کنگره به پیشواز پایان ریاست جمهوری اوباما رفته/100 طرح ضد ایرانی در راه است/غربی ها مشغول پخت و پز گسترده علیه ایران هستند

7:56 - 22 تير 1395
کد خبر: ۱۹۶۳۲۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: شاهد هستیم که حتی کنگره آمریکا نیز در شرایط فعلی پیش از پایان دولت اوباما به پیشواز رفته و یکسری قوانین ضد ایرانی را تصویب کرده است که موضوع آخر موضوع بوئینگ بود که کنگره تصویب کرد که آمریکا حق فروش حق بوئینگ به ایران را ندارد.
علی اصغری//فواد ایزدی  کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با  خبرنگار سیاسی پیرامون اظهار نظر اخیر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان مبنی براینکه غربی ها در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ایران هستند وتوطئه ای در حال ایجاد است و ما باید گوش به زنگ باشیم، اظهار کرد: تحلیل آقای صالحی مبنی بر این که طرف مقابل دارد پخت و پزی را علیه ایران انجام می دهد کاملا درست است و ما باید نسبت به این موضوع حواسمان را  جمع کنیم.

وی افزود: در داخل آمریکا شاهد هستیم کنگره منتظر پایان دولت اوباما در دی ماه است زیرا زمانی که ریاست جمهوری وی به پایان می رسد اقدامات  جدیدی را علیه ایران انجام دهد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: شاهد هستیم که حتی کنگره آمریکا نیز در شرایط فعلی پیش از پایان دولت اوباما به پیشواز رفته و یکسری قوانین ضد ایرانی را تصویب کرده است که موضوع آخر موضوع بوئینگ بود که کنگره تصویب کرد که آمریکا حق فروش حق بوئینگ به ایران را ندارد.

ایزدی با اشاره به اینکه حدود 100قوانین و طرح دیگر نیز علیه ایران در کنگره آمریکا وجود دارد تصریح کرد: این طرح های منتظر هستند تا پروسه خود را در کنگره آمریکا طی کنند و سپس مورد تصویب قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: اظهارات آقای صالحی در خصوص توطئه  غرب علیه ایران درست است و غربی ها مشغول پخت و پز جدی و گسترده ای علیه ایران هستند که در آینده ای نزدیک باید آن را شاهد آنها باشیم.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: یکسری تحلیل هایی از سوی دوستان دولت قبل از برجام مطرح بود که الان مشخص شده خیلی از این تحلیل ها صحیح نبوده ا ست که یکی از این موارد توجه به این نکته است که دوستان ما دردولت می گفتند که با برجام در نهایت می خواهیم بین آمریکا و اروپا شکاف ایجاد کنیم و با اروپاییها کار کنیم و آمریکاییها را دور بزنیم که این موضوع درحال حاضر هیچ تحقق عینی و عملی نداشته است.

ایزدی با اشاره به اینکه این تحلیل دوستان ما دردولت هیچ نتیجه ای در بر نداشته است، افزود: به طور مشخص مشاهده می کنیم که بعد از برجام تحلیل های دوستانمان در دولت درست از آب در نمی آید به گونه ای که آقای فیشر رئیس جمهور اتریش درباره اینکه چرا مشکلات بانکی با ایران حل نمی شود این موضوع را مطرح می کند که باید در این رابطه با آمریکا مذاکره کنید.

وی تصریح کرد: این صراحت بیان مقامات غربی نشان می دهد که آنها هیچ گونه مسئولیتی را در قبال برجام نمی پذیرند و توپ را به زمین آمریکا می اندازند و ما را هم به آنها ارجاع می دهند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: اظهارات چند روز پیش  مرکل صدر اعظم آلمان نیز به خوبی نشان می دهد که متاسفانه معضل ارجاع ایران به آمریکا هنوز در موضوع برجام وجود دارد و متاسفانه بعضی از رهبران کشورهای اروپایی در  حوزه سیاست خارجی با آمریکا هماهنگ هستند که خیلی هم برای آنها فرق نمی کند که آمریکا با آنها چقدر بد برخورد  کند.

وی با اشاره به اعلام رسمی دولت آلمان پیرامون کنترل تلفن شخصی مرکل در سفارت آمریکا در آلمان اظهار کرد: این موضوع از نظر قواعد بین المللی اهانت است به رئیس یک کشور که تلفن وی از سوی کشور دیگری شنود شود با این حال می بینید حتی با وقوع چنین اتفاقاتی کشورهای اروپایی در حوزه روابط سیاست خارجی خود تغییری را ایجاد نمی کنند به گونه ای که آلمان تا به امروز همراهی خوبی را با آمریکا در بحث برجام داشته است که این موضوع با مقابله با همکاری با ایران بسیار مشهود ا ست.

ایزدی با اشاره به اینکه تحلیل دوستان ما در وزات خارجه پیرامون برجام درست نبود و بعید به نظر می رسد به سمت واقعیت سوق پیدا کند خاطر نشان کرد: اینکه سر نوشت برجام چه می شود بدون شک به خودمان بستگی دارد زیرا اگر ما همین مسیر غلط سیاست خارجی را ادامه دهیم راه به جایی نخواهیم برد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: اگر ما بخواهیم همان حرفهای نامربوط را نسبت به برجام بزنیم و کارهای طرف مقابل را توجیه کنیم و نسبت به برجام اغراق کنیم که خیلی متاسفانه در کشور این اقدام را انجام می دهند برجام را به جایی نخواهد برد.

وی گفت: اگر ما متوجه شویم که برجام مسیر غلطی بوده و باز بینی جدی را در سیاست خارجی داشته باشیم و به یک اجماع نسبت به موجودی به نام آمریکا دست پیدا کنیم و بفهمیم سیاست این کشور در قبال ایران به شکلی پیش می رود بدون شک در تعیین سرنوشت برجام نقش مهمی را ایفا خواهیم کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: مسئولان ما باید به این موضوع توجه داشته باشند که چرا رهبری هنوز پس از 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان می کند که آمریکا دشمن ماست، از این رو تا زمانی که به این قبیل از موضوعات توجه نشود قطعا کشور با مشکل مواجه می شود و وضعیت خوبی نخواهد داشت.

ایزدی تصریح کرد: با توجه به تغییر دولت در آمریکا و مواضع اخیر کنگره این کشور اگر همین مسیر را در بر جام طی  کنیم با مشکلات دیگری نیز رو به رو خواهیم بود لذا اتخاذ تغییر در رویه فعلی از مهمترین موضوعاتی که مسئولین ما در دولت و وزرات خارجه باید به آن بپردازند.


 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *