"افغانستان" 24 هزارتن کشمش در سال 94 صادر کرده است

7:12 - 23 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۷۷۲۹
بر اساس آمارهای اتاق‎های تجارت و صنایع افغانستان، امسال ۲۴ هزار تُن کشمش به کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و نیز استرالیا صادر شده است.
به گزارش سرویس بین الملل مسئولان اتاق‌های تجارت وصنایع افغانستان گفته‌اند که هر چند آمارهای آنان نشان می‌دهد امسال صادرات کشمش 10 درصد کاهش یافته اما به باور آنان با در نظر  گرفتن مشکلات موجود باز هم میزان صادرات کشمش کشور مناسب است.
 
مقام‎های اتاق‎های تجارت و صنایع می‎گویند که درحال حاضر کانتینرهای حامل کشمش صادراتی در بیشتر از 40 روز به اروپا می‌رسند و در مسیر راه چندین بار تخلیه و بارگیری می‎شوند.
 
میر زمان پوپل رئیس صنایع و صادرات اتاق‌های تجارت و صنایع در این‌باره گفت: کشمش اکنون هم در بازارها زیاد است و امسال با افزایش رو به رو بوده است، اما مشکلات اساسی صادرات کشمش مشکلات حمل و نقل و نبود آزمایشگاه‌های استاندارد برای سنجش کیفیت کشمش در افغانستان است.
 
در همین حال، شماری از کارخانه‌داران تولید کشمش کشور می‌گویند که امسال صادرات کشمش به بازارهای جهانی بیش از 50 درصد کاهش یافته است.
 
اسدالله عزیزی رئیس شرکت «کشمش تبسم» گفت: بسیاری از مشتریان ما در خارج که درسال‌های گذشته 20 کانتینر کشمش از ما در یک سال خریداری می‎کردند، اما اکنون 10 یا کمتر از آن می‎خواهند؛ یعنی اکنون هم بهای کشمش افغانستان در بازارهای جهانی بالا است اما تقاضا برای آن کم شده است.
 
طلوع نیوز با انتشار این خبر نوشت: شماری از آگاهان از حکومت می‌خواهند تا برای حفظ جایگاه کشمش افغانستان دربازارهای جهانی خشک خانه‌های استاندارد برای باغ‌داران بسازند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *