اصفهانیان: رای AFC ناعادلانه بود/داوری ما 100 درصد بدون ایراد نیست!

10:33 - 03 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۱۹۰۱
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
رئیس کمیته داوران،‌ در گفت‌و‌گویی از مسائل مختلف فوتبال کشور صحبت کرد.
به گزارش خبرنگار ورزشی ،‌عملکرد کمیته داوری در یکی دو سال اخیر و همچنین، پیشینه داوران ویتنامی که قرار است بازی ایران و هند را قضاوت کنند، بهانه‌ای شد تا گفت‌و‌گویی با فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران انجام دهیم که در خلال آن، او به خاطرات گذشته خود از ایام نوروز هم اشاره داشت. این گفت‌و‌گوی اختصاصی با ، را در زیر بخوانید:

*سال نو مبارک.

من هم سال نو را به شما و همکارانتان تبریک می‌گویم و امیدورام سال خوبی را در پیش داشته باشید.

*شناختی از داوران ویتنامی بازی ایران و هند دارید؟

بله. تیم داوری خوبی از ویتنام برای قضاوت بازی ایران و هند انتخاب شده که جزو داوران خوب آسیا هستند. البته ناظر داوری این بازی از کشور چین است. درباره وومین ویتنامی باید بگویم او 44 ساله است که 16 سال، در لیست فیفا بوده و سال گذشته هم با کسب عنوان بهترین داور ویتنام، سوت طلایی داوری به او اعطا شد.

*با توجه به اینکه با یک تیم شرق آسیا بازی داریم، حضور داور از شرق آسیا مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

خیر. ما مشکلی با این مسئله نداریم.

*در روزهای آخر سال، متاسفانه AFC  رای خود درباره ادعای عربستان (ناامنی ایران) را به نفع آن‌ها صادر کرد که باید با تیم‌های عربستانی در کشوری ثالث بازی کنیم.

بله. خبر را شنیدم و باید بگویم رای AFC  در این‌باره ناعادلانه است. این همه تیم خارجی می‌آیند و می‌روند و همه از میزبانی ایران رضایت داشتند. کنفدراسیون آسیا باید قبل از صدور رای به این موارد توجه می‌کرد. البته ما هم باید در نشستی با حضور مسئولان و مدیران تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان بی گدار به آب نزده و یک تصمیم سنجیده بگیریم.

*ازاین مسئله که بگذریم، خبر دارید که چه کسانی برای در اختیار گرفتن سکان کمیته داوری در انتخابات هیئت رئیسه فدراسیون ثبت نام کردند؟‌

تا آنجا که خبر دارم، آقایان علی خسروی، هدایت ممبینی، رسول فروغی و حسن کامرانی‌فر، برای در اختیار گرفتن کمیته داوری در انتخابات اعضای هیئت رئیسه ثبت نام کردند که باید صبر کنیم ببینیم چه می‌شود.

*این روزها در ایام نوروز قرار گرفته‌ایم. بهترین خاطره شما از سال 94 چیست ؟

خاطرات زیادی دارم که با توجه به انتخابات جدید فدراسیون فوتبال در سال 95، باید از این خاطرات در این 4 سالی که گذشت یاد کنم. خاطره‌ای مانند رسیدن تیم ملی به جام جهانی برزیل و همچنین حضور در فینال آسیا که همه این‌ها در این دوران 4 ساله‌ای که در فدراسیون هستم رخ داده. هر چند در سال 93 قضاوت فینال جام ملت های استرالیا هم به ایران داده شد که همه این‌ها بهترین خاطرات من در چند سال اخیر بوده که نمی‌شود آن‌ها را تفکیک کرد و فقط به خاطرات 94 پرداخت. فدراسیون و سازمان لیگ در سال گذشته، بهترین همکاری‌ها را با کمیته داوران داشتند که اگر در خاطرتان مانده باشد، ما در سال گذشته کلاس‌ها و برنامه‌های زیادی را برای داوران در کمپ تیم ملی برگزار کردیم که در کنار آن، حواسمان به جوانگرایی داوران هم بود که فکر می‌کنم، حضور این داوران جوان در بازی‌های مهم لیگ که توانستند بدون حاشیه و اتفاق خاصی این بازی‌ها را قضاوت کنند، بهترین خاطره من از سال گذشته بود.

*از این مسائل که بگذریم، اهل عیدی دادن هستید یا فقط عیدی می‌دهید؟

ما یک زمانی عیدی می‌گرفتیم و حالا باید آن‌ها را پس دهیم.

*خاطره خاصی از ایام نوروز دارید؟

آن قدیم‌ها، مثل حالا نبود که شیرینی و میوه در اختیار بچه‌ها قرار گیرد. یادم می‌آید آن زمان ما یک اتاق مهمانخانه داشتیم که مادرم سفره هفت سین را در آنجا گذاشته و از مهمان‌ها در این اتاق پذیرایی می‌شد. ما کمین می‌نشستیم و به محض اینکه پدر و مادرم می‌رفتند مهمان را بدرقه کنند، به اتاق مهمان خانه حمله کرده و با استفاده از این فرصت کوتاه به شیرینی و میوه‌ها پاتک می‌زدیم. یادش به خیر یادش قشنگی بود.

*حرف آخر؟

یک بار دیگر جا دارد سال جدید را تبریک بگویم. البته اینجا باید از زحمات فدراسیون و سازمان لیگ برای ارتقای داوری لیگ تشکرکنم. به داوران فوتبال خسته نباشید می‌گویم. آن ها در این چند ساله حواسشان بود که بهترین قضاوت‌های خود را انجام دهند و بابت همین، تمرکز زیادی روی کارهایشان داشتند. ما هم هر چه در توانمان بود برای داوران به کار گرفتیم که امیدوارم شما رسانه‌ها به این پوست اندازی در داوری توجه کنید. من نمی‌گویم داوری ما 100 درصد بدون اشکال بوده. این ادعا را ندارم. اما فرصت می‌دادیم تا اشتباهات رفع شود. از تماشاگران بازی‌های لیگ هم تشکر می‌کنم که حواسشان به شان و منزلت داوران بود که در این چند ساله کمتر شاهد بودیم به داوری توهین شود. امیدوارم این روند در آینده ادامه داشته باشد و داوری ما با کمک هواداران و اهالی فوتبال، به بالاترین سطح خود برسد. شما نگاه کنید وقتی فوتبال ایران در کرسی اول آسیا قرار گرفته و در رنکینگ جهانی هم جایگاه خوبی دارد، باید کمک کنیم داوری هم به همین سطح برسد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *