشته دستکم 45 کشمیری را به قتل رسانده‌اند و بیش از 3 هزار نفر دیگر نیز در درگیری‌های مختلف در این منطقه زخمی شده‌اند.
 
شبکه اطلاع رسانی افغانستان به نقل از «اکسپرس نیوز» نوشت، وزیر کشور هند در گذشته مدعی شده بود که دهلی‌نو به نیروهای امنیتی خود دستور داده که در مناطق مختلف کشمیر بیش از پیش تحمل کنند و برای جلوگیری از تظاهرات مردمی سلاح‌های غیر کشنده استفاده کنند.
 
پلیس منطقه کشمیر تحت کنترل هند روز (سه‌شنبه) اعلام کرد: سربازان هندی اعزام شده به این منطقه به روی جمعیت معترضانی که مقررات حکومت نظامی را به چالش کشیده بودند آتش گشوده و دست کم 3 نفر کشته شدند.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که مقامات هندی از اعزام 2 هزار نیروی ذخیره به منطقه کشمیر برای سرکوب اعتراضات این منطقه خبر دادند.
 
11 روز است که مقامات هند حکومت نظامی را در کشمیر اعمال کرده و تلفن‌های همراه را قطع و علیه نشریات و روزنامه‌ها نیز سانسور شدید اعمال کرده‌اند.
 
آنها همچنین جلوی تجمع‌ها را گرفته‌اند اما اواخر روز دوشنبه معترضان یک جاده مهم در کشمیر را مسدود کرده و به سوی یک کاروان ارتش سنگ پرتاب کردند.
 
یک سخنگوی پلیس کشمیر امروز مدعی شد: گروهی اراذل تلاش کردند تا سلاح‌های ارتشی‌ها را ربوده و خودروها را به آتش بکشند.
 
در جریان 11 روز اعتراضات در کشمیر که باکشته شدن «برهان وانی» یک فرمانده 22 ساله گروه شبه نظامی حزب المجاهدین در تاریخ 9 ژوئیه کلید زده شد، دست کم 44 تن کشته و حدود 3500 نفر نیز زخمی شده‌اند.
 
در همین حال راجنات سینگ، وزیر کشور هند گفت که به نیروهای امنیتی هند در کشمیر دستور داده تا خویشتنداری نشان دهند.
 
وی به پارلمان هند گفت که به زودی به کشمیر سفر کرده تا مذاکراتی را با مردم این منطقه انجام دهد.
 
این درحالی است که مجلس سنای پاکستان کشتارهای اخیر در کشمیر را محکوم کرده و در قطعنامه‌ای با ابتکار عمل سید مشاهد حسین، سناتور پاکستانی از دولت این کشور خواسته تا مساله کشمیر را در مجامع بین‌المللی را مطرح کند.
 
همزمان مردم منطقه کشمیر تحت کنترل هند و کشمیر پاکستان قرار است دست به یک اعتصاب سراسری طی امروز و تداوم اعتراضات بزنند.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که خطوط مخابراتی در منطقه ارتباطی در منطقه کشمیر هند همچنان قطع است.
 
همچنین مسدود شدن جاده‌ها موجب شده که دسترسی برای مردم این منطقه که تحت حکومت نظامی قرار دارد به جهان خارج نیز قطع شود.
 
همزمان فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران نیز در بیانیه‌ای سرکوب رسانه‌ای در منطقه کشمیر از سوی مقامات هند را محکوم کرد.
 
این فدراسیون همبستگی خود را با خبرنگاران کشمیر ابراز کرده و از مقامات خواست تا فورا سرکوب رسانه‌های آزاد در کشمیر را پایان دهند.
 
از سوی دیگر صدها کشمیری ساکن آمریکا یک اعتراض صلح آمیز در مقابل ساختمان دیپلماتیک هند در آمریکا برگزار کرده و به کشتار غیر نظامیان بی گناه در کشمیر اعتراض کردند.
 
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز از مقامات هند خواست به شکل صادقانه و بی‌طرفانه سرکوب پولیس علیه اعتراضات کشمیر را هدف تحقیقات قرار دهند.
 
همزمان وزارت کشور چین نیز نسبت به درگیری‌های اخیر در کشمیر اظهار نگرانی کرد.
 
لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین گزارش‌های مربوط به کشمیر را مورد ملاحظه قرار داده است، ما نسبت به تلفات درگیری‌ها در این منطقه نگران بوده و امیدوار هستیم که اتفاقات مربوط به کشمیر به درستی مدیریت شود.
 
چین در واکنشی کم سابقه به ناآرامی‌های کشمیر که احتمالا باعث ناخرسندی هند خواهد شد اظهار امیدواری کرد که طرف‌های مربوطه در کشمیر مساله این منطقه را از طریق گفت‌وگو و به شکل صلح آمیز حل و فصل کنند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *