آغاز صنعت انیمیشن سازی در ایران با جوانمردان

14:40 - 06 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۸۲۷۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
مرکز پویانمایی صبا با تولید انیمیشن "جوانمردان" و نمادهای جانبی آن در راه تولید صنعتی انیمیشن قدم گذاشت.
آغاز صنعت انیمیشن سازی در ایران با جوانمردانبه گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی رسانه ملی،دیروز چهارشنبه 5خرداد مراسم رونمایی از نشان انیمیشن"جوانمردان" و تولیدات جانبی آن درسالن رضوان ساختمان بسیج صداوسیما برگزار شد.


انیمیشنی كه به طور همزمان در دو قالب فیلم سینمایی و سریال در حال تولید و قرار است فیلم سینمایی آن تا جشنواره فیلم فجر امسال آماده شود. انیمیشن"جوانمردان" اولین انیمیشنی است كه همزمان با تولیدش به دیگر وجوه جذب مخاطب و تبلیغات پرداخته و به طور همزمان نمادهای آن نظیر عروسك‌ها و ابزارشان، نشان ‌های انیمیشن كه بر روی لباس ظروف و لوازم تحریر هك می شود نیز به بازار عرضه خواهد شد.كاری كه سال‌هاست در كمپانی های بزرگ انیمیشن سازی دنیا رخ می دهد و شخصیت هایی چون مرد عنكبوتی را به قهرمانی بی نظیر نزد مخاطبان بدل می‌كنند. مخاطبانی كه اتفاقا اثرگذارترین طبقه مخاطب در شكل گیری نسل آینده هستند و گروه سنی كودك را شامل می‌شوند.

دكتر پورحسین قائم مقام معاون سیما در این مراسم با تأكید بر اینكه قهرمان‌سازی لازمه تمدن سازی است گفت: اگر بخواهیم نسلی تمدن ساز را بپروارانیم باید قهرمان بسازیم ، قهرمانی كه بتواند با آنها ارتباط عاطفی برقرار كند. وی با بیان اینكه استفاده از محتوای فتوت و جوانمردی در این انیمیشن برای تمدن سازی كار هوشمندانه ایست گفت: مخاطبان این انیمیش با بسترهایی كه برای عرضه آن اندیشیده شده است حتما ارتباط برقرا می كنند.

وی سپس از بعد معرفتی به تشریح اثرگذاری كارهای نمایشی و رفتارسازی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم مفهومی را در ذهن كودك و بعد بزرگسال جاری كنیم نیازمند مفهوم سازی هستیم و برای این منظور ابتدا ادراك حسی لازم است كه با حواس پنجگانه حاصل می‌‍شود. وی افزود: ادراك خیالی پس از درك حسی در ذهن انسان شكل می‌گیرد و منجر به مفهوم سازی می‌شود.

قائم مقام معاون سیما با بیان اینكه برای ایجاد مفاهیمی چون ایثار، آزادی و شجاعت باید از ادراك حسی آغاز كرد گفت: سینما به معنای عام آن با ادراك حسی به ادراك خیالی مستمر منجر می‌شود و اگر این ادراك خیالی در زمان بسط یابد مفهوم سازی به تحقق می‌پیوندد.

وی افزود: ادراك بینایی یكبار رخ می‌دهد و اگر بخواهیم ادراك خیالی را تكرار كنیم نیازمند آن هستیم كه ادراك خیالی را در بستر زمان متكثر كنیم و آنچه ادراك خیالی را متكثر می‌كند تكرار ادراك حسی است كه به علت محدودیت تعداد نمایش های یك فیلم باید با نماد و رمزهای فیلم صورت پذیرد.

پورحسین با بیان اینكه یك انیمیشن باید با این نمادها و رمزها به ذهن كودك چنگ بزند گفت: ادراك خیالی این مخاطب با این كار بسط می‌یابد بطوریكه كه او یكبار بادیدن خود فیلم با شخصیت آشنا می‌شود و سپس با نمادهای ان تخیل می‌كند و كم كم رگه های رفتاری ان قهرمان در ذهن این مخاطب نقش می‌بندد و مفهوم ساخته می‌شود.

وی افزود: ساخت عروسك‌های این انیمیشن و ابزارشان و دیگر نمادها امكانی فراهم می‌كند كودك غیر از دیدن فیلم با وسایل دیگری با قهرمان داستان ارتباط برقرار و شخصیت آن را بارها در ذهن مرور كند و مفهوم سازی از آن حاصل می‌شود.

وی با بیان اینكه طیف نفوذ انیمیشن بالاترین رده را در میان دیگر قالب‌های نمایشی دارد گفت: قهرمان سازی با انیمیشن حركتی پرنفوذ و تمدن ساز است و تولید این انیمیشن به همراه بسترهای جانبی آن در ساختن نشان كه در كالاهای فرهنگی عرضه می‌شود ادراك خیالی مخاطب را بسط خواهد داد و شخصیت و رفتار قهرمان این انیمیشن می‌تواند در رفتار مخاطب آن جاری شود.

مرتضی شمسی رئیس مركز پویانمایی صبا نیز در ابتدای این مراسم درباره علل جذابیت شخصیت های كارتونی خارجی سخن گفت و یادآور شد: وقتی برای كودكانمان قهرمانان ملی در كارهای نمایشی نمی سازیم آن ها به انیمیشن ها و قهرمان انیمیشن های دیگر توجه میكنند.

وی سپس استفاده درست از بستر رسانه را علت ماندگاری و جذابیت آثاری چون شاهنامه دانست و گفت: رسانه شعر كه از فرهنگی دیگر آمده بود و استفاده شاعر بزرگ شاهنامه از این بستر توانست آن را قرن ها ماندگار كند و پیامش را با بهره گیری درست از این قالب و توجه به جذابیت اشعار در هر عصری ارائه دهد.

وی سپس با تأكید برلزوم وجود قهرمان در ذهن بچه‌ها گفت: نیاز به قهرمان نیاز عام است و اگر دقیق طراحی شود نسل آینده را با قهرمانان ایرانی آشنا می‌كند. قهرمانی كه می‌تواند جایگزین مرد عنكبوتی و نظیر آن شود. رئیس مركز پویانمایی صبا با بیان اینكه در تولید انیمیشن جوانمردان این مركز بعه تمام وجوه ارائه انیمیشن صنعتی توجه كرده است گفت: سریال و فیلم سینمایی این انیمیشن در دست ساخت است و به طور همزمان نمادهای جانبی آن نظیرعروسك، سایت، بازی كامپیوتری، لباس ، لوازم تحریر و..نیز تهیه شده و با پخش آن ها به بازار ارائه می‌شود.

شمسی با بیان اینكه این راهبرد در تولید هفت اثر این مركز در نظر گرفته شده گفت: انیمیشن جوانمردان اولین انیمیشنی است كه در مركز پویانمایی صبا به صورت صنعتی تولید می‌شود. وی از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی كشور خواست تا این مركز و سازندگان این انیمیشن را برای معرفی و تداوم این صنعت در كشور یاری دهند.

در خلال این مراسم بخش‌هایی از مراحل ساخت آن و تولید عروسك و نشان این اثر نمایش داده شد.این انیمیشن به تهیه كنندگی الهام ابراهیمی و كارگردانی رضا فصاحت تولید می‌شود. دعوت كارگردان این انیمیشن از انیماتورهای آن برای عكس یادگاری پایان بخش این مراسم بود.

مراسمی كه در آن فقط نامی از تنظیفی به عنوان سرپرست گویندگان برده شد و شاید موید این موضوع بود كه محتوای جذاب همچنان حلقه مفقوده آثار نمایشی ما در تمام حوزه‌ها است.

مدیران مركزپویا نمایی صبا، مدیران شبكه هایی نظیر شبكه سحر و الكوثر، جمعی از عوامل سازنده این انیمیشن، هنرمندان و اصحاب رسانه نیز در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/



پاسیا
|
United States of America
|
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
میخواهم بدانم که ایا داستان کودکان را برای انمیشن خریداری وجود دارد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *