80درصد تخت های سوختگی در کشور استاندارد نیستند

14:00 - 06 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۰۳۷۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر تنها نیمی از تخت های مورد نیاز بخش های سوختگی در اختیار داریم.
به گزارش گروه جامعه ، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پنجمین کنگره کشوری سوختگی گفت: تعداد تخت های کشور در بخش سوختگی بسیار کمتر از حد قابل قبول است و لااقل باید به دو برابر افزایش یابد.

دکتر هاشمی با اشاره به استاندارد نبودن تعداد زیادی از تخت های بخش سوختگی در کشور گفت: در حال حاضر حدود 900 تخت در بخش های سوختگی فعال هستند که از این تعداد 100 تخت مربوط به بخش آی سی یو است.

وی در این مورد افزود: این تعداد تخت جدا از اینکه از نظر کمیت ناکافی است، از نظر کیفی نیز 80درصد از همین تعداد، از استانداردهای روز جهانی برخوردار نیستند.

دکتر هاشمی با ابراز امیدواری برای اقدام بیش از پیش دانشگاه‌ها برای تجهیز و راه‌اندازی بخش های سوختگی تاکید کرد: ما در حوزه آموزش در حیطه سوختگی کار خاصی انجام نداده ایم و برای تامین نیروی مورد نیاز در بخش سوختگی کار در خور توجهی نکرده ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به مظلومیت بخش های سوختگی و اعصاب و روان در این حوزه گفت:جلسه ای نبوده که در آن از کمبودهای بخش های سوختگی صحبت نکرده باشم و اغراق نکرده ام اگر بگویم هر ماه مشکلات حوزه سوختگی را پیگیری می کنم ولی متاسفانه در کشور ما تصمیم گیران و دست اندرکاران، تا مسائل و مصیبت ها را تجربه نکنند، درباره آن تصمیمی اتخاذ نمی کنند و حتما باید حادثه ای مثل آتش سوزی مسجد ارک تهران اتفاق بیفتد تا به بیمارستانی مثل بیمارستان شهید مطهری کمک شود.

وی با اشاره به بودجه ناکافی اختصاص یافته به سوختگی در کشور خاطرنشان کرد: برای حمایت از 25 هزار بیمار سوختگی در یک سال، دولت و مجلس 36 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتند که این مبلغ هرگز کافی نیست.

وزیر بهداشت گفت: از مدیران ارشد تا رئیس دانشگاه‌ها و روسای بیمارستان ها کمتر سراغ این بخش می آیند چون گرفتاری آن زیاد است و بجای آن به بخش هایی می پردازند که سودآور است و تغییر این نگاه نیز برای روی آوردن به گسترش بخش های سوختگی کار دشواری است که البته اگر تعرفه ها ساماندهی شوند و بیمه ها هم کمک کنند،می توانیم با توجه به دانش، تجربه و نیروی متخصص خود شرایط را از وضع موجود مطلوب تر کنیم.

وی در پایان با اشاره به لزوم توجه به امر پیشگیری سوختگی ها در کشور گفت: در دیگر کشورها به جای هزینه های گزاف برای درمان روی پیشگیری از سوختگي کار می کنند و قوانین مناسبی برای محیط های کار و مراقبت کارکنان وجود دارد که ما نیز باید به همین سمت پیش برویم.

انتهای پیام


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *