رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به بازار سرمایه در ماه ابتدایی سال/ ادامه فاز اصلاح بورس به ضرر سهامداران

9:24 - 06 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۸۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تداوم روند نزولی در بازار سرمایه منجر به کاهش های پی در پی شاخص فراتر از فاز اصلاحی می‌شود و این امر ریشه در عوامل اقتصادی و سیاسی دارد.
به گزارش ، شاخص کل بورس تهران علی رغم تمام انتظارات موجود در خصوص رشد ادامه دار شاخص در سال جاری، چهره ی متفاوتی از خود به سرمایه گذاران نشان داد و با نوسانات منفی همراه شد . به طوری که از کانال 81 هزار واحدی خود در ابتدای سال به کانال 76 هزار واحدی درآخرین روز معاملاتی اردیبهشت ماه نزول کرد . 

این در حالی است که حجم معاملات نیز در دومین ماه سال جاری با کاهش همراه بود.در هر صورت رشدهای  چشمگیر شاخص کل بورس تهران در سه ماه پایانی سال گذشته ، و تداوم آن در روزهای ابتدایی سال جاری باعث شد تا بازار تقریبا در روزهای آخر فروردین ماه سال جاری  وارد فاز اصلاحی خود شد و نوسانات کاهشی شاخص بورس تهران آغاز شود.

 به هر حال طبیعی بود که بازار وارد فاز اصلاحی شود و از روند خریدهای بدون پشتوانه ی صورت گرفته دور شود و به مسیر منطقی بازگردد . 

این در حالی است که محد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با میزان، در خصوص تداوم ادامه روند نزولی در معاملات بازار سرمایه گفت: تداوم روند نزولی در بازار سرمایه منجر به کاهش های پی در پی شاخص  فراتر از فاز اصلاحی می‌شود و این امر ریشه در عوامل اقتصادی و سیاسی دارد.

وی در ادامه افزود: در واقع با مطرح شدن تهدیدات در حوزه ی اجرای برجام ریسک سیاسی به بازار بازگشت و بر روند نزولی بازار سهام ، دامن زد. اما از طرفی بحث انتخابات مجلس نیز بر مسیر بورس و نوسانات شاخص بی تاثیر نبوده و شاخص کل تحت تاثیر این موضوع نیز قرار گرفت.

 فعال بازار سرمایه با اشاره به سایر عوامل تاثیر‌گذار بر روند بازار سرمایه اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار که موجب افت شاخص در دو ماه ابتدایی سال 95 شد این امر بود که ، درسال گذشته گروه خودرویی به دلیل تاثیر پذیری بالا از اجرای برجام ، لیدر بازار شد در حالی که خودرویی ها در سال قبل سود قابل توجهی نداشتند. در حال حاضر ریسک های موجود در صنعت خودرو و نوسانات معاملات این گروه به عنوان لیدر بازار ، موجب شد تا بازار با لیدر محوری و تاثیر پذیری از این صنعت  وارد فاز منفی گردد.

گیوکی با بیان پیش خور شدن معاملات بازار سرمایه تصریح کرد: در هر صورت پس از رشدهای پرشتاب شاخص ، در سال جاری ورود نقدینگی به بازار سهام کاهش یافت ، در واقع به نظر می رسد تاثیرات مثبت پیرامون رفع تحریم ها در بورس تهران پیش خور شده است و بازار در سال جدید منتظر  اثر واقعی آن ها در اقتصاد است.

 وی در خصوص اتفاقات مهم در صنایع بورسی در دو ماه ابتدایی سال بیان کرد: با توجه به اینکه اتفاق خاصی در دو ماه سپری شده ی سال ، در این خصوص در صنایع مختلف رخ نداده ، شاخص کل بورس تهران دلیلی برای رشد نیافته است حتی با توجه به این که تعداد نسبتا زیادی از صنایع بورسی در کشور تحت تاثیر قیمت جهانی نفت حرکت می کنند اما با وجود اخباری که از افزایش قیمت جهانی نفت طی این مدت منتشر شد هم  این صنایع تغییر قابل ملاحظه ای را تجربه نکردند . در این بین به نظر می رسد،در زمانی که بورس با فضای ابهام و پیچیدگی های سیاسی و اقتصادی همراه است، شیب  تغییرات و نوسانات شاخص کل افزایش می یابد که طی ماه های سپری شده در سال جاری کماکان با این حالت شاخص روبرو بوده ایم. از طرفی در این مدت شاهد انتشار صورت های مالی شرکت ها در سال 94 و همچنین پیش بینی سودهای سال 95 هستیم که این موارد نیز در کنار سایر عوامل موجب کاهش رشد شاخص شده است .

بر اساس این گزارش در حال حاضر انتشار گزارش های سه ماهه ی شرکت ها  و همچنین کاهش نرخ سود بانکی در درصدهای بیشتری  را در پیش رو داریم که شاید این مسائل بتوانند روند و مسیر شاخص را تغییر دهند.  

گفتنی است که  پتانسیل بورس تهران در سال 95 مثبت بوده، اما عواملی که باعث آزاد شدن  این پتانسیل می باشند باید به کارایی لازم برسند تا بتوانند تاثیرات مثبت خود را بر بازار سهام بگذارند.از طرفی با توجه به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ، و همچنین اهمیت تصمیم گیری معقول در این بازار از طرف سرمایه گذاران ، کیفیت اطلاعات ارائه شده در بورس از اهمیت اساسی برخوردار می باشد زیرا اطلاعات ناقص با به وجود آوردن ابهام ، ریسک را در بازار افزایش خواهند داد و افزایش ریسک نیز موجب انتظار نرخ بازده بیشتر می شود که در این صورت با افزایش هزینه های سرمایه گذاری ، قیمت اوراق بهادار و در پی آن شاخص کل قیمت با کاهش روبرو خواهند شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *