پیش‌بینی کاهش تولید سیب‌زمینی در سال آینده

4:00 - 06 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۰۱۶۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس انجمن سیب زمینی ایران عنوان کرد: به دلیل کاهش قیمت سیب‌زمینی در سال جاری، کشاورزان برای ادامه تولید و تامین هزینه‌های کاشت سیب‌زمینی در سال آینده دچار مشکل خواهند شد.
به گزارش گروه اقتصاد ، محمد رحیم نیازی رئیس انجمن سیب زمینی ایران در مورد وضعیت بازار سیب‌زمینی عنوان کرد: به دلیل کاهش قیمت سیب‌زمینی در سال جاری، کشاورزان برای ادامه تولید و تامین هزینه‌های کاشت سیب‌زمینی در سال آینده دچار مشکل خواهند شد. امسال برای کشاورزان و سیب‌زمینی کاران، سال بسیار بدی بود و قطعاً سال آینده کشاورزان کمتر سیب‌زمینی می‌کارند و شاید اصلاً توانایی کاشت نداشته باشند، از وضعیت بازار راضی نیستیم و کشاورزان بیشترین آسیب را به دلیل کاهش قیمت دیدند.
 
وی در ادامه افزود: قیمت سیب‌زمینی، در سال جاری حرکت ثابت و گاهی نزولی داشته است، به همین دلیل تغییر قابل توجهی نکرده که بتوان گفت به نفع کشاورزان است. این در حالی است که نمی‌توان قیمت سیب‌زمینی را در سال آینده  پیش‌بینی کرد، اما احتمالاً تغییر خواهد کرد.
 
وی علت نزولی بودن قیمت سیب‌زمینی در برخی موارد را عرضه بیش از تقاضا دانست و گفت: به علت اینکه امسال حجم تولیدی سیب‌زمینی بیش از مصرف مردم و عرضه بیشتر از تقاضا بود، در بازار کمبود سیب‌زمینی نداریم و وضعیت بازار باعث نزولی بودن قیمت این محصول است.
 
نیازی خاطرنشان کرد: باید مقدار سطح زیرکشت کنترل و صادرات به موقع انجام شود، و از جانب دولت حمایت‌های صادراتی صورت گیرد تا بتوانیم محصولات کشاورزی را به کشورهای حاشیه صادر کنیم، تا با عرضه بیش از تقاضا در بازار مواجه نشویم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *