نگاهی به حوادث تروریستی اخیر در فرانسه / از "شارلی ابدو" تا "باتاکلان" و "نیس"/ آیا فرانسه رنگ آرامش به خود خواهد دید؟

14:09 - 26 تير 1395
کد خبر: ۱۹۸۰۵۲
دسته بندی: سیاست
در 7 ژانویه 2015 ، دو فرد مسلح به دفتر مجله فکاهی "شارلی ابدو" واقع در خیابان نیکلا پاریس حمله کردند و 12 تن از جمله دو افسر پلیس را به کام مرگ فرستادند.
گروه سیاسی: حادثه تروریستی نیس فرانسه که به کشته و زخمی شدن حدود 300 نفر منجر شد، سومین حادثه تروریستی بزرگ این کشور ظرف یک و نیم سال اخیر است.

پنجشنبه شب در شرایطی که مردم شهر نیس در جنوب فرانسه در ساحل " دز آنگلا" در حال برپایی جشن باستیل(جشن ملی فرانسوی‌ها) بودند، یک تروریست با کامیونی آکنده از مواد محترقه به صورت زیگزاگی دو کیلومتر بر روی مردم راند و حدود 300 نفر را به کام مرگ فرستاد و زخمی کرد.

نگاهی به حوادث تروریستی اخیر در فرانسه / از

فرد حمله کننده یک شهروند فرانسوی – تونسی به نام "محمد لحوايج بوهلال" بود که به گفته پدرش سابقه اختلال روانی داشته است. نزدیکان وی نیز اعلام کردند وی کمترین قرابتی با آموزه های اسلام نداشت و یک شراب خوار و تارک الصلاة بود.

پس از حادثه نیس، فرانسوآ اولاند رئیس جمهور فرانسه وضعیت اضطراری در این کشور را تمدید کرد و دستور بکارگیری نیروهای ذخیره ارتش برای تامین امنیت در شهرهای فرانسه را صادر کرد.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به دو حادثه تروریستی دیگر که در سال گذشته در فرانسه اتفاق افتاد؛ حادثه "شارلی ابدو" در ژانویه 2015 و  حادثه "باتاکلان" در نوامبر 2015 .

حمله به شارلی ابدو

در 7 ژانویه 2015 ، دو فرد مسلح به دفتر مجله فکاهی "شارلی ابدو" واقع در خیابان نیکلا پاریس حمله کردند و 12 تن از جمله دو افسر پلیس را به کام مرگ فرستادند.

در میان کشته شدگان حادثه شارلی ابدو نام برخی شخصیت‌های سرشناس رسانه‌ای فرانسه و کاریکاتوریست‌های این کشور از جمله "ژان کابو" و "استفان شاربونیه" به چشم می‌خورد.

حمله کنندگان دو برادر به نام‌های سعید و شریف کواشی بودند که خود را منتسب به شاخه یمن القاعده اعلام کرده بودند؛ این دو برادر پس از یورش به دفتر شارلی ابدو، در چاپخانه‌ دمارتن واقع  در شمال پاریس مخفی شدند و در آن مکان در حالیکه یک گروگان در اختیار داشتند توسط پلیس فرانسه از پای درآمدند.

نگاهی به حوادث تروریستی اخیر در فرانسه / از

پس از پناه بردن برادران کواشی به چاپخانه دمارتن، فرد دیگری به نام " امدی کولیبالی" در فروشگاهی در شرق پاریس اقدام به گروگانگیری کرد که در جریان حمله پلیس فرانسه به فروشگاه مزبور چهار گروگان کشته شدند؛ آنطور که منابع خبری اعلام کردند، گروگان گیر دوم با برادران کواشی همدست بوده است؛ چرا که یکی از خواسته‌های وی برای آزاد کردن گروگان‌ها، پایان محاصره محلی بوده که برادران کواشی در آن پناه گرفته بودند.

سلسله حملات پاریس

در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ (برابر با ۲۲ آبان ۱۳۹۴) ساعت ۲۱:۱۶ به وقت اروپای مرکزی، یک رشته از حملات هماهنگ ‌شده‌ تروریستی متشکل از تیرباران‌های دسته‌جمعی و بمب‌گذاری‌های انتحاری در منطقه‌های یکم، دهم و یازدهم شهر پاریس پایتخت فرانسه منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر و مصدومیت ۳۶۸ نفر شد.

نگاهی به حوادث تروریستی اخیر در فرانسه / از

این حملات تروریستی در نزدیکی ورزشگاه استاد دو فرانس واقع در منطقه سن دنی در شمال پاریس، به وقوع پیوست؛ همچنین حداقل سه انفجار جداگانه و شش تیراندازی در محدوده پاریس گزارش شد، و یک گروگان‌گیری هم در تئاتر بتکلان انجام شد که در این حادثه بین ۶۰ تا ۱۰۰ نفر گروگان گرفته شدند.

طی این حادثه ۱۳۰ نفر که ۸۷ نفر از آنها در تئاتر بتکلان بودند کشته شدند. بیش از ۳۶۸ نفر بر اثر حملات مجروح شده که وضعیت ۹۹ نفر آن‌ها وخیم اعلام شد. به‌علاوه کشته‌شدگان غیرمسلح، هفت نفر از مهاجمان نیز کشته‌شدند. یک گزارش بیان داشت که در این سلسله حملات تروریستی 9 فرد مسلح درگیر بودند؛ شبکه رادیویی فرانسوی "یورو وان" گزارش داد که سه نفر به طور بالقوه در حملات درگیر بوده‌اند.

پس از سلسله حملات پاریس،فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه به صورت موقت در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و دستور انسداد تمامی مرزهای فرانسه را صادر کرد؛ پس از حادثه شورش‌های ۲۰۰۵ فرانسه این نخستین باری بود که در فرانسه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌شد؛ همچنین این حملات بعد از جنگ جهانی دوم مرگبارترین واقعه‌ زخ داده در فرانسه محسوب می‌شد. این حملات همچنین خونبارترین حادثه در اتحادیه اروپا پس از بمب‌گذاری ۲۰۰۴ قطار مادرید به حساب می‌آمد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *