محاکمه دولتمردان آمریکایی به جرم حمایت از داعش/نباید نسبت به قوه قضائیه جفا کرد

10:45 - 08 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۳۰۴۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در آبان ماه سال گذشته مسئولان عالی قضایی طبق روال همیشه جلسات هفتگی خود را برگزار کردند و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا در این جلسات به برخی از موضوعات مهم حقوقی و قضایی در کشور اشاره کرد که در ادامه به اظهارات مهم رئیس قوه قضائیه در جلسات مسئولان عالی قضایی آبان ماه سال گذشته اشاره می‌شود.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی که چهارم آبان ماه سال گذشته برگزار شد، با اشاره به نامه مقام معظم رهبری درخصوص تأیید مشروط برجام و با تأکید براینکه این نامه فصل الخطاب و نقطه پایان منازعات در این زمینه است افزود: همه گروهها باید نامه مقام معظم رهبری را «فصل الخطاب» و محور وحدت قرار دهند و از این پس در مسیر اعتدال و با تأنی و تدبیر به فکر آینده و مراحل بعدی اجرای برجام باشند.

محاکمه دولتمردان آمریکایی به جرم حمایت از داعش/نباید نسبت به قوه قضائیه جفا کرد

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: متأسفانه منتقدان گاهی از حد معمول فراتر رفتند و رئیس جمهور، دولت، وزیر خارجه و رئیس مجلس را به اموری منتسب کردند که از آن بَری بودند؛ البته انتقاد صحیح و سازنده بسیار مفید است و موجب توانمندی می شود و هرگاه با تأمل، درنگ و تفکر  پیش برویم به نتایج خوبی می رسیم اما تجاوز از حد اعتدال به ضرر است و موجب شقاق و تفرقه می شود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه باید از این پس مراقب رفتارهای طرف مقابل و کشورهای 1+5 باشیم تأکید کرد: متأسفانه استقراء بدبینانه نشان داده است که دشمنان در موارد مختلف رفتارهای معقولی نداشته اند و اکنون نیز  اتهاماتی مانند نقض حقوق بشر و دفاع از تروریسم موارد کاملاً نادرستی است که بعد از برجام نیز مطرح می شود و تلاش می کنند تحریم ها را از جهتی دیگر به ما تحمیل کنند اما باید بدانند که کشور ما زیر بار هیچ تحریم جدیدی نمی رود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید براینکه مقام معظم رهبری همواره در جریان مذاکرات بوده اند و بیش از هر فرد دیگری بر مذاکرات اشراف داشته‌اند و در مواقع لزوم تذکر می دادند گفت: فارغ از بحث برجام، یکی از مهمترین نکاتی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشته اند این است که باید زندگی اقتصادی کشور راه مستقل خود را پیش گیرد و اقتصاد کشور به مسائل هسته‌ای گره نخورد. متأسفانه عده ای با پیش بینی های نادرست و ایجاد توقع نابجا چنین القا کردند که برجام همه مشکلات را حل می کند اما برای اینکه کشور قدرتمند و با صلابت روی پای خود بایستد باید موضوع اقتصاد مقاومتی را فارغ از برجام همچنان در نظر داشت.

مشروح اظهارات رئیس قوه قضائیه در این جلسه را اینجا بخوانید.

رئیس قوه قضائیه در آبان ماه سال گذشته سفری سه روزه به استان مازندران داشت و مشکلات قضایی این استان را مورد بررسی قرار داد. وی چهاردهم آبان ماه در جلسه مسئولان عالی قضایی که در استان مازندان برگزار شد،‌اظهار کرد: بررسی نقاط ضعف و قدرت دادگستری استان در خدمت رسانی به مردم و تلاش براي بهبود امور از جمله در بخش مربوط به خدمات CMS و رفع اطاله دادرسی ضروری است.
 
رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: نخستين جلسه مسئولان عالی قضايی در تهران را به جمع بندی نهايی گزارش های مربوط به سفر استان مازندران اختصاص می دهيم.
 
آيت الله لاريجانی از همكاری و تلاش مسئولان قضايی استان مازندران و سازمان های تابعه قضايی، استاندار و مسئولان اجرايی استان و به ويژه نماينده ولی فقيه در استان تشكر كرد.

مشروح اظهارات رئیس قوه قضائیه در این جلسه را اینجا بخوانید.

پرهیز از اختلاف افکنی


آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی که 18 آبان ماه سال گذشته برگزار شد،  به سخنان  رئیس جمهور در مراسم افتتاح نمایشگاه مطبوعات اشاره کرد و گفت: تا به امروز از هر گونه سخنان تنش آفرین و اختلاف انگیز که به نفع و مصلحت کشور و حفظ همدلی، اخوت و همکاری نیست؛ اجتناب کرده ام و از این پس نیز همین گونه خواهد بود منتها از این جهت که رئیس جمهور محترم گفتند باب نقد در کشور باز است و به «النصیحته لائمه المسلمین» تمسک جستند و اینکه حتی به حاکم مسلمین هم می توان نقد کرد، بنابراین طبعا به مقامات پایین تر هم می توان نقد کرد؛ چند نکته را از باب نصح مطرح می کنم.

آیت الله آملی لاریجانی با تصریح بر اینکه «نباید نسبت به قوه قضاییه جفا کرد» افزود: همه می دانند که همواره از دولت حمایت کرده ام؛ بعد از این هم حمایت خواهم کرد چرا که معتقدم باید با همدلی حرکت کنیم، مردم از ما حل مشکلات را می خواهند نه اینکه هر روز حاشیه ای ایجاد کنیم و مشکلی بر مشکلات بیفزاییم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: رئیس جمهور محترم دو سه عبارت را به کار بردند از جمله اینکه قوه قضاییه باید مأمن جامعه باشد و اگر نمک سالم باشد، هر چیزی اشکال داشته باشد می توان جلوی آن را گرفت اما اگر نمک فاسد شود کار بسیار سخت می شود، باید پرسید مقصود از این جملات شرطی چیست آن هم در حالی که این جملات در مورد قوه مجریه هم کاربرد دارد و می توان گفت اگر قوه مجریه فاسد شود، اگر دولت فاسد شود و اگر رئیس جمهور فاسد شود کار سخت می شود.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: اگر مقصود این است که القا کنیم قوه قضاییه این طور شده است که افترا است و اگر غیر از آن باشد اهانت است، چرا باید دستگاهی را که مشغول خدمت به مردم است و با وجود تنگناهای شدید و مشکلات متعدد بودجه و امکانات، در طول سال 15 میلیون پرونده را رسیدگی می کند مورد عتاب و خطاب وهن آمیز قرار دهیم و مستمسکی برای بدخواهان.

رئیس قوه قضاییه این بخش از سخنان رئیس جمهور را که «از طریق برخی روزنامه ها می توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می شود» نادرست و خلاف واقع و توهین به دستگاه قضایی دانست و گفت: چرا با سخنانی که به قول طلبه ها از سنخ تناقض صدر و ذیل است به حرف های خلاف واقع دامن می زنیم و این طور القا می کنیم که روزنامه خاصی طوری بر قوه قضاییه سیطره دارد که امروز می گوید و فردا فردی دستگیر می شود، اینها سخنان خلافی است که هیچ گاه انتظار بیان آن را از مسئولین مطلع نظام نداریم. البته ممکن است روزنامه ای تخلف کند و از اطلاعات خود به نحو نادرست استفاده کند، این ربطی به دستگاه قضایی ندارد.

مشروح اظهارات رئیس قوه قضائیه در این جلسه را اینجا بخوانید.

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی که 25 آبان ماه سال گذشته برگزار شد، گفت: گروه تروریستی داعش مرحله جدیدی از جنایت های خود را آغاز کرده است و پس از فجایع لبنان و یمن اخیرا هم در پاریس عده ای از مردم را به خاک و خون کشیده که قطعاً چنین جنایت هایی محکوم است.
 
آمریکا و اروپا پاسخ دهند

رئیس قوه قضاییه افزود: پرسش اصلی این است که داعش را چه کسانی خلق کردند و این گروه ها در چه محیط هایی پرورش یافتند. در این باره کشورهای منطقه که حامی داعش هستند و آمریکا و اروپایی ها باید پاسخ دهند.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه غربی ها و برخی کشورهای منطقه با سوءاستفاده از خلاء قدرت در چند کشور ازجمله عراق به دنبال مطامع خود بودند و از تجزیه عراق سخن گفتند اظهار کرد: کشورهای غربی و حامیان منطقه ای تروریسم که کشورهایی مرتجع هستند و هیچ رنگ و بویی از آزادی در این کشورها به مشام نمی رسد به حمایت از داعش و القاعده و سایر گروههای تروریستی پرداخته اند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه «اخیرا وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده نباید آمریکا را در خصوص داعش سرزنش کنید» گفت: دولتمردان آمریکایی نه تنها باید سرزنش بلکه به جرم حمایت از این گروه های تروریستی و خلق داعش باید محاکمه شوند.

آیت الله آملی لاریجانی به مقایسه شرایط تحریم ها و رصد مستمر و دقیق تمام تحرکات ایران در زمان تحریم ها با تحرکات و جابجایی نیرو و انتقال اموال و فروش نفت از سوی گروه تروریستی داعش پرداخت و تاکید کرد: آمریکایی ها که همه جای دنیا چشم و گوش دارند و در زمان تحریم ایران پیگیر هر نوع مذاکره درخصوص فروش نفت بودند چه طور است که اکنون نمی توانند در مقابل تحرکات داعش بایستند و آیا نمی دانند که تانکرهای نفتی و اموال مردم سوریه و عراق چگونه و در چه مسیرهایی از سوی داعش منتقل می شود و به فروش می رود؟

رئیس دستگاه قضا ادعای مقابله با داعش و جنگ با آنان از سوی آمریکا را نوعی شوخی توصیف کرد و گفت: اروپایی ها و آمریکایی ها باید جلوی صادرات تروریست به منطقه را بگیرند و بدانند که تروریسم دو وجه دارد که در نهایت دودش به چشم غربی ها می رود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: غربی ها پیش از این نیز در جریان حمایت از القاعده نتیجه کار را دیدند اما باز هم به دنبال گسترش تروریسم و حمایت از آن هستند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: غربی ها حدود دو سال است که به ادعای خودشان مشغول مقابله با داعش هستند اما حتی یک حمله جدی هم به آنها نداشته اند و خودشان هم می دانند که مبارزه و مقابله واقعی با داعش از سوی مردم عراق و سوریه و حمایت های مردمی و ارشادات کارشناسی ایران صورت می گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی با ابراز تاسف از به خاک و خون کشیده شدن مردم در یمن و لبنان و فرانسه از سوی تروریست ها اظهار کرد: هر انسان منصفی از کشته شدن مردم بی گناه حتی در کشورهایی که سرانشان ازحامیان تروریسم هستند ناراحت است.

رئیس قوه قضاییه خطاب به سران کشورهای اروپایی حامی تروریسم گفت: حاکمان این کشورها باید بدانند که داعش تروریسمی بسیار افسار گسیخته را در جهان ترویج می کند و متاسفانه بر حسب برخی گزارشها  درصد قابل توجهی از جوانان فرانسوی نسبت به این گروه اظهار تمایل کرده‌اند که در صورت واقعی بودن این گزارش باید گفت حتی درصد اندکی از ابراز تمایل نسبت به چنین گروه تروریستی نیز فاجعه است.

رئیس دستگاه قضا تنها راه مقابله با داعش را دست کشیدن غربی ها از حمایت های خود نسبت به داعش و کشورهای حامی داعش اعلام کرد.
 

مشروح اظهارات رئیس قوه قضائیه در این جلسه را اینجا بخوانید.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *