خود مدیران درباره حقوق‌های نجومی و بازگرداندن پول پیش قدم شوند/ بسیاری از قانون شکنی‌های امروز از دولت سازندگی سرچشمه می‌گیرد

12:24 - 06 تير 1395
کد خبر: ۱۹۰۴۵۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: خود مدیران درباره حقوق‌های نجومی و بازگرداندن پول پیش قدم شوند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در مراسم افتتاح مرکز آموزش آمبودزمان آسیایی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام علی (ع) و برشمردن فضائل امیر المومنین(ع) گفت: امروز مثل زمانهای انقلاب در شرایط حساسی هستیم. از یک طرف دوستداران انقلاب چه در داخل و خارج از کشور نظاره گر جنگ بین شیطان بزرگ یعنی آمریکا و همپیمانانش در منطقه و اذناب او در داخل کشور هستند که نتیجه این رویارویی همه جانبه در جنگ سخت  به کجا می رسد.

وی ادامه داد: دوستداران انقلاب از یک جهت مراقب هستند که ما در مقابل این هجمه همه جانبه چه می‌کنیم و پایداری و مقاومت و ایمان به کجا خواهد رسید. از طرف دیگر همه بدخواهان نظام با تمام دستگاه های ریز و درشت و با تمام میکروسکوپ هایشان و وسایل پیشرفته خود برای رصد کشور اقدام کرده اند. گوشه گوشه اقدامات، تصمیمات، اجراها و برنامه ها را زیر نظر دارند که ببینند از کجا می شود وارد شد. کجا ما غفلت می کنیم که نفوذ کنند و ضربه بزنند. امروز همه زوایای زندگی ما را مورد توجه قرار داده و همه کارهای ما را تجزیه و تحلیل می کنند. زمانی فقط درباره اسلام ، ولایت فقیه ،‌ مردم سالاری دینی و امثال آن مطالعه می کردند اما اکنون به همه ابعاد توجه می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: خیلی باید مراقب باشیم و اشتباه نکنیم. یک اشتباه سبب ورود دشمن می شود. یک غفلت ما باعث ضربه سنگینی می شود چون دشمن از همه امکانات درحال استفاده است اگر دیروز نیاز به بصیرت، مراقبت و اتحاد داشتیم امروز نیاز خیلی بیشتری داریم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: آن چیزی که در ماههای اخیر بخصوص توسط مقام معظم رهبری تأکید می شود این است که ما روحیه انقلابی و استقامت و اتکا به ارزشها را افزایش دهیم که کمرنگ نشود. یکی از مهمترین مسائلی که دشمن به آن رسیده است این است که تا این مردم متدین و انقلابی هستند کاری نمی توانند بکنند، انواع جنگها و هجمه ها را تجربه کردم اما دیدیم تا وقتی که روحیه تدین و اطاعت پذیری از ولی فقیه وجود دارد کاری نمی توانند بکنند. بنابر این می گویند که باید این روحیه را از مردم گرفت.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در دولت سازندگی این بود که اعلام کردند الان نیاز داریم خیلی از وزارتخانه‌ها خودکفا شوند،از این جهت که این وزارتخانه خودش را تامین کند و درآمد زایی داشته باشد شاید خوب بود؛ اما چه عوارضی داشت تا امروز آن را دنبال می‌کنیم بسیاری از قانونی شکنی‌هایی که تا امروز داریم از آنجا سرچشمه گرفت.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه بیان کرد: از اوایل انقلاب اکثر قریب به اتفاق مدیران ما ارزشی بودند،و وظیفه را به عنوان تکلیف می پذیرفتند، هر کاری را برای اسلام و کشور انجام می دادند و اگر در جایی هم حقوق بیش از نیاز دریافت می کردند آن را بازمی گرداندند یا برای جبهه و جنگ هزینه می کردند.

وی اضافه کرد: بعد از گذشت چند سال از انقلاب اسلامی گفتند نمی شود حقوق ها یکسان باشد و ارزش کار افراد متفاوت است یک ساعت کار یک فرد نخبه و توانمند با صد ساعت کاری متفاوت است و اگر برای او مساعدت بیشتری انجام ندهیم اورا می برند واین یک واقعیت بود .

معاون اول قوه قضائیه در ادامه بیان کرد:  متاسفانه برای این قضیه مقرره ای نوشتند و براساس آن تعیین میزان حقوق افراد و زیرمجموعه هایشان به مجمع واگذار شد تا آنها تصمیم بگیرندچه میزان به زیرمجموعه های خود حقوق دهند. در این رابطه جامع نگری نکردیم و مقرره ای نوشته شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای اضافه کرد: کسی که امروز در ماه به طور متوسط 57 میلیون حقوق میگیرد و 300 میلیون با بهره 4 درصد وام می گیرند درمرحله اول خود وخانواده اش ضرر می کنند واین ضرر به آنها بازمی گردد.

وی همچنین گفت: همه چیز پول نیست تا به انسان آرامش دهد، همین چند روز پیش یک جانبازی به من نامه ای نوشته بود که از من خواسته بود 200 هزار تومان وام ده روزه به او بدهم ، گفتم دراین باره تحقیقات کنند که اگر واقعیت داشته باشد مسئولیت ما سنگین است با خودم گفتم خدایا اگر این نامه درست باشد من چه باید کنم؟چه طور می شود یک جانباز 200 هزارتومان قرض الحسنه نه قرض الپس نده ، آن هم برای 10 روز طلب کرده باشد ان وقت فلان مدیر ما حقوق های آنچنانی بگیرد. مدیرانی که حقوق‌های این‌چنینی می‌گیرند باید به خودشان بیایند و  پیش قدم شوند و بدون اینکه سازمان بازرسی وارد شود این حقوق‌ها را بازگردانند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه گفت:  امروز اگر بخواهیم برای قضیه حقوق‌های نجومی یک مقرری بنویسیم یک بعدی نگاه می‌کنیم یا جامع؟ اگر قرار است درباره این قضیه تصمیم‌گیری شود باید تصمیم درست بگیریم و همه جوانب موضوع را بسنجیم.

وی ادامه داد: صندوقی که رئیس قبلی آن می‌گفت زیر 12 میلیون تومان حقوق می‌گیرد حالا چطور شده که رئیس بعدی 57 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند؟ آیا رئیس جدید هنر خاصی دارد؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: اگر بتوانیم بازرسی ها را به روز انجام دهیم بسیار مهم و تأثیرگذار است تا اینکه اتفاقی را که قبلا انجام شده است را بخواهیم پیگیری کنیم. باید همت و تلاش کرد که بازرسی ها به روز انجام شود، به روز بودن بازرسی ها فوق العاده مهم است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: نکته دیگر این است که قوه قضائیه مستقل است و باید مستقل باشد تا بتواند کار خود را انجام دهد. اگر سازمان بازرسی کشور مستقل نباشد و متکی به دستگاه های دیگر باشد که می خواهد نسبت به آنها نظارت کند نمی تواند ماموریت خود را به درستی انجام دهد. شما باید این کار را به درستی انجام دهید و نباید به دستگاه های دیگر متکی بود. هرکاری آسیب خود را دارد. شهرداری یک سری آسیب دارد، زندان یکسری آسیب دارد قاضی و قضاوت هم آسیبهای خود را دارد. حتما در سازمان بازرسی هم یکسری آسیب های خاص خود را دارد خیلی باید مراقب بود که آسیب های خود را بشناسیم و به آنها توجه کنیم.

وی افزود: سازمان بازرسی دو نمونه بازرسی دارد یک نمونه برنامه های سالیانه است که مشخص است یکسری هم بازرسی های موردی است که در شرایط خاص بوجود می آید. در هر دو مورد باید وارد شویم اما زمان شما محدود است بنابر این باید اولویت بندی کنید. اگر اولویت بندی نکنید ممکن است زحمات شما و محصولی که قرار است نفع داشته باشد ناقص شود.

سخنگوی دستگاه قضا توصیه کرد: مطالبی را که می خواهیم رسانه ای شود باید در حدی که می توانیم انجام دهیم اعلام کنیم لااقل بگوییم که تلاش می کنیم این کار تا حدی صورت بگیرد. آثار اقدامات خود را بگوییم تا ذائقه مردم شیرین شود. مثلا فلان باند را که دستگیر کرده ایم را اگر رسانه ای کردیم ادامه این پرونده را به مردم بگوییم که چه مراحلی انجام شده است. اگر موضوعی را رسانه ای کردیم مردم دنبال آن را خواهند گرفت که بالاخره نتیجه چه شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پایان با اشاره به فرصت اندک با قیمانده از ماه پرفیض رمضان گفت: در این فرصت باقیمانده از زمان به نحو احسن استفاده کنید، نگذارید که فرصت از دست برود. به قرآن واهل بیت تمسک بجویید و از آنها یاری بگیرید. در ماه مبارک رمضان دامن قرآن را بگیرید تا عاقبت به خیر شوید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *