رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش راهبردی چابهار در منطقه جنوب شرق کشور

9:00 - 04 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۳۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر راه و شهرسازی گفت: امضا موافقت‌نامه چابهار نقش و تأثیر راهبردی در منطقه جنوب شرق کشور و روابط کشورهای حوزه جنوب شرق و شرق ایران خواهد داشت.
به گزارش گروه اقتصاد ، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفتگوی تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر  در خصوص جزئیات موافقت نامه توسعه بندر چابهار افزود: این موافقت‌نامه توسعه بندر چابهار را شتاب خواهد بخشید و به مبادلات تجاری کشورهای ایران، هند و افغانستان و آسیای میانه تأثیر ویژه‌ای خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از تأثیرات سیاسی مثبت بر امضا موافقت‌نامه چابهار غافل بود گفت: به علت این تأثیرات به احتمال بسیار زیاد در آینده کشورهای دیگری نیز به این موافقت‌نامه افزوده می‌شود چرا که خروجی آن به نفع منطقه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون در تلاشیم تا مسیر ریلی چابهار به زاهدان را نیز تکمیل کنیم گفت: هندی‌ها برای سرمایه گذاری در این بخش نیز ابراز تمایل کردند و به نظر می‌رسد با توسعه بندر چابهار شاهد توسعه بیش از پیش جنوب شرق کشور از طریق ارتباط دریایی بنادر ایران و هند و سپس ارتباط ریلی ایران با افغانستان و همچنین آسیای میانه باشیم.  
 
همچنین در این برنامه مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه سال‌ها نسبت به توسعه بندر چابهار غفلت شده بود گفت: این منطقه در صورت توسعه نقش تعیین کننده در امنیت، اشتغال و همچنین سرمایه گذاری روز افزون خواهد داشت به‌ویژه اینکه بندر چابهار به بنادر هند بسیار نزدیک‌تر است و افغانستان نیز برای خارج شدن از حصار خشکی به اتصال به این منطقه احساس نیاز می‌کند.

وی تاکید کرد: منطقه سواحل مکران استعداد زیادی برای جذب جمعیت دارد اما متأسفانه به علت غفلت در توسعه آن شاهد تعداد جمعیت کم در آن هستیم و باید آن را جبران کنیم.


همچنین معاون وزیر کشتیرانی هندوستان نیز با ابراز تمایل کشورش برای توسعه روز افزون روابط تجاری با ایران به ویژه از طریق دریا گفت: نخست وزیر ما نگاه ویژه‌ای به روابط تجاری از طریق توسعه بنادر دارد و به همین علت از آنجا که فاصله چابهار با بنادر هند نزدیک است درتلاشیم تا با سرمایه گذاری در چابهار به روابط اقتصادی دو کشور توسعه دهیم.

شری واس تاش گفت: این موافقت‌نامه برای سه کشور ایران، افغانستان و هند موافقت‌نامه برد برد است چراکه هم ما از طریق چابهار روابطمان با ایران گسترش پیدا می‌کند و هم می‌توانیم در معادن افغانستان سرمایه گذاری و آن را از طریق اتصال ریلی به چابهار در منطقه ارضه کنیم و ایران نیز منافعش با توسعه این منطقه و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری تأمین شود.

وی تاکید کرد مطمعنا موافقت‌نامه چابهار دروازه تجارت جهانی را به هند باز خواهد کرد و تأثیرات بسیاری در منطقه خواهد گذاشت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *