رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«به چالش کشیدن» در فضای مجازی اتلاف وقت یا بهره‌بری؟ + تصاویر

18:38 - 29 تير 1395
کد خبر: ۱۹۹۵۹۷
اخیراً برخی کاربران فضای مجازی با ایجاد هشتگ عکس سیاه و سفید دیگران را به چالش اشتراک گذاری این عکسها دعوت کرده اند، و این اتفاق در حالی رقم می خورد که موضوعات مهمتری برای اختصاص وقت به آنها در فضای مجازی، دور از دیدگان وجدانهای پاک خاک می خورند.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، طی یک سال گذشته، با فراگیر شدن موبایل های هوشمند، شبکه های اجتماعی هم به خوبی توانستند در میان مردم جا باز کنند.

اگر چه نمی توان برای استفاده از این شبکه ها سن، تحصیلات و فرهنگ خاصی قائل شد، اما از این نکته ها هم نمی توان غافل شد که بسیاری از کاربران فضای مجازی خارج از فراخور نیاز خود با گروه ها و افراد ناشناس ارتباط برقرار می کنند و هر آنچه که صرفاً جدید بوده و پتانسیلی برای دیده شدن آنها باشد را انتخاب کرده و بعضاً از آنها تبعیت کورکورانه می کنند.

یکی از پدیده هایی که با ظهور شبکه های اجتماعی توانست جایی برای خود در جوامع مختلف پیدا کند، دعوت افراد به چالش‌های گوناگون است.

یکی از این چالشها که در چند سال گذشته به بهانه کمک به عده ای از بیماران خاص توانست در سراسر کره زمین و بویژه کشور ایران بیشترین بازدیدها و دعوتها را به خود اختصاص دهد، چالش آب یخ بود.

واژه «چالش» در لغت به معنای دعوت به «مبارزه» و یا «مناظره» است و آنچه که در اینگونه رفتارهای فضای مجازی صورت می گیرد، به اشتباه چالش نامیده می شود، زیرا که هیچ فردی به یک مبارزه و یا منظره طلبیده نمی شود بلکه به انجام یک رفتار عادی دعوت می شود و هدف اصلی آن گسترش یک رفتار فردی و یا اجتماعی، صرفا به منظور بیشتر دیده شدن است.

طی روزهای اخیر هم یکی از تولید کنندگان نرم افزارهای ویرایش رنگ عکس، در اقدامی هوشمندانه، ضمن معرفی نرم افزار خود، کاربران فضای مجازی را به تبدیل رنگ عکسهای خود به عکسهای سیاه و سفید و به اشتراک گذاری آنها در فضای مجازی فراخونده است، که با این اقدام توانسته است، میزان بازدید و دانلود نرم افزار مورد نظر را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

برخی کاربران فضای مجازی هم به دلایل مختلفی چون، علاقمندی به عکسهای قدیمی، و یا دنباله روی از رفتارهای اجتماعی که بی هیچ دلیلی رایج و فراگیر می شوند، برای جا نماندن از این وقت تلف کردن‌های اینترنتی به این حرکت جمعی پیوسته اند و فراخوان دهندگان فضای مجازی را یاری نموده اند.

آنچه که در گذشته منجر به فراگیر شدن اینگونه چالشها (ماجرای سطل آب یخ) شد، حضور بازیگران و چهره های مشهور بود.

اگر چه شرکت در چالشی به نام عکس سیاه و سفید هیچ گونه ثمره و بازده اجتماعی ندارد، اما با نگاهی به پیرامون خود در می یابیم، در محله، شهر، روستا، کشور و خارج کشور ما مسایلی وجود دارد که هموطنانمان صرف نظر از جذابیتهای بصری و کسب شهرت بارها به این چالشها پیوسته اند و همچنان با اعتقاد بر وظایف و انسانی خود، موجی فراگیر برای تغییر رفتار جامعه جهانی ایجاد کرده اند.

یکی از مواردی که هموطنانمان با ابتکاری به موقع توانستند، موجی از بیداری وجدانها و برانگیختن احساسات را در فضای مجازی در راستای صیانت از جایگاه پیامبر اسلام به راه اندازند، در قضایای توهین به پیامبر اسلام بود، که با ایجاد و گسترش هشتگ هایی با مضامین #محمد، I love mohammad#، #من_محمدرا_دوست_دام و مضامینی از این قبیل، توانستند به نحو شایسته از طریق فضای مجازی بر دنیای حقیقی اثر گذارند.

هموطنان ایرانی طی این چند سال در مسائل سیاسی با هشتگ هایی چون #رژیم_کودک_کش، #شهدای_غواص، #انرژی_هسته‌ای، #برجام، #کشتار_مسلمانان_کشمیر و در مسائل اقتصادی و اجتماعی با ایجاد کمپین نخریدن خودرو، #اقتصاد_مقاومتی، #کمپین_مبارزه_با_قاچاق، #فیش_های_حقوقی_نجومی از طریق فضای مجازی بر دنیای حقیقی اثر مثبت ایجاد کردند، و مسئولین مربوط را در داخل و خارج کشور وادار به تغییر رفتار کردند.


/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *