اداره کل زندان‌های فارس دستگاه برتر در زمینه رعایت صیانت از حقوق شهروندی

21:30 - 24 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۹۲۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حیات الغیب گفت: اداره کل زندان‌های فارس دستگاه برتر در زمینه رعایت صیانت از حقوق شهروندی شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی زندان‌های فارس، مدیرکل زندانهای فارس در نشست شورای اداری ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و قدردانی از تلاش شبانه روزی و بی وقفه کارکنان در زمینه بازسازی و بهسازی و ایجاد فضای مناسب جهت اجرای برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندانهای استان با اشاره به احادیثی درخصوص خدمت به خلق گفت: مولای متقیان حضرت علی(ع) می فرماید برطرف کردن نیازهای مردم پایدار نیست مگر با سه چیز: اول؛ کوچک شمردن خدمت ما تا خدا آن را بزرگ نماید دوم؛ پنهان داشتن خدمت ما تا خدا آن را آشکار کند و سوم اینکه شتاب و عجله در برآوردن نیاز حاجت مند تا مسرت بخش باشد، امیدوارم همه بتوانیم خدمتگزاران خوبی برای مردم و جامعه اسلامی باشیم.

سیدحشمت اله حیات الغیب با اشاره به اینکه در سال جاری ایجاد زیرساختهای مناسب در زندانها کار بسیار سخت و باصعوبتی بود افزود: ارتقاء وضعیت فیزیکی زندانها، ایجاد فضاهای مناسب با بیش از ۱۸هزار مترمربع فضای جدید و بیش از ۸۰هزار مترمربع بازسازی مرمت و بهسازی فضاهای موجود زندانها کار بسیار سنگینی در زندانهای استان بود که همه این کارها با اهتمام شبانه روزی همکاران عزیز و علیرغم محدودیتهای مالی و اعتباری توانسته اید زمینه ارتقاء جایگاه زندانهای استان فراهم آوردید.

وی اضافه کرد: الحمدالله زندانهای استان از نظر رعایت صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در بین دستگاه های اجرایی توسط معاونت سیاسی امنیتی استانداری به عنوان دستگاه برتر معرفی شده است و برای این موفقیت ارزشمند از اقدامات شما عزیزان قدردانی می شود.

مدیرکل زندانهای فارس تأکید کرد: در سال جدید با توجه به زیرساختهای فراهم شده براساس صورتجلسه شورای برنامه ریزی اداره کل در صورت تأمین اعتبار، رؤسای زندانها باید پروژه های در دست اقدام را در اولویت کاری خود قرار دهند.

حیات الغیب یادآور شد: معاون اداری و مالی مجدداً جلسات شورای برنامه ریزی را تشکیل و تأکیدات لازم جهت عملیاتی نمودن برنامه های در دست اقدام را در سال جدید یعنی سال ۹۵ با حضور رؤسای زندانها بازنگری و برنامه ها را مورد تأکید قرار دهند.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت هایی که فراهم شده اولاً باید اولویتهای ریاست محترم سازمان که در سال ۹۴ احصاء و ابلاغ شده مجدداً در دستور کار قرار گیرد و تمام تلاش عزیزان به برنامه های فرهنگی و تربیتی معطوف شود و برنامه های اصلاحی و تربیتی باید در اولویت کار قرار گیرد.

این مقام مسئول در زندانهای استان فارس با بیان اینکه، برنامه های فرهنگی باید با محوریت قرآن و نماز به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: نمازهای جماعت به صورت هدفمند برگزار و برنامه ها و آموزش های تخصصی قرآنی و کلاس های احکام، برنامه های قرآنی، قرائت و تفسیر مفاهیم و آموزش نهج البلاغه در بین زندانیان توسعه یابند.

مدیرکل زندانهای فارس ادامه داد: کلاس های نهضت سوادآموزی جهت زندانیان کم سواد و بیسواد و زمینه تحصیل در مدرسه راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور جهت ارتقاء زندانیان فراهم شود.

وی افزود: ورزش های عمومی و تخصصی به منظور سلامت روح و جسم زندانیان با برنامه ریزی، جامع و عملی انجام شود.

حیات الغیب تصریح کرد: اشتغال و حرفه آموزی زندانیان، پرکردن اوقات فراغت آنان با آموزش های تخصصی و با همکاری اداره فنی و حرفه ای ، صنایع دستی و سایر ارگانها و نهادهای که می توانند در امر اشتغال زندانیان کمک کنند به صورت جدی و هدفمند در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل زندانهای فارس یادآور شد: با همکاری و تعامل بنیاد تعاون زندانیان استان، با برنامه ریزی برای اشتغال مولد و غیرمولد و اشتغال های نشسته برای زندانیان از کلیه ظرفیتها و پتانسیل های موجود در سال جدید استفاده شود.

وی با تأکید براینکه طبقه بندی زندانیان با توجه به فضای موجود در زندان ها انجام شود گفت: تا جایی که امکانات و فضای موجود اجازه می دهد متهمین و محکومین از هم جدا شوند و سعی شود زندانیان برابر آیین نامه و مقررات زندانها و براساس نوع جرم، سن، سابقه و … تفکیک شوند.
حیات الغیب افزود: توجه ویژه به مسائل امنیتی درون و بیرون زندان باید مورد تأکید رؤسای زندانها، فرمانده یگان حفاظت، بازرسی و حفاظت و اطلاعات قرار گیرد و از ورود هرگونه اشیاء ممنوعه به درون زندان جلوگیری شود.

کاهش جمعیت کیفری زندانها در دستور کار قرار گیرد

مدیر کل زندانهای فارس ادامه داد: رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار و محکومین واجد شرایط مورد توجه قرار گیرد تا آمار زندانیان تحت قرار کاهش پیدا کرده به گونه ای که نمود عینی و عملی آن را در زندانها شاهد باشیم.

وی همچنین در خصوص تعامل با مجموعه قضایی اظهار داشت: مددکاران زندانها و رؤسای زندانها، شخصاً مشکلات قضایی زندانیان را در شعبات قضائی تا حصول نتیجه پیگیری نموده و در زمینه کاهش جمعیت کیفری تعامل بیشتری با محاکم قضائی داشته باشند.

حیات الغیب گفت: دستورالعمل مرخصی زندانیان در ایام تعطیلات نوروزی با استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود انجام و از مرخصی پایان حبس در جهت کاهش جمعیت کیفری استفاده شود.
مدیرکل زندانهای فارس تصریح کرد: واحدهای حمایتی همچون ستاددیه، انجمن حمایت از زندانیان و مرکز خدمات اجتماعی با همکاری مسئولین قضائی و اجرایی در جهت کمک به زندانیان نیازمند و خانواده های نیازمند آنان باید تقویت شوند.

وی افزود: ستاددیه باید تلاش بیشتری جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد به ویژه زندانیانی که بدهی آنان کمتر از ده میلیون تومان است داشته باشد تا پیش از سال جاری زمینه آزادی آنان فراهم شود.

حیات الغیب با تأکید براینکه ارتقاء سلامت زندانیان، صیانت از کارکنان و اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از منابع موجود باید مورد اهتمام و توجه همکاران قرار گیرد گفت: ارتقاء بهره وری و توسعه منابع انسانی، توجه به آموزش پرسنل و رفاهیات سربازان وظیفه، برخورد قاطع و بازدارنده با پرسنل متخلف در دستور کار رؤسای زندانها و مسئولین ستادی قرار گیرد و با زندانیان متخلف نیز برخورد قاطع شود.

شایان ذکر است در پایان جلسه از اقدامات صورت گرفته در کلیه زندانها به ویژه رؤسای زندانهای فسا، محسن انصاری منش رئیس زندان، داراب؛ اله کرم عزیزی، حمید محمدی رئیس اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز و اشکان کمالی رئیس بازداشتگاه مرکزی شیراز قدردانی و لوح سپاس به آنان اهدا شد.

در پایان اسحاق ابراهیمی معاون اداری و مالی زندانهای فارس و سیدمعین موسوی مشاور مدیرکل در امور زندانها و قاسم اسکندری مدیر زندان مرکزی شیراز از تلاش های شبانه روزی مدیرکل زندانها با اهدا لوح سپاس قدردانی کردند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *