رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پایبندی به قانون در تسریع دادرسی‌ها موثر است

18:00 - 22 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۱۹۶۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
بدری گفت: پایبندی مردم به قانون و گسترش روبه رشد فرهنگ قانون مداری در سال‌های اخیر از جمله فاکتورهای تسهیل در روند دادرسی‌های قضایی و بسط عدالت در سطح جامعه محسوب می‌شود.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان لرستان، پروفسور جان برایت ویت استاد دانشگاه ملی استرالیا و نظریه پرداز حوزه عدالت ترمیمی با حضور در دفتر رییس کل دادگستری استان لرستان با رییس کل دادگستری استان ومعاونین وی در خصوص حوزه قضا وعدالت ترمیمی به بحث و گفت وگو پرداختند.

رییس دستگاه قضایی استان لرستان ضمن اشاره به وضعیت قانون و استقلال دستگاه قضایی و نقش قضات در کشورخاطرنشان کرد: امروزه در ایران ضمن اینکه قوانین حقوقی با کارشناسی‌های متعدد مورد سنجش موازین قانونی قرار می‌گیرند خود این قوانین منبعث از کتاب آسمانی قرآن است.

وی گفت: از این رو دستگاه قضایی ایران توانسته جایگاه حقوقی شاخصی را در سطح جهانی تثبیت کند. البته پایبندی مردم به قانون و گسترش روبه رشد فرهنگ قانون مداری در سال‌های اخیر از جمله فاکتورهای تسهیل در روند دادرسی‌های قضایی و بسط عدالت در سطح جامعه محسوب می‌شود.

جعفر بدری در ادامه به رویکرد عدالت ترمیمی که همان روحیه صلح و سازش و میانجی گری بین مردم است اشاره کرد و افزود: مردم ایران و بویژه مردم خطه لرستان با توجه به مکتب علوی در بسیاری از موارد توانسته اند ثابت کنند که حضور بزرگان و ریش سفیدان در دعاوی که خود برگرفته از تعالیم قرآنی و منویات امامان معصوم (علیهم السلام) است دعاوی خود را حل و فصل کرده و نهایتا با وجود فرهنگ‌های مختلف طوایف در صلح و سازش زندگی کنند.

این مقام قضایی ادامه داد: در واقع مفهوم عدالت ترمیمی در کشورهای پیشرفته دنیا برگرفته از سیستم شوراهای حل اختلاف دردستگاه قضایی کشور است که قرنها پیش دین مبین اسلام و کتاب آسمانی قرآن کریم به آن تاکید فراوان داشته است و حقیقتا قرآن کریم جامع ترین کتاب قانون بشری است.

رییس کل دادگستری استان لرستان در ادامه ضمن تاکید بر بازنگری برخی از مفاد قانون تاکید کرد: قوانین تابع شرایط گوناگون زمانی، مکانی و فرهنگی است و قانونی کارآمد است که خود را با تکنولوژی و محیط جدید وفق دهد، عنصر زمان ثابت نموده است که برخی قوانینی که در ده های پیشین تدوین شده اند به دلیل عدم تناسب جرم با مجازات، دیگر قدرت بازدارندگی خود را از دست داده اند مضاف بر اینگه دامنه ارتکاب جرایم روز به روز گسترده تر می شود وجرایم جدید، پیچیده و گاها" ترکیبی شکل می گیرند، قطعا"جرایمی همچون سرقت اینترنتی و هک اطلاعات سازمانها در فضای مجازی در گذشته معنا و مفهومی نداشته است و با گذشت زمان برای اینگونه جرایم مجازات متناسب در قانون تدوین و در دستگاه قضایی اجرا شده است، در دنیایی که به دهکده جهانی شهرت یافته است ضرورت دارد که قوانین بین المللی قابلیت اجرایی داشته و به معنای واقعی جهانشمول گردند.

 رییس کل دادگستری لرستان ضمن تشکر از حضور پروفسور جان برایت ویت در خرّم آباد لرستان تلاش‌های ویدرخصوص پژوهش‌های حوزه عدالت ترمیمی ارزشمند برشمردند و تاکید کرد: دستگاه قضایی استان لرستان بواسطه نیروی انسانی متخصص، متعهد و سختکوش از جمله امن ترین استان‌های کشور است و با برنامه ریزی دولت و سرمایه گذاری در لرستان می‌توان اقتصاد را دراقدام وعمل متجلی کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *