اگر جانتان را دوست دارید، برای سفر، ترکیه را انتخاب نکنید!

11:27 - 11 فروردين 1395
کد خبر: ۱۴۹۷۳۷
دسته بندی: سیاست
شاید شما هم پیامک های تبلیغاتی سفر به ترکیه در روزهای نوروز را دریافت کرده باشید. تا پیش از آغاز تورهای نوروزی، هزینه های سفر به استانبول ترکیه حتی از سفر به کیش خودمان هم کمتر بود اما تعطیلات نوروزی قیمت تورها را کمی بالا برد.
کشور خطرناک برای سفر توریستی کدام است؟به گزارش گروه سیاسی ، در تازه ترین پیامکی که امروز دریافت شد نوشته است؛ عجیب ترین لحظه آخر آنتالیا پرواز ترک 5ul کنکورد 2390 میلیون و ادامه پیامک که به شماره تلفن دفتر هواپیمایی و نام آن ختم می شود.

از این دست پیامک های وسوسه انگیز طی روز بسیار دریافت می شود. شاید هم دریافت کنندگان با خود بگویند این ارقام برای سفر به کشوری خارجی و گشت و گذار آن هم در نوروز در مقابل سفرهای داخلی ناچیزتر است و آن را با یک تور چند روزه به کیش مقایسه کنند. که البته شاید در این زمینه حق با مردم باشد.

اما چرایی این همه تبلیغات گسترده در گوشی های همراه و در فضای مجازی برای سفر به ترکیه چیست؟ روشن است که سفرهای توریستی به این کشور بسیار کاهش یافته و دفاتر خدمات مسافرتی هم برای آن که مردم را ترغیب به سفر به این کشور کنند تبلیغات گسترده ای را آغاز کرده اند که شاید درست هم نباشد.

دلیل کاهش سفرهای توریستی به ترکیه هم بسیار روشن است. بحرانی که در منطقه و در مرزهای ترکیه با سوریه بروز یافته و درگیری و جنگ های گسترده در آن باعث شده تا صنعت توریسم این کشور لطمه زیادی ببیند.

ترکیه کشوری است که توانسته صنعت توریسم خود را به خوبی راه بیندازد و از این راه درآمد زیادی را هم به دست آورد. اقتصاد این کشور بر روی چرخ توریسم می چرخد و اگر از تعداد گردشگران کاسته شود، اقتصاد آن هم ضربه می خورد.

دخالت های مستقیم و غیر مستقیم دولت ترکیه در بحران های منطقه به ویژه در سوریه باعث شد تا این کشور هم درگیر شود و تبعات دخالت های دولتمردانش دامن ترکیه را نیز بگیرد.

ترکیه اکنون یکی از کشورهای ناامن در منطقه است. امنیت در این کشور به خطر افتاده و تاکنون هم بارها اقدامات تروریستی در این کشور باعث کشته شدن ده ها گردشگر خارجی شده است. حتی شهروندان ترکیه هم در امان نیستند و هر آن امکان دارد با اقدامی تروریستی روبرو شوند.

مسائل سیاسی و دخالت های دولتمردان ترکیه در امور دیگر کشورها از جمله سوریه و عراق و حمایت از تروریست ها، اوضاع داخلی این کشور را به هم ریخته است. خصومت با کردهای ترکیه هم باعث شده مناطق کردنشین با جنگ سخت روبرو باشد. همه این اتفاقات، ترکیه را در شرایط دشواری قرار داده و تنها راه برای آنکارا بازنگری در سیاست هایی است که در منطقه دنبال می کند.

اکنون ترکیه قصد دارد به هر قیمتی شده راهی برای جلوگیری از کاهش گردشگران خارجی پیدا کند. کاهش قیمت تورهای خارجی یکی از راه های تأثیرگذاری است که این کشور در پیش گرفته است.

برای این که گردشگران ایرانی در چنین شرایطی راغب سفر به ترکیه شوند، قیمت تورها نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری یافته است. اما آیا شرایط امنیتی برای سفر به این کشور برای هموطنان ایرانی مهیا است؟

شاید برخی از هموطنان فریب تبلیغات گسترده و اغوا کننده دفاتر مسافرتی را بخورند و از شرایط داخلی ترکیه غافل شوند. اما دستگاه های اطلاع رسانی، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به ویژه وزارت امور خارجه کشورمان وظیفه دارند در این زمینه هشدارهای لازم را به مردم بدهند تا آنها از عواقب سفر به ترکیه آگاه شوند.

وزارت خارجه که تاکنون به این موضوع ورود پیدا نکرده است، حتی می تواند درباره لغو سفرهای توریستی به ترکیه تا زمانی که اوضاع این کشور به حال عادی بازگردد تصمیم بگیرد.

یکی از وظایف وزارت خارجه با سفارتخانه ها، این است که در زمان بحران علاوه بر اعلام هشدارهای لازم به هموطنان در قبال سفر به کشور مقصد، تصمیمات جدی تری را هم بگیرد و دولت بر اساس این تصمیمات نظر خود را اعلام کند.

در حادثه منا در مکه مکرمه که باعث شد بیش از 500 نفر از زائران ایرانی به شهادت برسند، شرایط به خاطر رفتارهای سران سعودی علیه ایران به گونه ای است که نظام تصمیم گرفت فعلاً از اعزام زائران عمره صرف نظر کند. این اقدام برای حفظ جان هموطنان انجم شد و اکنون شرایط ترکیه به گونه ای است که نمی توان ریسک کرد و آن را نادیده گرفت.

اکنون ترکیه یکی از خطرناکترین کشورهای گردشگری است. برای این که در نوروز خانواده های ایرانی به خاطر احتمال زیاد اقدامات تروریستی در ترکیه داغدار نشوند، هم مردم سفرها را لغو کنند و هم دستگاه های مسئول از جمله سازمان گردشگری و وزارت خارجه تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

در هر صورت اگر جانتان را دوست دارید، امسال برای سفر  ترکیه را انتخاب نکنید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *