رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همیشه پای یک دلال در میان است/ از کوب تا زنگ حراج برای زردی سکه

19:39 - 21 تير 1395
کد خبر: ۱۹۶۳۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خیابان مولوی امروز شاهد حراج 5 مجموعه سکه گرمی، دو نیم بها و 5 بهار آزادی بود که در مجموع در طی 5 مرحله حراج 25 چکش نهایی حراج زده شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ؛ حراج سکه های گرمی، دو نیم بها و 5 بهار ضرب بانک مرکزی بعد از ظهر روز جاری در شعبه مرکزی بانک کارگشایی بانک ملی به حراج گذاشته شد.


در این حراج 25 چکش نهایی زده شد که اولین حراج به نام یک خانم با خرید مجموعه 5 بها که در آن 10 سکه وجود داشت ثبت شد.

حراج سکه های 5 بها به تعداد 10 عدد با قیمت پایه 55 میلیون 800 هزار تومان آغاز شد و در مرحله اول مجموعه به قیمت 57 میلیون 500 هزار تومان در مرحله دوم به ارزش 60 میلیون 200 هزار تومان در مرحله سوم 56 میلیون 700 هزار تومان در مرحله چهارم 57 میلیون 900 هزار تومان و در آخرین مرحله 56 میلیون تومان این مجموعه به فروش رسید.

رفته رفته با گذر زمان این حراج دوساعته مبالغی که برای انواع مجموعه ها از سوی خریداران اعلام  می شد، کاهش یافت و به قیمت کمتری انواع سکه به فروش رسید.

در مجموعه بعدی که 20 عددد سکه دو نیم بهار فروخته شد، قیمت پایه 56 میلیون تومان در نظر گرفته شد که اولین معامله به ارزش 60 میلیون 200 هزار تومان انجام شد و آخرین معامله این مجموعه به قیمت 56 میلیون 300 هزار تومان در مرحله سوم به ثبت رسیده است.

دیگر مجموعه در این حراج مربوط به سکه های یک گرمی به تعداد 20 عدد با قیمت پایه 3 میلیون 600 هزار تومان بود که اولین مرحله این حراج با قیمت 3 میلیون 750 هزار تومان به پایان رسید و بیشترین ارزش در مرحله سوم به 3 میلیون 800 هزار تومان به ثبت رسیده است.

نکته قابل توجه برای این مجموعه حراجی، آن است که آخرین مرحله حراج با کاهش ارقام پیشنهادی به ارزش 3 میلیون 700 هزار تومان به فروش رسید.

بانک کارگشایی نیز برای حراج مجموعه یادبودی به مناسبت ولات حضرت علی(ع) 5 سکه را با مجموع وزن 92 گرم 500 سوت با رقم پایه 12 میلیون 654 هزار تومان به حراج گذاشت.

در مرحله اول این حراج، برای این 5 سکه یادبود 13 میلیون 200 هزار تومان  پیشنهاد شد که در مراحل بعدی، قیمت پیشنهاد نهایی رفته رفته کاهش پیدا کرد و در مرحله پنجم حراج، این مجموعه یادبود به ارزش 12 میلیون 700 هزار تومان به فروش رسید.

در این حراج همچنین یک مجموعه با سه سکه 50 گرمی وجود داشت که مجری حراج برای تشویق حضار، اعلام کرد این مجموعه برای روز پدر و روز مادر بسیار مناسب است.

قیمت پایه این مجموعه 20 میلیون 540 هزار تومان بود که در مرحله اول 21 میلیون 200 هزار تومان پرداخت شد که می توان این رقم را بالاترین پیشنهاد ممکنه برای خرید این مجموعه 150 گرمی اعلام کرد.

در مرحله چهارم این حراج هیچ رقمی اعلام نشد و عملا فروشی به ثبت نرسید اما در مرحله آخر با کاهش شدید، پیشنهاد یک خریدار مبلغ 20 میلیون 600 هزارتومان برای در اختیار داشتن آن پرداخت کرد.

آخرین مجموعه ای که در این حراج که طی 5 مرحله به حراج گذاشته شد مجموعه سکه های گرمی به وزن 50 گرم، 50 گرم و 10 گرم بود که قیمت پایه این مجموعه 11 میلیون 628 هزار تومان اعلام و در اولین معامله برای آن 12 میلیون تومان پیشنهاد شد که رفته رفته ارزش پیشنهادات خریداران کاهش یافت و در مرحله سوم که آخرین مرحله ثبت فروش بود، برای در اختیار داشتن این سه سکه 11 میلیون 700 هزار تومان پرداخت شد.

در ابتدای حراج برای ورود به سالن حراج باید کارت ملی یا گواهینامه جدید ارائه می شد؛ افرادی که به وسیله ارائه کارت گواهینامه خود به حراج پا گذاشته بودند، حق معامله نداشتند و تنها می توانستند تماشاگر این حراج باشند.

در ابتدای این امر اعلام شد تسویه حساب معاملات حراج سکه تنها از طریق کارت های بانکی عضو شتاب انجام می شود و افراد بعد از تسویه می توانند سکه های خود را دریافت کنند.

این حراج با وجود آنکه در یک محل رسمی انجام می شد اما تا حدودی افراد را به یاد فضای دلالی و بازاری در خیابان فردوسی و سبزه میدان بازار بزرگ می انداخت؛ زیرا افراد بسیاری با کاغذ و خودکار و تلفن همراه همواره روشن، پا به این حراج گذاشته بودند، افرادی که سبک و سیاق دلالان بازار آزاد سکه در ذهن را تداعی می کردند.

در مرحله اول آغاز حراج افرادی که سبک و سیاق رفتاری آنها بسیار نزدیک به دلالان آزاد سکه بود، با تلفن های همراه خود تمام ارقام پیشنهادی را به افراد پشت خط منتقل می کردند که تنها یک گفته از زبان آنها خارج می شد و آن به معنای این بود که خرید در این حراج هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

در مرحله اول حراج افراد بسیاری برای تصاحب مجموعه های مختلف سکه قیمت پیشنهادی اعلام می کردند اما رفته رفته تعداد این افراد کم شد و عملا خریداران تعداد انگشت شمار شدند؛ به طور مثال فردی میان سال از 5 مجموعه مذکور 4 مجموعه در دومین مرحله حراج خریداری کرد که مجری حراج در این رابطه به خریدار گفت: «حاج اقا پول های شما تمام نشده است» که خریدار بیان کرد: «همچنان کمی پول برایم باقی مانده است».

همانطور که گفته شد، در این حراج باید برای پرداخت پول، از کارت های بانکی عضو شتاب استفاده می شد؛ خریداران برای تسویه از عابر بانک خود کپی گرفته و در اختیار مسئولان حراج قرار می دادند. در زمان تسویه حساب این حراج ها دو بار افراد مجبور به تغییر آمار بانک های خود شدند که در یکی از این موارد، کارت خریدار در مراسم حراج سوخت و از کارت همراه خود استفاده کرد.

در مورد دیگر یکی از خریداران که دو بار دست به تصاحب مجموعه سکه های حراج زده شده کرده بود که در مرحله دوم با کمبود پول مواجه شد و از طرق کارت به کارت از دوست خود، مبلغی را قرض گرفت.

در لحظات پایانی حراج، مجری حراج با اعلام این گفته که «احتمال دارد در روزهای آینده قیمت جهانی طلا افزایش یابد، پیشنهاد می شود در این حراج شرکت کنید» افراد را برای حضور پررنگ تر در این حراج تشویق می کرد.

همچنین مجری حراج تاکید داشت که تا اطلاع ثانوی این حراج در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و تصمیم نهایی برای آینده حراج، هنوز تصمیمات بانک مرکزی است.

در پایان این حراج فردی که عملا تنها به تماشای این حراج نشسته بود، در پاسخ به این سوال میزان مبنی براینکه حراج را چگونه دیدید، گفت: برای تهیه سکه های حراج شده، در بازار آزاد هزینه کمتری پرداخت می شود و عملا قیمت های اعلامی و معامله شده در این حراج، قیمت بازار را با افزایش روبرو خواهد کرد.

اما نکته قابل توجه در حراج امروز، این بود که تعداد قابل توجهی خانم در این حراج حضور داشتند که تمام ارقام را روی کاغذ نوشته و قیمت تکی انواع سکه را محاسبه می کردند؛ میان این خانم ها، افرادی نیز به خیال آنکه این حراج برای طلا و جواهر نیز صورت می گیرد به بانک کارگشایی خیابان مولوی آمده بودند و با پرس و جو، دریافتند که حراج طلا و جواهر تنها در پایان هر سال انجام می شود.

به گزارش میزان، بانک کارگشایی با دریافت طلا و جواهر به عنوان ضمانت تا سقف 2 میلیون تومان، روی هر کارت ملی به متقاضیان وام یک ساله ارائه می کند و در صورتی که صاحبان طلا و جواهر اقدام به تسویه حساب خود نکنند، طلا و جواهر ضمانت شده در مراسمی پایان هر سال به حراج گذاشته می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *