اقدامات صورت گرفته در حوزه ثبت رسمی مبنای بسیاری از تصمیم گیری‌ها است/ 300 میلیون سابقه ثبتی در دفاتر املاک وجود دارد

11:58 - 05 تير 1395
کد خبر: ۱۸۹۹۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تویسرکانی گفت: اقداماتی که در حوزه ثبت رسمی انجام می شود اقدامات بسیار مهمی است که می تواند مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها باشد.
اقداماتی صورت گرفته در حوزه ثبت رسمی مبنای بسیاری از تصمیم گیری‌ها استبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم معارفه اعضای جدید کانون سردفتران و دفتریاران ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امیر المومنین(ع) و نیز گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: خدا را شکر که یک دوره دیگر از هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران به اتمام رسید که دوره بسیار درخشان بود. با همت و تلاش این عزیزان و همکاری که این کانون با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشت مرحله تکامل و پیشرفت در حوزه خدمت رسانی به خوبی پیش رفت، امیدواریم این حرکت با سرعت و دقت بیشتری تداوم پیدا کند.

وی گفت: حوزه سردفتری اسناد رسمی نیازمند یک تحول و به روزرسانی بود که بتوانیم جایگاه بایسته و شایسته امر سردفتری و امر کتابت بالعدل است را پیدا کند. به عنوان مرجعی که مورد اعتماد مردم باشد و نقش مهمی تثبیت مالکیت ها و ثبت و ضبط مالکیت های مردم را به خوبی ایفا کند و همه مردم و نظام احساس کنند که مجموعه یک مجموعه کارآمد و تأثیرگذار است.

تویسرکانی ادامه داد: اقداماتی که در حوزه ثبت رسمی انجام می شود اقدامات بسیار مهمی است که می تواند مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها باشد. مجموعه فرآیند خدمات منجر به تولید آمارهایی می شود که این آمارها منجر به شناخت خدمات انجام شده و می تواند تصمیمات را سرعت ببخشد. در این دوره خدمات بسیار خوبی انجام شد و ثبت الکترونیکی اسناد شکل گرفته و به سمت ارتقاء حرکت کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورگفت: امروز همه که در این مجموعه فعالیت می کنند شاهد هستند که از یک فضای سنتی و قدیمی به یک فضای جدید وارد شده ایم فضایی که باعث سرعت، دقت و امنیت کار شده است. امروز مردم به خوبی متوجه هستند که کار از یک فرآیند محدود و سنتی به یک فرآیند سیستمی و قابل اعتماد تبدیل شده است و این باعث افزایش اعتماد مردم می شود.

این مقام قضایی افزود: ما نیازمند جدی به توسعه ثبت رسمی در کشور هستیم. این معنا همواره مورد تاکید بوده است خوشبختانه در ابلاغ سیاستهای کلان کشور توسط مقام معظم رهبری در خصوص برنامه های ششم توسعه در بند 67 به این موضوع به طور ویژه توجه شده است. بدیهی است که افزایش مراجعات و مراودات مردم اقتضا می کند که شرایط جدیدی فراهم شود که بتواند به نحوی باشد که کمتر موجب دعاوی در جامعه شود. امروزه بخش زیادی از مشکلاتی که در دادگاه ها وجود دارد به خاطر بی نظمی های حقوقی و عدم التزام به ثبت رسمی است و آنجا که مردم ملتزم بوده اند به ثبت رسمی کمتر مراجعات شکل گرفته است.

وی گفت: نظام سردفتری و دفتریاری یک نظام ریشه دار و با قدمت زیاد است لکن اقتضائات جامعه کنونی ما با نود و صد سال گذشته تفاوت دارد و شرایط امروز ما با زمانی که این قوانین وضع گردیده است یعنی سال 1290 تفاوت دارد. حتی اگر یک دهه قبل را به تصویر بکشید می بنید که مراودات و توقعات مردم با آن زمان متفاوت شده است.

تویسرکانی گفت: امروز نمی توانیم با روشهای قدیمی در حوزه نظامات اداری با همان شیوه مردم را راضی نگه داریم و نیازمند تحول و کیفی سازی هستیم و در همه بخشهای خدمت رسانی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در حوزه خدمات رسانی در دفاتر اسناد رسمی این تحولات شروع شده است و تاکنون راه مناسبی را طی کرده است هر چند که راه سختی بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در ابتدا تصور می شد که عملا این تحول و کیفی سازی مقدور نباشد اما خوشبختانه با اعتمادی که هم در مجموعه این نهاد و هم مردم داشتند این تحول صورت گرفته است. بسیاری از دغدغه همکاران ما در حوزه سردفتران همین بحثی بود که شاید روزی افراد در این حوزه به خاطر مشکلات استعفا می دادند بسیاری از راهها هموار شده است و در حوزه ممنوع المعاملات تشخیص هویت اشخاص، جعل اوراق بهادار، از مجموعه های مناسب  و سیستم های خوبی برخوردار هستیم.

تویسرکانی گفت: آن چیزی که نیازمند اهتمام است این است که ما عقبه فعالیت های این مجموعه را باید کیفی سازی کنیم و تبدیل و حفظ آنها کاملا آسان باشد.

در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که نام آن با کاغذ و ثبت عجین بود امروز قدم های زیادی برداشته شد در جهت آرشیو کردن ، ایجاد بانک و تصویربرداری از سوابق. مشاهده می شد که قبلا گاهی بسیاری از اسناد مهم و دارای ارزش مالی فراوان به خاطر قدیمی بودن در حال از بین رفتن است اما در حال حاضر درحال تصویربرداری از این سوابق هستیم تا درگذر زمان حتی صدها سال بعد هم بتوانیم به آنها دسترسی داشته و خسارتی به آنها وارد نشود.

وی گفت: همین موضوع هم در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد ما یک اقدام بسیار مهم در این خصوص داریم. سوابقی که این دفاتر محصول فعالیت آنها می باشد که شاید 300 میلیون سابقه ثبتی در دفاتر وجود دارد و صدها هزار دفتر اسناد رسمی که همه مجموعه اوراق است باید با یک همت مضاعف ما این مهم را در مقطع زمانی شکل دهیم. تبدیل این وضعیت در سازمان ثبت از شیوه سنتی به شیوه مدرن شاید دو سوم فعالیت ها واقدامات بود که صرف اصلاح سوابق گذشته شده است.

رئیس سازمان ثبت اسند و املاک کشور در گذشته بخشی از این خلاصه معاملات به لحاظ تراکم در ا داره ثبت وارد دفاتر نشدند و ما اگر این موضوع را اعلام می کردیم باعث نگرانی در جامعه می شد اما امروز با تلاش همکاران این مشکل برطرف شده است.

وی گفت: ما هنوز نیازمند کمک مردم هستیم و حتما در آینده نزدیک نیاز بیشتری داریم که افرادی که سند مالکیت و سند دفترچه ای در اختیار دارند به تدریج مرا جعه کنند وا ین اسناد را تغییر دهند آن زمان است که می گوییم ثبت اسناد سوابق صد ساله حفظ و ضبط شده است شاید امکان حضور فیزیکی مردم نباشد بنابر این حتما باید پرتالی در این خصوص ایجاد شود که مردم سوابق ثبتی خود را در آن درج کنند واز طرق مختلف از قبیل ایمیل، تلفن و پیامک به آنها اطلاع داده شود و این اتفاق باید در دفاتر اسناد رسمی بیافتد و باید سازو کاری را به نوعی اجاد کنیم که به فوریت پاسخگو بوده و باشیم.

تویسرکانی ادامه داد: توصیه ای که به شما عزیزانی که انتخاب شده اید دارم این است که باید همدلی و همگرایی را افزایش دهید و نکته دیگر این است که از بن دندان کار را از جهت دیده شدن به عنوان کار معنوی و خیر تلقی کنیم و به این انتخاب به عنوان یک فرصت و ابزار خاص نگاه نکنیم باید با دیدی خیر و خیرخواهانه وارد کار شد. ما باید این معنا را القا کنیم که نهاد سردفتری نهادی است که کار حاکمیتی انجام می دهد و این افراد مورد تایید حاکمیت هستند.

رئیس سازمان ثبت اسند و املاک کشور گفت: در حقیقت اقدام شما در حکم یک رای مرجع قضایی است همان گونه که رای دادگاه لازم الاجرا می باشد سندی را که شما امضا می کنید، لازم الاجراست.

وی گفت: باید ملتزم به رعایت مقررات باشیم و در حوزه آموزشهای فراگیر و آموزشهای تخصصی و حقوقی اقدامات مناسبی انجام شود. بخشی از این آموزشها باید آموزشهای فرهنگی و رفتاری باشد. باید یکسری هنجارها را رعایت کرده و به آن پایبند باشیم. ا گر در دفتری که به نام قوه قضائیه است نسبت به شئونات اخلاقی حساس نباشیم اشکال وجود دارد.

تویسرکانی افزود: باید کمک کنیم تا در جهت مشارکت عمومی همه همکاران کانون های استانی شکل بگیرد و این کانونها نقش ایفا کرده و همگرایی ایجاد شود. نباید تصور کنیم که انجام کار بیشتر لازمه اش توسعه بروکراسی است. گاهی این بروکراسی ها مانع انجام وظایف می شود حتما در جهت کاهش بروکراسی و هزینه های جاری در جهت کمک به توسعه کانونهای استانی و ارتقای کیفی سازی همکاران و همچنین ارتقاء کیفیت بیمه همکاران تلاش کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورما دریک مسیر سخت و سنگین هستیم که محل رجوع و مراودات مردم است و وظیفه داریم که این زیرساختها را به نوعی آماده کنیم که خدمات بهتری ارائه شود.

وی گفت: در حوزه ثبت شرکتها، مالکیت های صنعتی اجرای کاداستر که کار بسیار سختی بود با کمترین بودجه و منابع توانستیم کار را به نحو خوبی جلو ببریم و با یاری خداوند این کار ادامه خواهد داشت.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *