عامل اصلی کودتای ترکیه؛ اردوغان یا امریکا

3:50 - 28 تير 1395
کد خبر: ۱۹۸۴۹۸
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
تحلیلگر مسائل ترکیه گفت: با توجه به اینکه در گذشته نیز نظامیان ترکیه اقدام به کودتا می کردند، با روی کار آمدن احزاب سیاسی این موضوع منتفی شده بود اما در این مقطع سیاسی و بحران پیش روی حزب عدالت و توسعه [باید بدانیم] در گذشته احزاب شاهد انشعاب های سیاسی متعدد بودند.
عامل اصلی کودتای ترکیه؛ اردوغان یا امریکابه گزارش گروه سیاسی ، ضیاء ییلماز تحلیلگر مسائل ترکیه بی شک امریکا را عامل اصلی کودتا معرفی و تصریح کرد: بدون هماهنگی امریکا هیچ یک از جناح های ترکیه نمی توانند اقدام به کودتا کنند و اظهارات اولیه امریکا و اروپا نشان می دهد انتظار چنین کودتایی را داشتند و اینکه گفتند خواستار ثبات و آرامش مردم هستیم، بدون اظهار حمایت از دولت ترکیه کودتاچیان را تایید کردند.

یلماز گفت: با ورود مردم به صحنه و متوقف کردن کودتاچیان، کشورهای عمده تغییر موضع دادند و آغاز به حمایت از دموکراسی و رأی مردم در ترکیه کردند.

در ادامه میرقاسم مومنی گفت: با توجه به اینکه در گذشته نیز نظامیان ترکیه اقدام به کودتا می کردند، با روی کار آمدن احزاب سیاسی این موضوع منتفی شده بود اما در این مقطع سیاسی و بحران پیش روی حزب عدالت و توسعه [باید بدانیم] در گذشته احزاب شاهد انشعاب های سیاسی متعدد بودند.

وی با اعلام اینکه بسیاری از حامیان قبلی اردوغان و آن هایی که او را برای رسیدن به این پست کمک کردند، اردوغان را تنها گذاشتند، ادامه داد: بنظرم این کودتا مشکوک است؛ در ساعات اولیه اردوغان اعلام کرد کودتا توسط گولن انجام شد درحالیکه متهم کردن یک شخص در ساعات اولیه کودتا سخت است.

مومنی گفت: بنظرم اردوغان می خواهد حکوکتی یک دست داشته باشد و بنظرم خود اردوغان پشت قضیه بوده تا به این بهانه بسیاری از افرادی که پشت او نبودند را از صحنه سیاسی حذف کند؛ البته ممکن است با برخی کشورهای اروپایی هماهنگی شده باشد.

یلماز نیز بار دیگر به مؤلفه های یک کودتای نظامی ترکیه اشاره کرد و افزود: حتی در دو سه ساعت اولیه بی بی سی و الجزیره و... از کودتاچیان حمایت کردند و اردوغان نیاز به غیب گویی نداشت و کودتاچیان را می شناخت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *