بنگاه‌های ربوی معاملات املاک در بافت پلمب شدند

11:44 - 18 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۰۲۵۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
نیک ورز گفت: طی یکسری اقدامات اطلاعاتی در مدت کوتاهی اکثر رباخواران عمده شهرستان بافت شناسایی و اقدامات تعقیبی علیه آنان آغاز شد. در حال حاضر دو بنگاه املاک متخلف براساس ضوابط و مقررات قانونی پلمب شده اند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محسن نیک ورز اظهارکرد: طی یکسری اقدامات اطلاعاتی در مدت کوتاهی اکثر رباخواران عمده شهرستان بافت شناسایی و اقدامات تعقیبی علیه آنان آغاز شد. در حال حاضر دو بنگاه املاک متخلف براساس ضوابط و مقررات قانونی پلمب شده اند.

دادستان عمومی وانقلاب شهرستان بافت افزود: در این راستا تعدادی بازداشت شدند و تعقیب دیگر متهمان به صورت ویژه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به وصول گزارشات و نیز شکایات متعدد مبنی بر انجام معاملات ربوی گسترده در تعدادی از بنگاه های معاملات شهرستان بافت، موضوع به عنوان یکی از جرایم علیه امنیت اقتصادی جامعه در دستورکار دادستانی شهرستان بافت قرار گرفت.

وی هشدار داد:سیاست دستگاه قضایی برخورد همه جانبه با کلیه جرایم به ویژه جرایم اقتصادی جامعه است که به فضل الهی و با دعای خیر مردم به این هدف خواهیم رسید.

این مقام قضائی عنوان کرد:بر اساس ماده 595 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، مرتکبین رباخواری علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به مجازات تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می گردند.

این مقام قضائی اضافه کرد: یکی از مؤثرترین عواملی که نقش بسیار مهمی در پیشگیری از چنین جرایمی دارد احساس مسئولیت و قاطعیت مسئولین ،ناظران و متصدیانی است که وظیفه نظارت بر واحدهای صنفی را برعهده دارند .

وی  با اشاره به این مهم که براساس قوانین و مقررات موجود، تأسیس و ادامه فعالیت واحدهای صنفی ،منوط به تأئید صلاحیت فردی و انتظامی متقاضی مربوط است،گفت:از ناظرین و مسئولین اتاق اصناف ،مسئولین اداره اماکن پلیس اطلاعات و امنیت عمومی می خواهم با دقت بیشتری در این خصوص اظهار نظر نمایند.

وی بیان کرد:جای بسی تأسف است شخصی که سالهای متمادی اشتهار به رباخواری دارد،بدون هیچ محدودیتی به فعالیت صنفی نامشروع خود ادامه دهد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافت گفت: ربا از جمله گناهان کبیره ای است که در قرآن مجید وعده عذاب آن بیشتر از بسیاری از گناهان کبیره دیگر داده شده است .

محسن نیک ورز اضافه کرد: شکی نیست که این معامله ظالمانه و غیرعادلانه و برخلاف وجدان و فطرت انسانی، برهم زننده نظم اجتماعی است زیرا از طرف طلبکار هر روز ثروت بدون هیچ عملی متراکم می شود و از طرف بدهکار فقر و تنگدستی زیاد می شود.به طوری که در اکثر موارد ربا دهنده در باتلاقی گرفتار می شود که رهایی از آن بسیار دشوار و در برخی موارد ناممکن هم می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *