رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مصالحه در 24 فقره پرونده قتل / آزادی 655 زندانی با همت اعضای شواری حل اختلاف

11:08 - 14 تير 1395
کد خبر: ۱۹۳۵۰۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
حجت الاسلام و المسلمین عبدالمهدی موسوی از پیشتازی شوراهای حل اختلاف استان فارس برای سومین سال متوالی در کشور با 24 پرونده مصالحه قتل خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمهدی موسوی معاون قضایی و رییس شوراهای حل اختلاف استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی از پیشتازی شوراهای حل اختلاف استان فارس برای سومین سال متوالی در کشور با 24 پرونده مصالحه قتل خبر داد.

وی با بیان اینکه این دستاورد حاصل تلاش بی دریغ و روحیه ایثار اعضای شوراهای حل اختلاف استان فارس است گفت: با دستور و تأکیدات ریاست کل دادگستری استان فارس برنامه ریزی ویژه ای در راستای ورود به پرونده های مهم به خصوص پرونده های قتل انجام که این امر باعث شده باجلب مشارکت متنفذان و شخصیت های ملی و استانی و ریش سفیدان محلی 24 فقره پرونده قتل به مصالحه و رضایت اولیای دم منجر شود.

وی همچنین از مصالحه 36835فقره پرونده در سال گذشته در شوراهای حل اختلاف استان فارس خبر داد و خاطر نشان کرد: این آمار معادل 7/30 درصد از کل پرونده های شوراهای حل اختلاف استان است.

 معاون قضایی رییس کل دادگستری استان فارس در امور شوراهای حل اختلاف با بیان اینکه براساس گزارشها و نظرسنجی به عمل آمده در سال 93 و 94 بیش از 70 درصد مراجعان به شوراهای حل اختلاف استان از عملکرد شوراها ابراز رضایت کرده اند گفت : این دستاوردها حاصل هماهنگی ایجاد شده در همایش های سراسری رؤسای شعب شوراهای سراسر استان و ابلاغ آخرین سیاستهای شورا و تبیین اهداف بود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی با بیان اینکه با برگزاری همایش مصالحه در شهرستان های فیروزآباد، کازرون، جهرم و لارستان و تقدیر از اولیای دم به اقدامات فرهنگ ویژه ای دست زده و فعالیت های فرهنگی را مدنظر قرار داده ایم گفت : با تأکیدات رییس کل دادگستری استان فارس زمینه حضور روحانیون بخصوص ائمه جمعه و جماعات و فرمانداران شهرستانهای مختلف به عنوان عضو افتخاری را ایجاد کرده ایم که در بسیاری از موارد نفوذ کلام و قدرت رهبری روحانیت به مصالحه پرونده کمک شایانی کرده است.

این مقام مسئول قضایی افتتاح و آغاز به فعالیت پایگاه مقاومت بسیج شوراهای حل اختلاف استان را از دیگر فعالیتهای فرهنگی یک سال گذشته خواند و افزود: فعالیت در شوراهای حل اختلاف و افتخاری بودن فعالیت اعضا و کارکنان خود یک اقدام بسیجی فرهنگی در راستای سلامت جامعه گسترش فرهنگ صلح و سازش و اصلاح ذات البین است.

موسوی در خصوص توسعه زیرساختهای شوراهای حل اختلاف نیز گفت : در سال گذشته با هدف دسترسی بهتر مردم به مراجع قضایی مجتمع شماره 5 شوراها در شهر جدید صدرا افتتاح که با  توجه به افزایش شعب مجتمع مذکور به 5 شعبه، زمینه ارائه خدمات مناسب به مردم غرب و شمال غرب شیراز فراهم شد.

وی همچنین از آغاز به ساخت ساختمان شوراهای حل اختلاف با اعتباری بالغ بر ده میلیارد ريال در جنوب شیراز خبر داد و خاطر نشان کرد این اقدامات در شیراز و سایر حوزه های قضایی با حمایتهای مرکز شوراهای حل اختلاف و پیگیری های ریاست کل دادگستری استان و همچنین جذب خیرین صورت گرفته است.

موسوی در بخش دیگری به تشریح سایر اقدامات شوراهای حل اختلاف پرداخت افزود: یکی از مهمترین اقدامات سال گذشته برگزاری نشست های مداوم پیرامون بررسی قانون جدید شوراهای حل اختلاف و مسائل و مشکلات اجرایی شدن این قانون بود که بیش از هر چیز بر آیین نامه جدید شوراها، تعداد شعب و بررسی موانع و مشکلات واحد اجرای احکام متمرکز بود.

 وی در ادامه به تقدیر از قضات و اعضای پویای شوراهای حل اختلاف در امر صلح و سازش و همچنین بازرسی صددرصدی از شعب و همچنین پیگیری دقیق شکایات مردمی کرد و افزود: در سال گذشته همچنین زمینه آزادی 655 نفر زندانی فراهم شد.

وی از اتصال کلیه شعب شهری شوراهای حل اختلاف استان به سامانه سمپ ( سیستم مدیریت پرونده) در آینده نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: راه اندازی این سامانه تأثیر مطلوبی بر کیفیت وسرعت ارائه خدمات قضایی در شوراهای حل اختلاف خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در پایان از آغاز فعالیت شعب ویژه  صلح وسازش پرونده های قتل در سال 95 خبر داد و افزود: مصالحه پرونده فردی که محکوم به قصاص نفس شده بود با تلاش اعضاء این شعبه با اعلام گذشت اولیای دم مواجه و فرد از دار مجازات رهایی یافت و بدین ترتیب اولین مصالحه پرونده قتل در شوراهای حل اختلاف در سال 95 نیز رقم خورد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *