دولت احیا تالاب ها را پیگیری می کند

23:50 - 17 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۶۵۴۳
دولت موضوع احیای تالاب ها را به جد دنبال می کند و امیدواریم با تلاش دستگاه ها مردم و سازمان های بین المللی به نتایج خوبی برسیم.
به گزارش گروه جامعه ،معصومه ابتکار در مراسم امضای مرحله سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیان اینکه در سال گذشته، 1500 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته است، افزود: یکی از مطالبات جدی مردم در سال های 91 و 92 توجه جدی به محیط زیست و مخصوصاً احیای دریاچه ارومیه بوده است که دکتر روحانی در سخنان انتخاباتی خود نیز به این موضوع توجه داشتند، به همین خاطر در اولین جلسه دولت، مصوبه تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه با همکاری همه بخش ها شکل گرفت.

وی به دیدار رئیس جمهور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با نخست وزیر ژاپن نیز اشاره کرد و گفت: یکی از صحبت های رئیس جمهور در این دیدار ، بحث های محیط زیستی و احیای دریاچه ارومیه بود که این موضوع تلاش جدی و همکاری بین المللی برای احیای پارک ملی دریاچه ارومیه را می طلبید که در آن زمان شکل گرفت.

ابتکار ادامه داد: جلوگیری از گسترش سطح زیر کشت و اصلاح کشت از برنامه هایی بود که با همکاری وزارت جهاد در حوزه دریاچه ارومیه شکل گرفت. همچنین جلوگیری از ساخت سدهای جدید جزو برنامه هایی بود که وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار داشت.

وی با بیان اینکه در جریان برنامه های احیای دریاچه ارومیه، جریان خوب اجتماعی شکل گرفت ، گفت: همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست بحث لایروبی مسیل ها، موضوع ریزگردها و تثبیت شن های روان را در محدوده دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به طرح سازمان ملل در احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: این طرح مشارکت مردم در حمایت از تالاب ها را در بر داشت.

ابتکار بحث محیط زیست را موضوعی جهانی دانست و افزود: احیای دریاچه ارومیه نه تنها اهمیت ملی دارد بلکه از اهمیت بین المللی نیز برخوردار است و پیامی را که به ما می دهد این است: برای حفظ محیط زیست همکاری و دوستی بین المللی شکل بگیرد تا بتوان اقدامات قابل توجهی نیز در این زمینه انجام داد.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر گفت: در برنامه ما پیش بینی شده بود که در سه سال نخست وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شود ولی با بارندگی ها و آب شدن برف های اخیر، وضعیت دریاچه نسبت به سال گذشته بهتر است.

ابتکار اظهار امیدواری کرد با ادامه بارش ها و اجرای برنامه ها بتوانیم وضعیت دریاچه ارومیه را بهتر از گذشته کنیم.

وی از نبود شرایط خوب در فلات مرکزی ایران خبر داد و گفت: در فلات مرکزی کشور وضعیت و شرایط خوبی نداریم و استان چهار محال و بختیاری و تالاب گاوخونی، وضع خوبی ندارند زیرا کاهش 15 درصدی بارش باران را در این مناطق شاهد بوده ایم در صورتی که بارندگی در خوزستان و شمال کشور مطلوب بوده است.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *