برای بهره‌گیری از تخصص ایرانیان خارج از کشور تلاش می‌کنیم

23:00 - 24 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۳۰۴۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم هم‌سو با سیاست‌های وزارت امور خارجه کشور، در پی استفاده از فرصت‌های پسابرجام در حوزه علم و فناوری برای بهره‌گیری از تخصص ایرانیان خارج از کشور تلاش خواهد کرد.

به گزارش گروه جامعه ، محمد فرهادی گفت: ویژگی‌های اقتصاد نوین جهانی بر اساس فناوری و فن‌آفرینی است که عامل اصلی به وجود آمدن اقتصادهای نوین درحال‌توسعه است.

وی در ادامه افزود: اقتصادهای مبتنی‌بر اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از پایدارترین اقتصادهاست که در این راستا در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده، بدون شک یکی از مولفه‌های اقدام و عمل برای پی‌ریزی مسائل کشور، توسعه پایدار اقتصاد مقاومتی است که باید بر این اساس برنامه‌ریزی شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سه رکن اصلی اقتصاد دانش‌بنیان عبارت است از سرمایه نیروی فکری و انسانی، زیرساخت‌های فناوری و قوانین انجام امور علمی و فناوری که این مولفه‌ها از اصلی‌ترین مسائل مورد نیاز کنونی در کشور است.

فرهادی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن۲۰۰ دانشمند برتر ایرانی در میان دانشمندان دنیا، بیان داشت: سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا 5/1درصد است و ایران رشد چهار درصدی در رتبه‌های علمی دنیا را داشته است، در حالی که رشد علمی اکثر کشورهای پیشرفته منفی بوده است. همچنین وجود بیش از هزار دانشگاه و موسسه، ۷۰۰ پژوهشگاه علمی، ۳۸ پارک علم و فناوری و ۱۶۷ مرکز رشد، از جمله اعتبارات علمی در ایران است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حدود پنج میلیون دانشجو و عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: ۳۵۰ انجمن علمی و فناوری، ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ۴۴۴۰۰ واحد فناور و ۱۵۰۰ نشریه علمی ـ مهندسی در سال گذشته داشته‌ایم که بیش از ۱۳ دانشگاه کشور در زمره دانشگاه‌های برتر علمی دنیا قرار گرفته و 7/1 درصد از مقالات علمی دنیا را در کشور تولید کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه رتبه ایران در تبدیل ایده به محصول باید ارتقا یابد ، گفت : باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود علمی در کشور این جایگاه را ارتقا دهیم، اما با این وجود رتبه نوآوری ایران در دولت جدید رشد قابل‌قبولی داشته و ۱۴ رتبه میان سطح علمی کشورهای دنیا ارتقا یافته و ۸۰۰ محصول فناورانه و ۷۵ ایده دانشگاهی تبدیل به محصول شده است.

فرهادی با تأکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان داشت:‌ ایده‌های زیادی تبدیل به محصول و تجاری‌سازی شده و همچنین ۳۷۰۰ هسته فناوری متقاضی ورود به مراکز رشد در کشور داشته‌ایم که در سال گذشته نیز ۳۰ هزار شغل پایدار در مراکز رشد و پارک‌های علمی و فناوری ایجاد شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اعتبار پارک‌های علمی و فناوری در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و ۸۵ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته‌ایم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *