رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چالش برسر زباله های بیمارستانی در پایتخت

1:25 - 17 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۹۸۳۰
زباله های بیمارستانی بار دیگر به چالشی زیست محیطی برای پایتخت تبدیل شده است و هیچ کس مسئولیت جمع اوری و امحا صحیح ان را بر عده نمی گیرد.
چالش برسر زباله های بیمارستانی  در پایتختبه گزارش گروه جامعه ، طبق آخرین آمارهای اعلام شده روزانه 90 تن زباله بیمارستانی عفونی و خطرناک در پایتخت به صورت سنتی دفن می شود.حجم بسیاری از این زباله ها به دلیل تجهیز نبودن بیمارستانها به دستگاههای امحای زباله وارد چرخه محیط زیست می شود .با وجود خطراتی که این زباله ها برای محیط زندگی انسان دارند تنها 10درصد بیمارستانها به استاندارد های موجود برای امحای زباله های بیمارستانی  مجهز شده اند.

مجهز بودن بیمارستانها از یک سو و جمع آوری و تفکیک این زباله ها توسط شهرداری موضوعی چالش برانگیز میان چندین ارگان شده است .از طرفی مدیران شهری، شهرداری را مسوول جمع آوری و تفیکیک زباله های بیمارستانی نمی دانند و معتقدند که باید برای جمع آوری و تفکیک زباله ها ی بیمارستانی هزینه ای از سوی تولید کننده ها به شهرداری پرداخت شود  و از طرف دیگرمسوولان سازمان محیط زیست  و وزارت بهداشت می گویند  که به  بخشی از مسوولیت این حوزه طبق تفاهم  و توافقات صورت گرفته بر عهده شهرداری است .

چالش دفع زباله های بیمارستانی در شورای شهر هم مورد توجه قرار گرفت و هفته گذشته شورای شهر تهران  در خصوص تعیین تکلیف بهای دفع پسماندهای بیمارستانی تا مصوبه ای  را گذارند.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در جریان بررسی «اصلاحیه بند الف مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران»، اظهار داشت: همه بیمارستان‌ها باید زباله‌سوز داشته باشند حتی می‌توانند به صورت مشترک از یک زباله‌سوز در منطقه‌ای مشخص استفاده کنند.

به گفته او ، متأسفانه  برخی بیمارستان‌ها زباله‌های خطرناک مانند شیشه و تیغ را در سطل‌ زباله‌های شهرداری قرار داده‌اند که این امر گلایه شهروندان را در پی داشته است.
علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در این باره می گوید: در قانون، جمع آوری پسماند بیمارستانی به عهده شهرداری تهران نیست. پیشنهاد بنده این است که این لایحه را رد نکنیم و یک یا دو هفته به صورت مسکوت درآوریم تا با جلساتی که برگزار می‌شود یک بار دیگر کار کارشناسی روی آن انجام شود تا در نهایت تصمیم‌گیری شود.

ابن در حالی  است که رحمت‌الله حافظی درباره موضوع افزایش قیمت جمع آوری و دفع پسماندهای پزشکی می گوید: شهرداری بحث افزایش قیمت را در رابطه با این موضوع مطرح کرده بود که ما در کمیسیون مشترک با کمیسیون بودجه به این نتیجه رسیدیم که بحث افزایش قیمت پذیرفته نشود و در کمیسیون این طرح رد شد که آقای دبیر پیشنهاد بررسی مجدد را به صحن شورا ارائه داد و قرار بر این شد که اگر آنالیز قیمت  هزینه های جمع آوری ، حمل و دفن را  ارایه کنند، مجددا این پیشنهاد را بررسی کنیم، البته سه ماه قبل کمیسیون سلامت شورا تاکید کرده بود که آنالیز قیمت‌ها را به کمیسیون ارایه دهند، اما این اتفاق نیفتاد.

به گفته او ، البته طبق قانون جمع آوری زباله ها و پسماندهای پزشکی بر عهده تولید کننده است، منتهی بر اساس تفاهم صورت گرفته میان شهرداری و وزارت بهداشت در سنوات گذشته، شهرداری پذیرفته کار جمع آوری را انجام دهد. در بازدیدهایی کمیسیون سلامت در سال گذشته مشاهده کردیم که زباله‌های بیمارستانی در دل زباله های شهری دفن می‌شود و بایستی این روش تغییر کند. در دنیا با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه زباله سوز، زباله را امحا می‌کنند و همین روش هم باید در کشور ما اتفاق بیفتد.

به گفته حافظی ، افزایش هزینه زباله های بیمارستانی می‌تواند تهدیدکننده محیط زیست باشد چراکه هیچ نظارتی در این حوزه وجود ندارد و ما بارها شاهد بوده‌ایم که بیمارستانها زباله‌های عفونی داخل زباله های شهری به مخازنی که در سطوح شهر هست منتقل می‌کنند، در مجموع باید با دستگاه های زباله سوز این مشکل حل شود که امیدوارم این امر زودتر محقق شود.
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص آخرین وضعیت امحال زباله های بیمارستانی به سبزینه می گوید: در شهر تهران کلیه بیمارستان های دولتی به دستگاه زباله سوز مجهز شده اند.البته  مساله امحای زباله های بیمارستانی در حال پیگیری است و اقدامات خوبی نیز توسط وزارت بهداشت صورت گرفته است.

به گفته شهریاری بخشی از مسوولیت امحای زباله بر عهده  شهرداری تهران است و طبق قانونو توافقات صورت گرفته باید به وظایف خود عمل کند و نباید کمبود بودجه را بهانه انجام تکلیف قانونی کند.

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی  خیلی از بیمارستان ها در سطح کشور به دستگاه بی خطرسازی زباله مجهز شده اند و وضعیت آن ها رو به بهبود است و در شهر تهران نیز کلیه بیمارستان های دولتی به این دستگاه مجهز شده اند. امیدواریم با تأمین به موقع منابع مالی در این راستا مشکلاتی که وجود دارد برطرف شود.

خسرو صادق نیت،‌رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص عملکرد بیمارستان ها در دفع زباله های بیمارستانی می گوید:  اکثر بیمارستان ها نسبت به دفع پسماندهای بیمارستانی عملکرد خوب و قابل قبولی دارند، هرچند تعداد مراکز بیمارستانی متخلف هم وجود دارند که اجتناب ناپذیر است. در بیمارستان هایی که تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی هستند، نظارت ها به خوبی و بطور مستمر انجام می گیرد، هر چند امکان تخلف در برخی مراکز بیمارستانی غیر دانشگاهی هم وجود دارد.

به گفته او  وظیفه اصلی نظارت  بر عهده شهرداری و وزارت بهداشت در حال تعامل با شهرداری ها است تا در نحوه حمل و نقل پسماندهای بیمارستانی شرایط مهیا باشد و این نقل و انتقالات به گونه ای صورت گیرد که احتمال هر نوع انتقال عفونت به حداقل برسد.

صادق نیت در خصوص وظیفه بیمارستان ها در معدوم سازی زباله های بیمارستانی می گوید: وظیفه فشرده سازی زباله ها برعهده بیمارستان ها است و این در حالی است که عملکرد جداسازی زباله های حاوی خون و بافت و بطور کلی زباله های عفونی، از سایر زباله های بیمارستانی هم متوجه بیمارستان ها است. وقتی بی خطرسازی در بیمارستان ها انجام گیرد، زباله های بیمارستانی معادل سایر زباله های خانگی خواهد بود که این فرآیند بر عهده شهرداری است.

به گفته صادق نیت، شرایط انتقال زباله ها و پسماندهای بیمارستانی باید خاص باشد و وظیفه سه ارگان یعنی شهرداری، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت در بی خطرسازی و انتقال پسماندهای بیمارستانی اجتناب ناپذیر است و در حال حاضر همکاری بین این سه ارگان وجود دارد.

 زباله‌های بیمارستانی به دو دسته عفونی و غیرعفونی تقسیم می‌شوند، زباله‌های غیرعفونی از زباله عفونی باید در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی جدا و تفکیک شوند چراکه نحوه معدوم کردن آنها متفاوت است، بنابراین در مسیر تولید تا معدوم کردن این زباله‌ها باید نکات ایمنی رعایت و نحوه کار اصولی انجام شود. زباله‌های عفونی شامل زباله‌های خشک و پساب‌های عفونی است، پساب‌های عفونی اغلب بعد از شست و شوی اتاق عمل، شستن بخش‌ها ایجاد می‌شود که در صورت عدم نظارت و ایزوله بودن ممکن است وارد فاضلاب وجوی آب شود و همین امر به انتقال میکروب و آلودگی منجر خواهد شد. ایجاد فضای سپتیک برای رفع این آلودگی‌ها باید ایزوله باشد تا آب از طریق سفره‌های زیرزمینی به خانه‌های همجوار کشیده نشود .همچنین فاصله چاه‌ها باید رعایت شده و سیستم فاضلاب نیز باید با سیستم فاضلابی معمولی متفاوت باشد. زباله‌های خشک عفونی شامل پنبه، سرسوزن یا سرنگ است که باید در ظرف مخصوصی و با علامت گذاری مشخص جمع آوری و انتقال داده شود تا در دستگاه‌های زباله‌سوز به پودر تبدیل شوند.
 در این میان باید وزارت بهداشت با همکاری شهرداری این زباله‌ها را در جای مناسب دفن کنند. دفن غیراصولی این زباله‌ها باعث شیوع بیماری و میکروب شده و ممکن است برخی بیماری‌ها از طریق حیوانات و حشرات به جامعه شود، همچنین برخی از زباله‌ها نیز به آلوده کردن محیط زیست نیز دامن زده که باید با استفاده از دستگاه زباله‌سوز و همکاری وزارت بهداشت و شهرداری زمینه‌های گسترش آلودگی را از بین برد.

  در حال حاضر حدود 7هزار واحد درمانی در شهر تهران وجود دارد که از این تعداد حدود 160 واحد بیمارستان هستند وتنها ۳۹ بیمارستان دولتی و تامین اجتماعی و ۱۸ بیمارستان خصوصی و خیریه به سامانه امحای زباله مجهزند.
منبع:روزنامه سبزینه
انتهای پیام/
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *