سرمایه‌گذاران چک آماده سرمایه‌گذاری در "افغانستان" هستند

22:00 - 07 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۵۳۹
نخست وزیر جمهوری چک در دیدار با رئیس "عبدالله عبدالله" از آمادگی سرمایه‌گذاران این کشور برای سرمایه‌گذاری در افغانستان خبر داد.
سرمایه‌گذاران چک آماده سرمایه‌گذاری در  به گزارش سرویس بین الملل عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان با بوهوسلاف سوبوتکا نخست وزیر جمهوری چک و هیئت همراهش دیدار و گفت‌وگو کرد.  
 
عبدالله در ابتدای این دیدار از همکاری‌ها و کمک‌های چک به  افغانستان در عرصه‌های مختلف سپاسگزاری کرد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: افغانستان و جمهوری چک روابط دیرینه و تاریخی دارند. مردم افغانستان به جمهوری چک به دیده احترام می‌نگرند و خواهان استحکام و گسترش روابط دوستانه میان دو کشور‌ هستند.
 
به گفته رئیس اجرایی افغانستان، کمک‌ها و سرمایه‌گذار‌های جمهوری چک در بخش مالی و فنی در زندگی مردم افغانستان تاثیر به سزایی داشته است.
 
رئیس اجرایی از حضور نظامی چک در چارچوب ناتو و نیروهای حمایت قاطع در افغانستان و همکاری‌های این کشور با نیروهای مسلح افغانستان قدردانی کرد.
 
سوبوتکا نیز در این دیدار روابط بین 2 کشور افغانستان و چک را تاریخی٬ استوار و مستحکم خواند و گفت: به خاطر روابط تاریخی و دیرینه بین 2 کشور به افغانستان سفرکرده‌ام.
 
وی ادامه داد: از ادامه همکاری‌های نظامی میان ارتش 2 کشور حمایت می‌کنیم و امیدواریم این همکاری‌ها در بخش‌های مختلف با توجه به توان و ظرفیت جمهوری چک گسترش یابد.
 
جمهور نوشت: نخست وزیر چک تاکید کرد که کشورش به کمک‌های خویش به افغانستان در قالب تعهدات این کشور همچنان ادامه می‌دهد.
 
در این نشست رئیس اجرایی افغانستان درباره آخرین تحولات نظامی و سیاسی صحبت کرده و از امنیت به عنوان عمده ترین چالش در سال 2014 نام برد.
 
عبدالله با اشاره به اینکه امنیت عمده ترین چالش فراروی حکومت وحدت ملی بود، گفت: امسال نیز حملات تابستانی طالبان آغازشده اما نیروهای مسلح افغانستان با متانت و توانمندی حملات دشمن را به عقب راندند و برنامه‌های آنان را نقش برآب ساختند.
 
در این نشست همچنان همکاری‌های اقتصادی٬ مذاکرات صلح٬ روابطه منطقه‌ای و کنفرانس‌های بین‌المللی وارسا و بروکسل درباره افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
نخست وزیر جمهوری چک در صحبت‌های خود تاکید کرد که کشورش خواهان یک افغانستان باثبات و امن می‌باشد و آماده است در تقویت اقتصاد و گسترش دادوستد اقتصادی با این کشور وارد عمل شود.
 
وی افزود: سرمایه گذاران چک آماده هستند در افغانستان سرمایه گذاری کنند. نخست وزیر چک همچنین گفت که کشورش آماده است در بخش آموزش و پرورش و زیرساختارها در افغانستان سرمایه گذاری و کمک کند.
 
در این دیدار همچنین موضوع مهاجرت‌های اخیر به اروپا نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مقامات 2 کشور افغانستان و چک تصمیم گرفتند تا کمیسیون‌های مشترک در سطح وزارت‌های خارجه و دفاع تشکیل دهند تازمینه‌های همکاری بیشتر میان 2 کشور را در بخش‌های مختلف ارزیابی و عملیاتی سازد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *