اجرای سند تحول آموزش و پرورش بر مبنای برنامه ششم توسعه

11:06 - 18 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۶۰۷۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر آموزش و پرورش گفت: مبنای برنامه ششم توسعه در این وزارتخانه، سند تحول است که از سال ۹۵ تا ۹۹، اجرا می‌شود.
اجرای سند تحول آموزش و پرورش بر مبنای برنامه ششم توسعهبه گزارش گروه جامعه ، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نخستین همایش «نقش تعلیم و تربیت، در پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی» که در هتل ارم تهران برگزار شد، اظهار کرد: لازمه تمدن‌سازی، تربیت انسان‌هایی است که توان پذیرش این تمدن را داشته باشند.

وی افزود: تعلیم و تربیت، انسان‌ها را می‌سازد و لذا یک تمدن در جامعه وقتی شکل می‌گیرد که عناصر آن جامعه، توان و آمادگی و انگیزه پذیرش آن تمدن را داشته باشند.

فانی به فرهنگ که یکی از عوامل تمدن‌ساز است،‌ اشاره و خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ را براساس بایدها و نبایدها، هنجارها و آداب تعریف کنیم، فرهنگ لازمه تمدن‌سازی است که یکی از کارکردهای دستگاه آموزش و پرورش در این باره انتقال فرهنگ از گذشتگان به آیندگان است.

وی افزود: در مطالعات تاریخ بشری، هر زمان که به علم و عالم و علم‌آموزی توجه شده است، فرهنگ و تمدن رشد کرده و نظام تعلیم و تربیت کشور می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه علم و علم‌آموزی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب فرهنگی است، تصریح کرد: روح این انقلاب،‌ اخلاق، تربیت، اعتقادات، دانش و بینش است و اگر در ادامه نهضت اسلامی بخواهیم آن را توسعه دهیم، چاره‌ای جز تقویت فرهنگ نداریم.

وی افزود: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که در واقع نظام تعلیم و تربیت را در چشم‌انداز سال 1404 ترسیم می‌کند،‌ پشتیبان علمی، فکری و محتوایی برای تمدن اسلامی است.

فانی تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه که از سال 95 تا 99 اجرا می‌شود، سند تحول مبنای برنامه ششم توسعه است و عنایتی که دولت و آموزش و پرورش در اجرایی کردن سند تحول دارد، می‌تواند زمینه‌ساز تمدن اسلامی و ایرانی باشد.

وی گفت: در صورت تحقق سند تحول که با تأکید مقام معظم رهبری و اصرار رئیس‌جمهور جزو برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است، مدرسه صالح می‌تواند دانش‌آموزی با ویژگی‌های برجسته فکری و اعتقادی تربیت کند و این دانش‌آموز با ویژگی‌هایی که در سند تحول وجود دارد، زمینه‌ساز ایجاد این تمدن خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه اظهار کرد: امیدواریم به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت بتوانیم زیرساخت‌های نیروی انسانی و آحاد جامعه را که می‌تواند تمدن‌ساز باشد و باعث ارتقای تمدن ایرانی ـ اسلامی شود را آماده کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *