نماینده سازمان ملل: ایران از موفق ترین کشورها در اجرای پروژه منارید است

5:45 - 17 تير 1395
کد خبر: ۱۹۴۴۸۱
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در ایران گفت: یکی از موفق ترین کشورها در اجرای پروژه های ترسیب کربن و منارید در جهان جمهوری اسلامی ایران بوده است.
نماینده سازمان ملل: ایران از موفق ترین کشورها در اجرای پروژه منارید استبه گزارش گروه سیاسی ،نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در ایران گفت: یکی از موفق ترین کشورها در اجرای پروژه های ترسیب کربن و منارید در جهان جمهوری اسلامی ایران بوده است.
بلاسوبر امانیام مورالی در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد به منظور اجرایی شدن پروژه بین المللی منارید در حوزه اترک واقع در شهرستان قوچان افزود: این پروژه با هدف تقویت و انسجام سازمانی در راستای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در کشورهای مختلف جهان اجرا می شود.
استانداری خراسان رضوی روز چهارشنبه به نقل از وی گزارش داد: پروژه منارید علاوه بر ایران در کشورهای مراکش، الجزایر، تونس، اردن، مصر و یمن نیز اجرا شده است.
نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد ادامه داد: این طرح تاکنون در چند منطقه ایران اجرا و اکنون برنامه ریزی شده پروژه منارید در حوضه آبخیزداری رودخانه اترک شهرستان قوچان خراسان رضوی به عنوان پنجمین استان کشور اجرایی شود.
وی افزود: عملیاتی شدن این پروژه در خراسان رضوی زمینه را برای رفع بسیاری از مسائل محیط زیستی و چالشهای منابع طبیعی فراهم می کند.
مورالی مدیریت پایدار منابع آب و خاک، ارتقا سطح دانش عمومی مردم و آبخیزنشینان، فراهم ساختن شرایط برای توانمندسازی ذینفعان و ارائه رویکردهایی مبتنی بر جوامع محلی برای مدیریت جامع منابع طبیعی و مدیریت پایدار آب و سرزمین را از مهمترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست حراست از محیط زیست با هدف استفاده بهینه از منابع و حفظ آن به عنوان میراث مشترک برای آیندگان را از اصلی ترین سیاستهای دولت یازدهم ذکر و بیان کرد: در همین راستا از پروژه های حوزه آب، خاک، جنگل، منابع طبیعی و مراتع برای مقابله با بحرانهایی از جمله بیابان زایی و خشکسالی حمایت می شود.
علیرضا رشیدیان افزود: پروژه منارید برای تقویت و انسجام سازمانی در راستای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در حوضه اترک شهرستان قوچان عملیاتی می شود.
وی در ادامه مهمترین معضلات خراسان را در حوزه منابع طبیعی توسعه پدیده بیابانزایی، تغییر اقلیم های آب و هوایی، ریزگردها، کمبود منابع آبی، کاهش سطح آبهای زیرزمینی و مسائل مرزی در رابطه با حق آبه برشمرد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: برای مقابله با این مشکلات تاکنون اصلاح الگوی مصرف، بهره گیری از روشهای نوین آبیاری، مدیریت تغذیه دام از مراتع و مطالعه بر روی طرحهای بلندمدت تامین آب مثل انتقال از دریای عمان در دستور کار قرار گرفته است.
وی اجرای طرحهایی از جمله ترسیب کربن و منارید را از دیگر راهکارهای حراست از منابع طبیعی توصیف و بیان کرد: در خراسان رضوی با وجود تعداد قابل توجهی مراکز دانش بنیان، دانشگاه و فعالیت سازمانهای مردم نهاد در زمینه محیط زیست می توان زمینه را برای حراست از منابع طبیعی بیش از پیش فراهم کرد.
رشیدیان از وجود 2 دبیرخانه فعال در حوزه آب و محیط زیست در دانشگاه فردوسی مشهد خبر و ادامه داد: با توسعه مطالعات تخصصی می توان زمینه حراست از منابع آب و خاک، جنگلها و مراتع و منابع طبیعی را فراهم کرد.
وی همچنین اقدام های سازمان ملل متحد در حفظ یکپارچه منابع طبیعی را مطلوب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: با حمایتهای بین المللی و اجرای سیاستهای دولتی در حفاظت از محیط زیست شاهد حفظ منابع برای استفاده نسلهای آینده باشیم.
در ادامه این نشست نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد 'آنا ماری کارلسن' را به عنوان جانشین خود برای پیگیری این پروژه در ایران معرفی کرد.
پروژه بین المللی منارید(MENARID) در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور اردن، الجزایر، ایران، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می‌شود.
این پروژه در ایران با مشارکت تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری جمهوری اسلامی به ‌عنوان نماینده دولت از شهریور 1390 آغاز شده است.
هدف نهایی پروژه توسعه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی تجدیدشونده با توجه به سازگاری با شرایط اقلیمی و منافع محیط زیست جهانی است. همچنین پروژه در پی آن است که از ظرفیت زیست‌بومها در جهت تامین معاش مردم محلی حفاظت نماید. پروژه منارید به‌ منظور تحقق این هدف با سایر پروژه‌های کشور تحت یک چتر حمایتی همکاری و مشارکت فعالانه دارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *