آمریکایی‌ها با اصل برجام مشکل دارند/ جمهوری اسلامی هیچ نیازی به سعودی‌ها و اربابان آن‌ها ندارد/نگاه اصلی به "اقتصاد ملی" و "رونق تولید" و "پرهیز از اتکا به واردات" باشد

10:35 - 10 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۳۶۰۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در دی ماه سال گذشته مسئولان عالی قضایی طبق روال همیشه جلسات هفتگی خود را برگزار کردند و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا در این جلسات به برخی از موضوعات مهم حقوقی و قضایی در کشور اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، در دی ماه سال گذشته مسئولان عالی قضایی طبق روال همیشه جلسات هفتگی خود را برگزار کردند و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا در این جلسات به برخی از موضوعات مهم حقوقی و قضایی در کشور اشاره کرد که در ادامه به اظهارات مهم رئیس قوه قضائیه در جلسات مسئولان عالی قضایی دی ماه سال گذشته اشاره می‌شود.

فتنه 88 و حماسه 9دی از حماسه های نادر بعد از انقلاب بود

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه  مسئولان عالی قضایی که هفتم دی ماه سال گذشته برگزار شد، در خصوص نکات عبرت آموز حماسه 9 دی گفت: مشکل فتنه این است که در آن حق و باطل خلط می شوند و در یک فضای غبارآلود نمی توان حق را از باطل تشخیص داد. خوشبختانه افراد با بصیرت در همین فضای غبارآلود هم می‌توانند تشخیص دهند دشمن به چه چیز طمع کرده و حق را از باطل تمیز می دهند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه انقلاب در مسیر خویش، فتنه های بسیاری را بارها به خود دیده است تاکید کرد: حماسه بصیرت آفرین 9 دی و فتنه سال 88 از عبرت های نادر بعد از انقلاب بود و ما امیدواریم که خداوند همواره توفیق تمیز حق از باطل را عنایت کند.

آمریکایی ها با اصل برجام مشکل دارند

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با محکومیت برخی فعالیت های مغرضانه دولت آمریکا در دو هفته اخیر این فعالیت ها را نوعی موذی گری، تخلف و عهدشکنی عنوان کرد و افزود: مسائلی که در دو هفته اخیر رخ داد و عهدشکنی ها و تخلفات آمریکا، نوعی تخلف در قرارداد برجام است اگرچه آنها در ظاهر می گویند با برجام مخالفتی ندارند اما فعالیت های مغرضانه آنها در عمل ناقض برجام است.

رئیس قوه قضاییه با انتقاد از سخنان آمریکایی ها مبنی بر ایجاد تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف از برجام برای ما بازشدن فضاهای اقتصادی جدید و برچیده شدن موانع تحریمی بود اما اینکه آنها می گویند تحریم ها را از حیث هسته ای برداشته و از جنبه دیگری ایجاد می‌کنیم، مسئله‌ای است که همواره نسبت به آن هشدار داده شده بود.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به محدودیت صدور ویزا برای کسانی که قبلاً به ایران سفر کرده اند، این اقدام را یکی دیگر از تصمیمات مغرضانه آمریکا دانست و افزود: این تصمیمات تاثیرات نامطلوبی را نیز به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این دست درازی آمریکا به اموال بانکی ایران نیز یک اقدام شیطنت آمیز و قابل تامل دیگر است.

مشروح اظهارات رئیس قوه قضائیه در این جلسه را اینجا بخوانید.

آل سعود نایب آمریکا و اسرائیل در منطقه است

رئیس دستگاه قضا در جلسه چهاردهم دی ماه سال گذشته مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه شوم ترین نقشه ها از سوی عربستان به نیابت ازسلطه گران بویژه آمریکا و اسرائیل اجرا می شود اظهار داشت: امروز هیچ کس تردید ندارد که رفتارهای خلاف عقل سعودی‌ها در منطقه به نفع اسرائیل و آمریکا است. گرچه آنها می خواهند جنگ «شیعه و سنی» راه بیاندازند و در این کار مسلماً موفق نخواهند شد، چه آنکه شیعیان و اهل سنت جهان اسلام همه از رفتارهای غیر عقلایی حکام سعودی منزجرند.

داعش نماینده اهل سنت و بطور کلی اسلام نیست/قدردانی از اهل سنت کشور

رئیس قوه قضاییه تفرقه در جهان اسلام را یکی از اهداف اصلی کشورهای سلطه‌طلب دانست و افزود: آمریکایی ها بدنبال چند تکه کردن جهان اسلام و ایجاد نزاع شیعه و سنی هستند و متناسب با این توهم خود حرکاتی نیز انجام دادند. گروه های تروریستی مخلوق همین کشورهای سلطه طلب‌اند و جنایات آنها در منطقه، دنیا را منزجر کرده و چهره نادرستی از اسلام نشان داده است اما خوشبختانه مسلمانان اهل سنت هم می دانند که داعش و حامیان آنها نماینده اسلام نیستند.

آیت الله آملی لاریجانی با قدردانی از ابراز انزجار علما و هموطنان اهل سنت کشور از جنایات آل سعود و محکوم کردن شهادت آیت الله نمر گفت: از اهل سنت تشکر می کنم که با مصاحبه ها و گفتار خود انزجارشان را از جنایات آل سعود نشان داده و ثابت کردند اهل سنت ایران نیز همچون شیعیان حرکات نادرست آل سعود را درک کرده و می دانند که داعش با اسلام قرابتی ندارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به شهادت آیت الله نمر بعنوان یک عالم متدین و با اخلاص، جنایت آل سعود را محکوم کرد و گفت: اعدام این شخص آزاده توسط حکام جنایتکار سعودی باعث شد تا نقشه دشمنان بیشتر آشکار شود.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه سعودی ها به هیچ وجه نماینده اسلام نیستند، افزود: خود غربی ها نیز در این راستا مجبور شدند جهت گیری های ناکافی و غیر قابل قبولی نسبت به شهادت آیت الله نمر داشته باشند و دیگر نتوانند سبعیت این حکام را در برخورد با مسلمانان و بویژه در برخورد با یک عالم آزاده که حرکتی علیه امنیت این کشور انجام نداده بود، بپوشانند و ایشان تنها انتقاداتی را نسبت به حکام جنایتکار این کشور بیان کرده بود.

مشروح اظهارات رئیس قوه قضائیه در این جلسه را اینجا بخوانید.

رفتارهای غیرعاقلانه سعودی ها

رئیس قوه قضاییه در جلسه بیست و یکم دی ماه سال گذشته در جمع مسئولان عالی قضایی از سخنان خود به رفتارهای غیرعاقلانه سعودی­ها و تحرکات آنان در مخدوش کردن چهره جهان اسلام و از جمله حملات غیرانسانی آنها به مردم بی دفاع یمن اشاره و اظهار کرد: حملات سعودی ها به یمن غیر انسانی، غیر منطقی و بر خلاف تمام موازین بین المللی است و با این حال شاهد ادامه این حملات از سوی حکام سعودی هستیم.

آیت الله آملی لاریجانی واکنش های عربستان سعودی به حادثه رخ داده در خصوص سفارت این کشور در ایران را بهانه تراشی ­های حکام این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی توصیف کرد و گفت: مسئولان کشور وقوع چنین حادثه­ ای را تقبیح کردند اما سعودی ها آن را بهانه­ ای برای حمله به جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند؛ آن هم در حالیکه چنین حوادثی در بسیاری از کشورها رخ می دهد و معمولا برای واکنش نشان دادن به چنین رخدادهایی به موضع­گیری رسمی مسئولان و مراجع رسمی در قبال وقوع این حوادث توجه می شود.

 رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه در مواردی سفارتخانه­های جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها آماج چنین رخدادهایی بوده است و مسئولان جمهوری اسلامی ایران همواره موضع گیری­ های مدبرانه و مستند به واکنش رسمی دولت­ های آن کشورها داشته­ اند گفت: در حال حاضر رفتار سعودی ها در مقابل این حادثه به هیج وجه متناسب با موازین و عرف بین المللی نیست و واکنش­هایی غیر عاقلانه و خارج از تدبیر است.

مشروح اظهارات رئیس قوه قضائیه در این جلسه را اینجا بخوانید.

اتکا به ارکان اقتصاد مقاومتی
 
رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی 28 دی ماه 94 مدیریت مناسب و مدبرانه در راه بهره برداری از نتایج به دست آمده از برجام را بسیار مهم و گامی اساسی برای توسعه و رونق اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: امیدواریم با استفاده درست از نتایج به دست آمده این مذاکرات گام های مهمی در راه حل مشکلات مردم از جمله رفع مشکل بیکاری جوانان که مشکل گریبانگیر بسیاری از خانواده ها است؛ برداشته شود.

رئیس دستگاه قضا توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام را رکنی بسیار مهم در رفع مشکلات دانست و گفت: البته این توافق تنها یک رکن و یک عنصر مهم برای رفع مشکلات است و در کنار آن باید با مدیریت درست و فهم ارکان اقتصاد مقاومتی در مسیر صحیح رونق اقتصادی گام بر داریم و نگاه اصلی ما به «اقتصاد ملی» و «رونق تولید» و «پرهیز از اتکا به واردات» باشد.

آیت الله آملی لاریجانی یکی از شروط مهم پایداری و استمرار توافق صورت گرفته و بهره برداری طرفین مذاکرات از نتایج به دست آمده را پرهیز آمریکا و کشورهای اروپایی از فریبکاری و حیله ورزی در مقابل جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و افزود: گام برداشتن آمریکا و اروپا در مسیر فریبکاری و انجام اقداماتی از جمله بازگردانندن تحریم ها به بهانه های واهی دیگر به هیچ عنوان برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد با کمک همه دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران و مشارکت سرمایه داران و مدیریت درست و مناسب دولت مسیرهای توسعه و رونق تولید و اشتغال و خروج از رکود باز شود.

آیت الله آملی لاریجانی بحث برجام و نتایج حاصل از آن را بحثی فراجناحی دانست و با اشاره به اینکه تقلیل این توافق به امور جناحی و تبلیغاتی خطا است گفت: در راه توافق هسته ای و برجام همه قوا کمک کردند و مقام معظم رهبری نیز در نقش رهبری در این مذاکرات نقش ویژه ای داشتند و تلاش برای تقلیل این همدلی و مشارکت همه جانبه به امور جناحی، نوعی کم اهمیت ساختن آن  و اشتباهی بزرگ است.

مشروح اظهارات رئیس دستگاه قضا در این جلسه را اینجا بخوانید.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *