رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"کارشناس هندی" خواستار تسریع سرمایه گذاری هند در چابهار شد

18:05 - 06 اسفند 1394
کد خبر: ۱۳۹۹۲۰
عضو ارشد موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند (Institute for Defence Studies and Analysis-IDSA) با اشاره به اهمیت بندر چابهار در دسترسی این کشور به آسیای میانه ،خواستار رفع موانع و تسریع سرمایه گذاری هند در این بندر راهبردی شد.
به گزارش سرویس بین الملل دکتر رشمی قاضی، اظهار کرد با توسعه بندر چابهار، هند بدون نیاز به عبور از خاک پاکستان به راحتی به آسیای میانه ،افغانستان و حتی قفقاز دسترسی می یابد.

وی افزود:دهلی نو با اعزام هیات های مختلف به ایران در صدد است که هرچه زودتر زمینه سرمایه گذاری در این بندر راهبردی را فراهم کند.

سرمایه گذاری 75 میلیارد دلاری هند برای توسعه بندر چابهار اردیبهشت ماه امسال بین "نیتین گادکاری"وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند و «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان در تهران امضا شد.

با گذشت بیش از 9 ماه از امضای این توافقنامه تاکنون هند اقدام موثری برای سرمایه گذاری دراین بندر انجام نداده است.

مقامات ایرانی و کارشناسان هندی بارها از دهلی نو خواسته اند از فرصت ایجاد شده برای سرمایه گذاری دراین بندر استفاده کند.

این کارشناس راهبردی هند،لغو تحریم های ایران را به نفع هند دانست و تصریح کرد با لغو تحریم ها محدودیت ها برای واردات نفت ایران به هند و افزایش مبادلات 2 کشور از بین می رود.

وی درعین حال افزود:با لغو تحریم ها ایران می تواند برخی از محصولات کشاورزی از قبیل برنج و سویا را کشورهای دیگر وارد کند که این به نفع هند نیست .

این کارشناس امور بین الملل، در خصوص فشار برخی از کشورها برای کاهش روابط هند با ایران خاطرنشان کرد که هند در هیچیک از ائتلاف های نظامی عضویت ندارد و تنها براساس منافع ملی تصمیم گیری می کند.

وی افزود:ایران و هند دارای روابط عمیق اقتصادی ،فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی هستند و این روابط تحت تاثیر دیگر کشورها قرار نمی گیرد.

"رشمی قاضی" گفت که رابطه قوی با ایران دارای اهمیت راهبردی زیادی برای هند است به گونه ای که این روابط در دوران تحریم نیز حفظ شد.

وی افزود:ایران و هند می توانند در زمینه های مختلف از جمله زیربنایی ،راه آهن ،بندر،پل همکاری کنند.

این کارشناس راهبردی هند گفت هند با تسهیل صدور روادید برای دانشجویان و تجار گام مهمی برای توسعه روابط 2 کشور برداشته است .




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *