رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پزشكان بدون مرز خواستار تحقیقات مستقل درباره حمله به "بیمارستان قندوز" افغانستان شد

20:39 - 12 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۷۸۵۱
دفتر سازمان پزشكان بدون مرز در افغانستان تحقیقات تازه وزارت دفاع آمریكا درباره حملات هوایی نظامیان آمریكایی به بیمارستان این سازمان در استان «قندوز» را قانع كننده ندانست و خواهان تحقیقات مستقل شد.
پزشكان بدون مرز خواستار تحقیقات مستقل درباره حمله به  به گزارش سرویس بین الملل گلهیم مولینی رئیس دفتر پزشكان بدون مرز در كابل امروز یكشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه تحقیقات وزارت دفاع آمریكا قابل قبول نیست و كمیسیون بین المللی حقوق بشر حقیقت یاب باید در این رابطه بررسی های مستقل و بی طرفانه انجام دهد.

گلهیم مولینی گفته است كه گزارش تازه آمریكا بیانگر آن است كه نظامیان آمریكایی در یك شهری پرجمعیت عملیات نظامی بدون كنترل را انجام داده اند كه در آن حتی ابتدایی ترین قوانین مربوط به جنگ رعایت نشده است.

وی افزود: با توضیحاتی كه در مورد شرایط و زمان حمله از سوی مسئولان آمریكایی ارایه شده است، عدم جلوگیری از این حمله برای ما غیرقابل درك است.

سازمان پزشكان بدون مرز تاكید كرده است كه وقت لازم را صرف خواهد كرد تا دریابد كه به رغم گذشت هفت از حمله ؛ آیا مسئولان آمریكایی به پرسش های متعدد پاسخ داده اند یا خیر؟

رئیس این سازمان گفته است كه مجازات انضباطی برای 16 نظامی آمریكایی كه باعث كشته شدن 42 شهروند افغان و كاركنان بیمارستان و زخمی شدن ده ها تن دیگر شده اند ناچیز و قابل قیاس با این كشتار نیست.

پزشكان بدون مرز اعلام كرده است كه آمریكا برای هر فردی كه در این حادثه كشته شده تنها 6 هزار دلار و برای هر زخمی 3 هزار دلار پرداخته است.

گلهیم مولینی گفته است كه قبل از آغاز دوباره فعالیت در استان قندوز باید از مصونیت جان افراد خود اطمینان یابد.

وزارت دفاع آمریكا نتایج تحقیقات خود درخصوص حمله هوایی نظامیان آمریكایی به بیمارستان سازمان پزشكان بدون مرز در استان قندوز كه مهرماه سال گذشته رخ داده بود؛ منتشر كرد.

وزارت دفاع آمریكا این حمله را خطای انسانی عنوان كرده و افزوده است كه نمی توان این حمله را جنایت جنگی خواند زیرا خطای انسانی و مشكل فنی و ساز و كارهای نظامی باعث این واقعه شده است.

مهرماه سال گذشته گروه طالبان كنترل مركز استان قندوز را برای چند روز به دست گرفت و نظامیان افغان برای بازپس ‌گیری این استان از دست طالبان، از نظامیان آمریكایی خواهان كمك هوایی شد.

نظامیان آمریكایی در یك حمله هوایی شبانه به بیمارستان پزشكان بدون مرز جان 42 تن را گرفت كه با انتقاد شدید جامعه جهانی مواجه شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *