رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شوراهای حل اختلاف یکی از جلوه‌های عدالت ترمیمی است

15:15 - 18 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۰۴۶۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
فرجی‌ها گفت: درعدالت ترمیمی به جای آنکه تمرکز بر مجازات کردن باشد درواقع تمرکز بر این است که افرادی که از وقوع جرم تأثیر پذیرفته اند با کمک هم تلاش کنند و برای آن مشکل راه حل پیدا کنند. بنابراین رویکرد عدالت ترمیمی در این است که راهکاری برای حل مشکل و نه صرفا مجازات کردن پیدا شود.

«محمد فرجی‌ها» دانش یار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس و دبیر همایش بین المللی عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، در حاشیه برگزاری پیش همایش و نشست تخصصی در دانشگاه تربیت مدرس گفت: فلسفه پیش‌همایش‌‌ها این است که مفاهیمی که در همایش استفاده می‌شود در خصوص آن بحث و گفتگو شود و شفافیت بیشتری در خصوص همایش ایجاد شود، علت حضور پروفسور جان برایت ویت در دانشگاه و برگزاری این پیش همایش هم همین موضوعات است.

وی ادامه داد: عدالت ترمیمی یک مفهوم جدید است برای مکانیزم سنتی که در گذشته در همه جوامع از جمله ایران وجود داشته است . بنابراین ما از پروفسور جان برایت ویت خواستیم که چند روز زودتر به ایران سفر کنند تا چند پیش همایش با حضور وی برگزار شود که این هفتمین پیش همایش عدالت ترمیمی بود و البته یک نشست دیگر در خرم آباد داریم. نشست بعدی در رشت است و بعد از آن در مشهد مقدس  پیش همایش دیگری برگزار خواهد شد و تا قبل از همایش اصلی چند دیگر برگزار خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: استاد جان برایت ویت یکی از نظریه پردازان اصلی در حوزه عدالت ترمیمی است. در واقع می‌توان گفت نفر اول در حوزه تئوری پردازی در موضوع عدالت ترمیمی در دنیا است.

فرجی‌ها تصریح کرد: همه بحث در این است که در عدالت ترمیمی به جای آنکه تمرکز بر مجازات کردن باشد در واقع تمرکز بر این است که افرادی که از وقوع جرم تأثیر پذیرفته اند با کمک هم تلاش کنند و برای آن مشکل راه حل پیدا کنند. بنابراین رویکرد عدالت ترمیمی در این است که راهکاری برای حل مشکل و نه صرفا مجازات کردن پیدا شود.

دبیر همایش بین المللی عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم گفت: تحقیقات جان برایت ویت در استرالیا نشان می‌دهد کسانی که مشکلات‌شان از طریق عدالت ترمیمی حل و فصل شده است نرخ تکرار جرمشان کمتر است و میزان رضایت بزه دیدگان هم بیشتر است.

این کارشناس حقوق دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: قانون آیین دادرسی کیفری جدید و قانون مجازات اسلامی جلوه‌های بسیار زیادی از سازوکار عدالت ترمیمی در خود دارد. به عنوان مثال ماده 82آیین دادرسی کیفری جدید ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد برای دعوت طرفین به صلح و سازش. البته جرایم دسته بندی شده است و گفته شده جرایمی که از درجه 6،7و 8 هستند و جرایم شدید را نپذیرفته است.

این استاد دانشگاه در ارتباط با جایگاه شوراهای حل اختلاف در عدالت ترمیمی عنوان کرد: شوراهای حل اختلاف یک جلوه‌هایی از عدالت ترمیمی را در خود دارد که خیلی هم خوب است. مشارکت مردم، داوطلبانه بودن، پول دریافت نکردن، افراد و طرفین رضایت دارند، همه نشانه و جلوه‌هایی از عدالت ترمیمی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *