رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برجام و پیشبرد آن سخت‌تر از خود مذاکرات برجام است

0:05 - 25 تير 1395
کد خبر: ۱۹۷۴۰۶
دسته بندی: سیاست
قائم مقام پیشین وزیر امور خارجه اظهار کرد: اجرا برجام و پیشبرد آن سخت‌تر از خود مذاکرات برجام است.
برجام و پیشبرد آن سخت‌تر از خود مذاکرات برجام استبه گزارش گروه سیاسی ،علیرضا شیخ عطار در مصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو ،با بیان اینکه مذاکرات مربوط به برجام در شرایطی آغاز شد که واقعاً نیاز به تغییر فضا در داخل کشور و روابط ایران با دیگر کشورها وجود داشت و خیلی از بحث‌ها در این چارچوب به بن بست رسیده بود، ادامه داد: بعد از انتخابات فضایی درعرصه ی جهانی  به وجود آمد که می‌توان با دولت جدید ایران  به گونه‌ای دیگر تعامل کرد و از دیگر سو تحریم‌های ناعادلانه فشارهای زیادی را به مردم ایران وارد کرده بود.

 شیخ عطار با اشاره به پرچالش بودن و سختی مذاکرات هسته‌ای، ادامه داد: روند این مذاکرات حدود دو سال و نیم به طول کشید و در نهایت توافقی به نام برجام بین طرف‌های مقابل ایجاد شد.

وی با بیان اینکه برخی از اصول در برجام شفاف هستند، ادامه داد: از دیگر سو برخی از مباحث و اصول در این توافق تفسیرپذیر است و هر یک از طرفین با توجه به شرایطش تفسیر خاص خود را از این اصول  ارائه می‌کند.

 شیخ عطار با بیان اینکه این موضوع و بدعهدی‌هایی که طرف مقابل در اجرای برجام  انجام داد به تدریج نارضایتی‌هایی را ایجاد کرد و این نارضایتی‌ها در صورت تداوم می‌تواند منجر به ناامیدی شود، افزود: به نظر می‌رسد ادامه اجرای برجام و طی مسیر مورد اشاره سخت‌تر از خود مذاکرات باشد.

 این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به نگاه آمریکایی‌ها نسبت به ایران، افزود: این اتفاق نظر در بین تمام جناح‌های سیاسی در آمریکا وجود دارد که باید مانع استمرار و گسترش قدرت و نفوذ ایران شد ولی در بین آنها در نوع برخورد با ایران اختلافاتی وجود دارد. برخی از آنها قائل به برخوردهای سخت با ایران هستند و برخی دیگر می‌گویند که می‌توان با افرادی در ایران تعامل کرد و به نتایجی رسید.

شیخ عطار برجام را یک دستاورد بزرگ برای اوباما دانست که به ‌آن می‌بالد و تلاش دارد که به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ دولتش آن را معرفی کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *