چه خوابی برای جهان اسلام دیده اند؟

15:02 - 16 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۲۱۶۹
شرایط و بحران منطقه به گونه ای پیش میرود که باعث وحشت و نگرانی سران کشورهای مرتجع عربی و حتی آمریکا شده است.
به گزارش گروه بین الملل ، بحرانی که در غرب آسیا ایجاد شد برای مهار تحولات و خیزش های اسلامی بود، اما بحران ها به چالشی برای ایجاد کنندگان آن تبدیل شده است.

آمریکا نمی خواهد از خواسته خود کوتاه بیاید در حالی که می بیند و می داند، بر روی رفتن اسد نباید این همه اصرار کند. اصرار او بیهوده است چرا که دولت قانونی بشار اسد با حمایت مردم سوریه پابرجا مانده است و این تروریست های تکفیری هستند که شکست خورده میدان شده اند. عربستان هم اصرار بر سرنگونی اسد دارد.

شکست کامل تروریست ها در سوریه و عراق، شکست بزرگی برای سعودی ها، آمریکا و ترکیه خواهد بود.

برای همین است که سفرهای زیاد جان کری به عربستان سعودی، قابل توجه و مشکوک است.
وزیر خارجه آمریکا قرار است که 19 و 20 خرداد ماه جاری به امارات و سپس به عربستان سعودی سفر کند. هدف از این سفر بررسی اوضاع خاورمیانه و تلاش برای مقابله با داعش اعلام شده است.

اما این تلاش بر عکس خواهد بود، بررسی اوضاع غرب آسیا در دستور کار قرار دارد اما این بررسی نه برای پایان دادن به بحران منطقه بلکه برای دامن زدن به آن است.
پیروزی های ارتش و نیروهای مردمی سوریه و عراق، حامیان تروریست ها را نگران کرده و آنها را مجبور به واکنش نموده است.

پیروزی ارتش و نیروهای مردمی عراق در فلوجه و حمایت ایران از عملیات باعث واکنش الجبیر شد. این واکنش تند علیه عراق و ایران، ماهیت سعودی را باردیگر نشان داد.
اکنون عراق و سوریه درگیر با گروه های تروریستی هستند و ایران هم بر اساس درخواست مقامات دو کشور به آنها کمک های مستشاری می کند و نیروهای مدافع حرم داوطلبانه راهی سوریه می شوند تا از حرم حضرت زینب (ع) دفاع کنند.

هم سوریه و هم عراق با تحولی که در درون خود ایجاد کردند، اکنون شرایط را به سود خود تغییر داده و می روند تا ریشه تروریست های تکفیری – وهابی در خاک خود را بخشکانند.

حامیان این گروه ها و عناصر تروریستی برای اینکه از خطر نابودی خود را برهانند، چه باید کنند؟
دیدارهای مداوم جان کری از کشورهای عربی منطقه به ویژه رژیم سعودی و مذاکرات او با مقامات این کشور، نه از سر یافتن راه حل برای برون رفت از بحران منطقه است، بلکه برای تشدید آن انجام می شود.

بحرانی که از سوی آن ها دامن زده شده برای تضعیف جبهه مقاومت و مقابله با جمهوری اسلامی ایران است، گامی از سوی عربستان و آل سعود برای حل بحران برداشته نخواهد شد. 

سفر کری به ریاض برای ایجاد هماهنگی بیشتر در منطقه و تقویت تروریست های موجود در سوریه و عراق انجام می شود. در این سفر بر سر حملات سعودی به یمن هم گفت وگو خواهد شد و این در حالی است که سازمان ملل، عربستان و متحدین او را در فهرست سیاه خود قرار داده است.
اقدام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل با واکنش مقامات سعودی همراه بود.

سخنگوی ائتلاف عربستان، قرار داده شدن این ائتلاف در لیست سیاه توسط سازمان ملل را محکوم کرد و مدعی شد گزارش اعلام شده در این زمینه «متناقض» است.

«احمد عسیری» اعلام کرد: گزارش سازمان ملل متناقض است و همه جوانب را در نظر نگرفته است.

وی از جوانب چیزی نگفته است، اما نکته روشن تجاوز عربستان به یمن در این است که این رژیم مشغول نسل کشی و جنایت علیه مردم بی دفاع و مظلوم این کشور است. تاکنون صدها کودک در این کشور کشته و زخمی شده اند و پس از گذشت 15 ماه از حملات سعودی و ائتلاف به یمن، سازمان ملل اکنون اقدام به قراردادن ائتلاف در لیست سیاه کرده است.

در همین زمان جان کری وزیر خارجه آمریکا برنامه خود را برای سفر به عربستان تنظیم می کند و در ادامه رایزنی های واشنگتن – ریاض، جانشین شاه عربستان که پسر او نیز پادشاه است، در ماه جاری(ژوئن) قرار است به آمریکا سفر کند.

عسیری سخنگوی ائتلاف مدعی شد: مهمترین اهداف این ائتلاف حمایت از ملت یمن از جمله کودکان در مقابل اقدامات شبه نظامیان حوثی با تشکیل یک دولت مشروع بوده است که در جامعه بین الملل به رسمت شناخته شود و این همان چیزی است که قطعنامه 2216 بر آن تاکید دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست علنی خود در فروردین 1394 قطعنامه 2216 درباره یمن را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب کرد.

در قطعنامه 2216، نام احمد صالح پسر رئیس جمهوری سابق یمن و رییس سابق گارد جمهوری و عبدالملک الحوثی از رهبران جنبش انصارالله در فهرست سیاه به معنی منع سفر و مسدودشدن اموال قرار گرفته است.

تحریم تسلیحاتی یمن به ویژه جنبش مردمی انصارالله دیگر بند این قطعنامه است. این قطعنامه بدون کوچکترین اشاره به تجاوز آشکار عربستان و متحدانش به یمن، فقط از نیروهای مردمی و جنبش انصارالله خواسته است به جنگ کنونی پایان دهند.

قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل از نیروهای مردمی و جنبش انصارالله خواسته است از مواضع خود عقب نشینی کنند و از نهادها و ادارات دولتی و شهرهای تحت کنترل آنها خارج شوند.

نماینده عربستان مدعی شد تصویب این قطعنامه، مهر تائیدی بر حمله نظامی ریاض و متحدانش به یمن است.

این قعطنامه توقف بمباران عربستان و کشتار مردم بی دفاع یمن توسط این کشور را خواستار نشده است.

اکنون که ائتلاف ضد یمن با رهبری سعودی در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفته است، قطعنامه 2216 دیگر نمی تواند موضوعیت داشته باشد، چرا که حمایت مجمع عمومی شورای امنیت سازمان ملل از تجاوز سعودی به یمن بر اساس ادعای مقامات عربستان حمایت از ملت یمن به ویژه کودکان این کشور بوده است اما عملاً این رژیم در حال جنایت و نسل کشی و کودک کشی در یمن است.

پس از آن که عربستان در عرصه سیاسی شکست هایی را چشید، رایزنی های مقامات این رژیم هم شدت گرفت. منابع آمریکایی اعلام کردند؛ محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان در نیمه دوم ژوئن جاری برای انجام گفتگو با مسئولان ارشد آمریکایی که احتمالا باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در میان آنهاست به واشنگتن می رود.

این منابع احتمال دادند که محمد بن سلمان با آشتون کارتر وزیر دفاع و دیگر مسئولان آمریکایی موضوع جنگ در یمن که سعودی ها از اوایل سال گذشته شروع کرده اند، مورد رایزنی قرار دهد.

جنگ در سوریه، موضوع عراق، یمن، همچنین چگونگی رفتار با ایران در جدول برنامه دیدار جانشین ولیعهد عربستان از آمریکا قرار دارد.

البته یک احتمال دیگر نیز وجود دارد که قریب به یقین است و آن رایزنی محمد بن سلمان برای جلب حمایت آمریکا از او در زمان پادشاهی است.

احتمال دیگری هم میرود مبنی بر این که اختلافات درون حاکمیتی عربستان بالا گرفته و نازضایتی هایی هم در درون کشور به وجود آمده است، بیماری ملک سلمان نیز اکنون چند روزی است بر سرزبانهاست، اگر ناگهان مرگ ملک سلمان اعلام شد، خبر مرگ او را از پیش برنامه ریزی شده می تواند برداشت کرد، چرا که محمد بن سلمان با قدرتی که اکنون در عربستان دارد عملاً شاه این کشور است.

به هر حال رایزنی های گسترده آمریکا و عربستان سعودی نتایجی را هم به همراه خواهد داشت که بر روی بحران های منطقه و تقابل تهران ریاض هم بی تأثیر نخواهد بود. آنها خواب هایی برای جهان اسلام دیده اند. هوشیاری بیشتری را باید از سوی مسلمانان مشاهده کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *