هوای اقتصاد در بهار زمستانی ماند

11:20 - 08 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۳۰۸۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در حالی که بهار طبیعت آغاز شده، اما هوای اقتصاد هنوز زمستانی مانده و یخ رکود قصد ندارد به این زودی آب شود.
به گزارش در حالی که بیش از یک هفته از آغاز بهار می گذرد هنوز هوای اقتصاد ایران زمستانی است.

البته چند سالی میشود که اقتصاد  ایران به خواب زمستانی رفته و انگار قصد ندارد به این زودی از خواب بیدار شود و این درحالی است که با اجرای برجام انتظار می رفت که اقتصاد از این رکود وخمیدگی بیرون بیاید وفصل جدیدی را آغاز کند.

در روزهای انتهای سال گذشته و نزدیک شدن به ایام پایانی سال کسبه منتظر رونق در بازار بودند اما کاهش تقاضا منجر شد تا بازار در روزهای آخرین سال 94 دست خالی به استقبال سال جدید برود و آنطور که باید رونق نتوانست به اقتصاد برگردد.

اما سال 95 در حالی آغاز شد که منابع بین المللی رشد اقتصادی 4 تا 5 درصدی را برای ایران پیش بینی کرده اند و مسئولان نیز رشد اقتصاد ی 8 درصدی را هدف گذاری کرده اند.

در سال 95 که اولین سال پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها است مسئولان نوید روزهای روشن اقتصاد را می دهند.

***شکستن قفل رکود با پیروی از منطق

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است قفل رکود با پیروی از منطق، اعتدال و خرد جمعی می‌تواند بشکند واز سال 94 به عنوان سالی یاد می کند که بخش‌خصوصی ایران با تمام مصائب آن را با سربلندی به پایان رساند.

رییس اتاق تهران گفت: امید فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار در سال جدید به تحقق یک هدف عظیم دوخته شده است و در صورتی که حاکمیت کشور به وفاق کامل برای احیای دوباره اقتصاد ملی برسند ،به طور حتم، سال ۹۵ می تواند به نقطه عزیمت اقتصاد ایران از رکود به رونق تبدیل شود.

***تقویت تولید داخل اولویت وزارت اقتصاد

علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی نیز با اشاره به نامگذاری سال 95 به نام سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری گفت: پایبندی دولت تدبیر و امید به ویژه رئیس جمهور به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در شرایطی که اعمال تحریم های نامشروع در کنار عوامل دیگر موجب بروز عارضه خطرناک رکود تورمی در سالهای اخیر شده بود، توانست موجب کنترل و کاهش نرخ تورم و همچنین قرار گرفتن در مسیر رشد اقتصادی  و خروج از رکود گردد.

وی حفظ امید، بهره گیری بیشینه از همه ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور برای استحکام اقتصاد ملی ،  تقویت تولید داخلی ،  حل مشکل رکود ،حفظ روند کاهشی نرخ تورم، بهبود هرچه بیشتر فضای کسب و کار و نیز اجرای صحیح سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی با هدف افزایش زمینه های اشتغال و ارتقای تولید ملی را جزو اولویت های وزارت اقتصاد در سال 95 عنوان کرد.

***روی دیگر سکه اقتصاد در سال جدید

در حالی که مسئولان با خبرهای خوب به استقبال سال 95 رفته اند درروی دیگر سکه اقتصاد در سال 95 ،بازار در خواب و محکم شدن جای پای رکود در اقتصاد است.

اگر چه در روزهای ابتدایی آغاز سال با توجه به افزایش سفر ها و با در نظر گرفتن این موضوع که مردم مایحتاج مورد نیاز خود برای تعطیلات را تهیه کرده انند کاهش تقاضا امری بدیهی است اما در سال جدید این کاهش تقاضا چشمگیرتر از سال های گذشته است.

گزارش میدانی خبرنگار میزان حاکی از آن است که بسیاری از فروشندگان برای فروش اجناس خود با توجه به اینکه در شب عید نیز نتوانسته اند فروش خوبی داشته باشند اقدام به تخفیفات ویژه کرده اند، اما نکته جالب توجه این است که تخفیف هم نتوانسته یخ زمستانی بازار را آب کند و مردم بیشتر نظاره گر هستند تا خریدار.

***ظهور الگوی جدید در اقتصاد

در حالی که در سال های گذشته در ایام تعطیلات شاهد افزایش قیمت کالاها بودیم سال 95 از الگوی قبلی پیروی نکرده و بسیاری از کالاهابا کاهش قیمت همراه بودند.

مهدی یوسف خانی رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفتگو با میزان با اشاره به کاهش تقاضا در بازار گفت: در سال های گذشته در ایام تعطیلات قیمت مرغ افزایش پیدا می کرد اما در سال جاری کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت شده است.

وی به کاهش هزار تومانی قیمت مرغ در ایام تعطیلات اشاره کرد و گفت:با کاهش تقاضا قیمت ها نیز کاهش میابد و ضرر مرغداران ادامه دارد.

حسین مهاجران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز در گفتگو با میزان از کاهش قیمت برخی میوه ها خبر داد و گفت:کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت سیب ،پرتقال و موز شده است.

وی تقاضا را عامل مهمی در قیمت عنوان کرد و افزود اگر تقاضا در هفته دوم تعطیلات افزایش یابد شاید قیمت ها نیز کمی افزایش یابد.

این طور که به نظر می رسد اقتصادبهار را زمستانی آغاز کرد و حال باید دید آیا وعده های مسئولان می تواند یخ رکود را آب کند و در سال جدید رونق را به اقتصاد برگرداند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *