رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

در کشور380 خوشه صنعتی شناسایی شد

15:53 - 22 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۷۹۷۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از شناسایی 380 خوشه صنعتی خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد  علی یزدانی تشکیل خوشه‌های صنعتی را یکی از اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اعلام کرد.
 
یزدانی گفت : اگر به دنبال وقوع اتفاق بزرگی در صنعت و اقتصاد کشور و محقق کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومتی هستیم راهی جز تلاش، صمیمیت، صداقت و احترام به مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نداریم و این امر باید سرلوحه کارمان باشد.  
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دو وظیفه اصلی سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در 560 شهرک و 385 ناحیه صنعتی - درمجموع 945 شهرک و ناحیه صنعتی -و حمایت از صنایع کوچک در همه ابعاد در جای جای کشور ازجمله این وظایف است.
 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در ایران بیش از 97 هزار طرح صنعتی داریم که سرمایه‌گذاران آن‌ها جواز تاسیس گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد یک هزار و 618 طرح در چهارمحال و بختیاری است که به نسبت مساحت و جمعیت رقم قابل قبولی است ولی با توجه به موقعیت، پتانسیل‌های انسانی و منابع طبیعی، این استان جایگاه والاتر و شایسته‌تری دارد.  
   
یزدانی افزود: تعداد واحدهای فعال با پروانه بهره‌برداری در کل کشور بیش از 88 هزار واحد صنعتی است که از این مجموع یک هزار و 270 مورد در این استان قرار دارد و این رقم نیز قانع کننده است اما امکان رشد و توسعه بیش از این‌ها وجود دارد. وی با اشاره به اینکه 36 هزار و 500 واحد صنعتی که در نواحی و شهرک‌های صنعتی در کل کشور مستقر شده‌اند، تصریح کرد: 755 واحد صنعتی از این تعداد مربوط به چهارمحال و بختیاری است که نشان از آمار بالای این استان در این زمینه دارد.  
 
یزدانی ادامه داد: بیش از 92 درصد از واحدهای صنعتی بهره‌برداری شده در کشور را صنایع کوچک تشکیل داده که در تعامل با همه دستگاه‌ها در حوزه‌هایی چون تجاری، صنعتی، معدنی و ... است.  
 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه بیان داشت: مشکلاتی که در حوزه صنایع کوچک وجود دارد روی پنج محور استوار است و شامل کمبود دانش تولید و فناوری ، اختلاف شرکا، تولید محصولات فاقد کیفیت و ارائه نشدن محصولات در بازارهای رقابتی است اما بیش از 60 درصد مشکلات به نقدینگی این واحدها مربوط می شود.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی این استان دو موضوع را باید پیگیری کند ابتدا تلاش در جهت ارتقا زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی و دیگری راه‌اندازی و افزایش بهره‌وری ظرفیت‌هایی که در این واحدها وجود دارد.
 
وی با بیان این نکته که در وازت‌خانه صنعت، معدن و تجارت پنج صندوق حمایتی برای پشتیبانی واحدهای صنعتی وجود دارد، افزود: سه مورد از این صندوق ها می‌تواند در تعامل با صنایع کوچک کارکرد داشته باشد.
 
یزدانی گفت: در سال 95 مرکز مبادلات پیمانکاران فرعی ایران (SPX) برای ارتباط بین واحدهای کوچک با صنایع بزرگ تشکیل خواهد شدکه هدف از این کار سفارش نیازهای واحدهای بزرگ به کوچک و تضمین خریدمحصولات این نواحی است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *