افزایش 20 درصدی قیمت فرش دستباف/ بازار فرش دستباف راکد است

18:22 - 25 آبان 1393
کد خبر: ۱۶۰۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس اتحادیه فرش دستباف در خصوص تغییر قیمتی فرش دستباف نسبت به سال گذشته گفت: نسبت به سال گذشته افزایش منطقی 20 درصدی را تجربه کردیم اما بازار با رکود مواجه است.

: رییس اتحادیه فرش دستباف در خصوص تغییر قیمتی فرش دستباف نسبت به سال گذشته گفت: نسبت به سال گذشته افزایش منطقی 20 درصدی را تجربه کردیم اما بازار با رکود مواجه است.

مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با بیان اینکه قیمت فرش دستباف نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است، گفت: با توجه به اینکه 80 درصد هزینه فرش دستباف شامل دستمزد بافنده ها و 20 درصد قیمت مصالح و مواد است می توان گفت نسبت به سال گذشته تغییر قیمتی خاصی نداشته و همان 20 درصدی که دولت بر روی دستمزدها اضافه کرد بر دستمزدهای قالیبافان نیز اضافه شد.

عراقچی در ادامه در خصوص وضعیت بازار داخل و همچنین صادرات گفت: تا زمانیکه تورم بر روی فرش دستباف در داخل وجود داشته باشد و قیمت تمام شده بالا باشد وضع به همین منوال خواهد بود. مثلا فرشی که دو سال گذشته با قیمت هزار دلار فروخته می شد در حال حاضر باید 1500 دلار هزینه شود در حالیکه به هیچ وجه مشتری سابق خودرا ندارد و نمی توانیم بفروشیم.

وی افزود: از زمانیکه دلار سه برابر شد و تورم داخلی تصاعدی بالا رفت فرشی که در سال 90 یک میلیون تومان به عبارتی می توانستیم هزار دلار بفروشیم در حال حاضر با اینکه دلار 3500 تومان شده شاید همان فرش به قیمت 5 میلیون تومان به فروش برسد.

راهکارهای پیشنهادی عراقچی برای خروج بازارفرش دستباف از رکود، تشویق‌های صادراتی و دادن سوبسید است.

وی در این خصوص گفت: در زمان دولت دهم، مصوب شد که دولت به صادرکنندگان فرش 5 درصد مشوق صادراتی دهد اما تا کنون این کار انجام نشده است.

وی با گلایه از بی توجهی دولت به این صنعت گفت: دولت هیچ توجهی به این صنعت نداشته به عنوان مثال یک کارخانه تولید فرش با دو میلیون کارگر در حال تعطیل شدن است ودولت هیچ فکری به حال این صنعت ندارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *