رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئوفت دستگاه قضا در نرماشیر با مجرمان موجب کاهش سطح جرایم شده است

18:45 - 23 تير 1395
کد خبر: ۱۹۷۳۳۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس حوزه قضایی شهرستان نرماشیر گفت: برخورداری بزهکاران از رئوفت و مهربانی دستگاه قضاو خدمات مشاوره اجتماعی در کنار صدور احکام قضایی مناسب ، موجب کاش سطح جرایم در این شهرستان شده به نحوی که در برخی جرایم با کاهش چهل درصدی روبرو بوده ایم و این بیانگر تاثیر و نقش مهم اقدامات فرهنگی و اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ؛ حسین سلامی در جلسه ارزیابی برنامه های پیشنهادی حوزه های قضائی شرق استان که با حضور رییس کل دادگستری استان در محل دادگستری بم برگزار گردید،اظهار داشت: سال گذشته تعداد پرونده های وارده به دادگاه نرماشیر دو هزار و 279 پرونده بوده و در طول سال تعداد دو هزار و 780 پرونده مختومه و رای صادر شده است.

رئیس حوزه قضایی نرماشیر از کاهش 64 درصدی موجودی پرونده ها در شعبه دادگاه و کاهش بیش از 20 درصدی پرونده ها در اجرای احکام کیفری و حقوقی از جمله فعالیت های خود نام برد.

وی گفت: سعی در کاهش موجودی پرونده ها و در نتیجه کوتاه نمودن فاصله زمانی در فرآیند رسیدگی به پرونده ها در دستور کار اینجانب قرار دارد.

سلامی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات حوزه کاری در دادگاه نرماشیر، کمبود شدید نیروی انسانی اعم از کادر اداری و قضایی است به نحوی که مطابق چارت سازمانی حداقل کمبود پنج نفر کارمند و دو نفر قاضی احساس می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه شهرستان نرماشیر از نقطه نظر جغرافیایی دارای حساسیت بالایی بوده و در واقع یک منطقه استراتژیک محسوب می شود که از یک طرف به زاهدان و از یک طرف به ایرانشهر و در واقع در سه راه یک شاهراه قرار دارد،به تبع آن،بستر جرایم خاصی است.

وی به قاچاق انسان (اتباع افغانستان)، قاچاق گازوئیل،آدم ربایی اتباع خارجه توسط افراد سودجو و فرصت طلب به عنوان برخی جرایم این حوزه اشاره کرد و گفت: در راستای رفع این چالش و مبارزه با اینگونه افراد، تشکیل یک ستاد عملیاتی متشکل از رئیس دادگستری و نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج توسط اینجانب طراحی و با اشراف کامل عملیاتی، باندهای خطرناک که اقدام به آدم ربایی افاغنه  می نمایند را شناسایی و دستگیر وروانه زندان شده اند.

رئیس حوزه قضایی شهرستان نرماشیر ادامه داد: سعی شده با صدور احکام قضایی سختگیرانه برخورد جدی با این افراد صورت پذیرد که با لطف خداوند متعال بسیاری از اینگونه جرایم در سطح شهرستان با کاهش جدی روبرو شده است.

سلامی افزود: بهترین راهکار برای کاهش آسیب های اجتماعی و جرایم، تدوین طرح جامع و مانع فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: پیدایش ناهنجاری های اجتماعی و ظهور جرایم، نتیجه مسامحه و سهل انگاری انجام شده طی سنوات گذشته در زمینه های فرهنگی و اجتماعی است.

وی بیان کرد: فلذا برای مبارزه با این ناهنجاری ها می بایستی با یک طرح کارشناسی شده و  در دراز مدت اقدامات اساسی به عمل آورد که در این بین انجام همایش ها،سمینارها،حتی ساخت فیلم و تیزر تبلیغاتی در جهت ارتقاء سطح فرهنگی و بازگشت مردم به روحیه دینی و تقوای الهی بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: از جمله نوآوری های انجام شده در این شهرستان می توان به انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی در جهت پیشگیری از وقوع جرایم اشاره کرد و گفت: به باور اینجانب انجام اقدامات نشات گرفته از زور و قدرت بر سر مردم و قشر بزهکار نه تنها تاثیری در کاهش سطح جرایم ندارد بلکه برعکس موجب جری شدن بزهکاران و بدبینی نسبت به دستگاه قضایی می شود.

وی افزود: با لطف  خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج)شهرستان نرماشیر از امنیت پایدار و سطح بالایی برخوردار است که این هم نتیجه تلاش تمام ارگان ها از جمله نیروی انتظامی ، بسیج،ادارت دولتی که همگام و پابه پای دستگاه قضایی حرکت می کنند است.

وی گفت: این دادگاه دارای کمبود هایی از نظر نیروی انسانی اعم از کارمند و قاضی مجرب، امکانات و تجهیزات است.

وی اظهار کرد: نیروی انسانی با در اختیار داشتن تجهیزات لازم و کافی می تواند بازدهی خوبی داشته باشد در حالی که این دادگاه از حداقل امکانات محروم است.

وی ادامه داد:از نقطه نظر نرم افزاری و سخت افزاری در مجموع وضعیت مناسب و نرمالی را داریم.

رئیس حوزه قضایی شهرستان نرماشیر گفت: در خصوص مبارزه با زمین خواری که یکی از دغدغه های مسئولین و از جمله مقام معظم رهبری می باشد ،به حول و قوه الهی تلاش های خوبی صورت گرفته است، که از این میان می توان به خلع ید 1980/128 هکتار از اراضی ملی  که مورد تصرف عدوانی افراد سودجو قرار گرفته بوداشاره کرد.

وی ادامه داد: 40 مورد توقیف عملیات ساختمانی و اجرایی افراد سودجو در اراضی ملی، صدور 55 رای در خصوص خلع ید و رفع آثار تصرف عدوانی از اراضی ملی، پنج مورد برخورد با چرای غیرمجاز در اراضی ملی، که این مورد نشانگر عزم جدی اینجانب در برخورد با پدیده شوم زمین خواری است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *