حضور هسته ای "دهلی نو" در اقیانوس هند، 32 کشور را تهدید می کند

16:20 - 01 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۶۰۷۷
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در ادامه واکنش های اسلام آباد به فعالیت های هسته ای هند به ویژه انجام فعالیت های هسته ای این کشور در اقیانوس هند، گفت که این اقدامات می تواند تهدید جدی برای همه 32 کشوری باشد که به آبهای اقیانوس هند راه دارند.
حضور هسته ای  به گزارش سرویس بین الملل روز بیستم اردیبهشت ماه سال سال جاری (10 روز پیش) نیز پاکستان در واکنش به اقدام اخیر هند در انجام آزمایش مخفیانه موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای از طریق زیردریایی در آب های اقیانوس هند، نسبت به این اقدام ابراز نگرانی و اعلام کرد که این اقدام می تواند ثبات راهبردی در جنوب آسیا را تحت الشعاع قرار دهد.

ماه گذشته هند تایید کرد کرد که اقدام به آزمایش موشکی دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای کرده است؛ موشکی با برد سه هزار و پانصد کیلومتر که می تواند از زیردریایی های غول پیکر شلیک شود. گزارش ها حاکی است که هند دو ماه پیش و بطور مخفیانه اقدام به انجام این آزمایش های موشکی کرده بود اما یک ماه بعد از انجام این آزمایش موشکی، اخبار آن را اعلام کرد.

انجام این آزمایش موشکی بدون اطلاع قبلی و بطور مخفیانه، بر نگرانی های پاکستان از تحرکات موشکی و تسلیحاتی هند افزوده است.

سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در تازه ترین واکنش گفته است که اسلام آباد در نظر دارد در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه ای در صحن سازمان ملل مطرح کند و خواستار تبدیل شدن اقیانوس هند به منطقه ای عاری از سلاح هسته ای شود.

وی افزود: پاکستان ممکن است از تمام 32 کشوری که به نوعی به اقیانوس هند راه دارند، بخواهد که با این اقدام اسلام آباد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل همراهی کنند و از این قطعنامه حمایت کنند.

این مقام عالی پاکستان تاکید کرد: پاکستان برای دفاع از مردم و مرزهایش در برابر هر خطر و تهدید احتمالی کاملا آماده است و هرگونه اقدام لازم را برای بروز کردن توانمندی های دفاعی خود با استفاده از فناوری های مناسب انجام خواهد داد.

به گفته سرتاج عزیز، پاکستان برغم تمام مشکلات و محدودیت هایی که با آن مواجه است، یک سپر بازدارنده هسته ای ایجاد کرده که بطور دائم بروز رسانی می شود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *