"پاکستان" همکاری های نظامی با عربستان را تقویت می کند

17:09 - 19 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۶۵۱۲
نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان که قرار است امروز برای بازدید از مرحله پایانی رزمایش "رعد شمال"، بنا به دعوت ملک سلمان به عربستان سفر کنند، روز گذشته در جلسه ای با حضور عالی ترین مقامات دولتی، نظامی و امنیتی در اسلام آباد، تصمیم به همکاری های نظامی گسترده تر با ریاض گرفتند.
به گزارش سرویس بین الملل در جلسه عصر روز گذشته که به ریاست محمد نواز شریف در کاخ نخست وزیری برگزار شد، ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش، 'ناصرخان جنجوعا' مشاور نخست وزیر در امور امنیت ملی، ژنرال رضوان اختر رئیس دستگاه اطلاعات ارتش و برخی از اصلی ترین اعضای کابینه دولت نواز شریف حضور داشتند.

عالی ترین مقامات دولتی، ارتش و امنیتی پاکستان در این جلسه تصمیم گرفتند تا همکاری های این کشور را با عربستان در حوزه های ارائه آموزش های نظامی، تامین سخت افزارها و تجهیزات نظامی و تبادل اطلاعات بیش از پیش تقویت کنند.

براساس گزارش برخی منابع، به احتمال زیاد نواز شریف و ژنرال راحیل شریف در سفر امروز خود به ریاض، آمادگی پاکستان را برای ارائه آموزش های نظامی طولانی مدت به بخش های نظامی عربستان اعلام خواهند کرد.

همچنین گزارش ها حاکی است که در جریان سفر نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به عربستان، بالاخره پس از مدتها، سهم و نقشی که قرار است پاکستان در ائتلاف خودساخته عربستان متشکل از 34 کشور ایفا کند، از سوی عربستان به پاکستان و سایر کشورهای عضو این ائتلاف دیکته خواهد شد.

علاوه بر نخست وزیر پاکستان، از سران دیگر کشورهای شرکت کننده در رزمایش رعد شمال نیز برای سفر به عربستان دعوت شده است. اما درخصوص احتمال حضور فرماندهان ارتش دیگر کشورهای شرکت کننده در رزمایش رعد شمال در عربستان هنوز خبری منتشر نشده است و تا کنون فعلا پاکستان اعلام کرده که فرمانده ارتش این کشور به ریاض سفر خواهد کرد.

فرمانده ارتش و نخست وزیر پاکستان حدود یک ماه و نیم پیش (روزهای پایانی دی ماه) نیز به اتفاق هم و با هدف میانجی گری میان ایران و عربستان، به ترتیب به ریاض و تهران سفر کردند و با مقامات عالی دو کشور دیدارهایی در این خصوص انجام دادند.

سفر قریب الوقوع شریف های دولت و ارتش پاکستان به عربستان درحالی است که اسلام آباد این روزها درحال تدارکات میزبانی از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران است. مقدمات انجام این سفر در دستور کار دو کشور است و مسئولان ذیربط دو طرف برای نهایی کردن مقدمات و زمان این سفر، در تماس هستند.

علاوه بر عربستان و پاکستان، کشورهایی نظیر مصر، مالزی، اردن، مغرب، قطر، بحرین، سودان، کویت، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر نیز در این رزمایش به میزبانی عریستان مشارکت دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (SPA)، این رزمایش که از حدود سه هفته پیش در منطقه ای به نام شهرک نظامی شاه خالد در منطقه حفر الباطن واقع در شمال عربستان انجام می شود و در نوع خود، بزرگترین و مهم ترین رزمایش منطقه به لحاظ تعداد کشورهای مشارکت کننده و سلاح ها و تجهیزات مورد استفاده در آن خواهد بود.

پاکستان رسما اعلام کرده است که عضوی از ائتلاف خودساخته عربستان متشکل از 34 کشور و موسوم به ائتلاف مبارزه با تروریسم است. بسیاری از شخصیت های سیاسی، اعضای پارلمان و مردم پاکستان با عضویت کشورشان در ائتلاف خودساخته عربستان مخالف هستند و آن را به نفع پاکستان و جهان اسلام نمی دانند.

با وجود اینکه حدود سه ماه از تشکیل ائتلاف خودساخته عربستان می گذرد، اما پاکستان برغم پذیرفتن عضویت در این ائتلاف، هنوز نمی داند که چه ماموریت و مسئولیتی در این ائتلاف برعهده خواهد داشت و همین بلاتکلیفی و ابهام باعث شده تا موج انتقادهای داخلی علیه تصمیم دولت پاکستان برای محلق شدن به این ائتلاف شدت بیشتری پیدا کند.

منتقدان معتقدند که نیروهای نظامی پاکستان سخت درگیر مبارزه با گروه های متعدد تروریستی در داخل این کشور هستند و پاکستان در شرایطی نیست که بتواند به ائتلاف های خارجی ملحق شود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *